Vintage incoming (Deel 2)

Dan zal ik de foto verwijderen Ruud.

7 likes

Vier Ricoh projectjes

De eerste loopt, heeft heel slecht glaasje, maar de rest lijkt op eerste gezicht ok

De tweede is voor onderdelen, kast is niet best

Nummer drie, ligt aan de kast wat er mee gebeurd

En de laatste, dit model kast had ik nog niet van Ricoh, en je ziet deze juist wel op al die Ricoh’s uit India en Pakistan op Ebay maar daar loop ik met een grote boog om heen altijd.
Eeh en ja iemand is los gegaan met polijsten lijkt, hopen dat dit in het echt mee valt

En net is DHL aan de deur geweest en een doos met 10 horloges er in waaronder een Enicar voor @Serge2, heeft even geduurd maar hij komt zsm naar je toe

12 likes

Altijd feest als er zo’n doos binnen komt

Dit is de Enicar

En 9 Ricoh , het leuke op een na begonnen ze allemaal gewoon lekker te tikken uit de doos ,

Dit is de Takano Chateau 1960 ,uitgebracht door Ricoh in 1968 om het 60 jarig bestaan van Takano te vieren

Deze zijn voor onderdelen waarschijnlijk

En deze zijn om te gaan dragen hoop ik

Deze is de slechtste

Mooie aanvullingen weer aan de verzameling

19 likes

Breil Okay Speedway

Als het goed is met een 21-jewel Duromat, hetzelfde uurwerk in mijn nieuwste DreffA.

Zoals sommigen al doorhebben, werk ik rondom mijn favoriete stukken in setjes, als het om de rode draad van mijn collectie gaat. Verder valt er geen pijl op te trekken namelijk.

Ooit zal ik misschien een Porsche Design bezitten, maar daar ben ik niet actief naar op zoek. Wél kijk ik al een tijdje naar Vintage Breil, als aanvulling op mijn Youngtimer. Een Breil duiker met Squale kast, of eentje uit de periode met Okay (Liga S.A.). Okay (Liga) fabriceerde voor meer merken, dus ook voor Porsche Design, voor zover ik heb gelezen. Het is nu dus deze Speedway geworden. En ik ben nog met een andere bezig. Dan is mijn Breil set compleet en kan ik doorzoeken naar een vintage Rado (veel keus, nog niet toegehapt).

12 likes

Deze leuke Orient incoming (foto verkoper), zo een heb ik nog niet. Er zijn wat problemen mee, de ring met streepjes lijkt wat te wijken van de wijzerplaat, en hij loopt volgens verkoper steeds maar eventjes, maar daar ben ik niet zo bang voor.

18 likes

Leuke Boctok zojuist uitgepakt, afkomstig uit Odesa.

Inclusief drie speldjes van de verkoper

14 likes

Las van de week ergens iets over Seiko en Citizen’s electromechanische uurwerken die zij eind 60er tot midden 70er jaren maakten.

Bijzonder interessante maar gevoelige techniek, als horloge daadwerkelijk hier is gearriveerd zal ik een NA maken en wat meer hierover vertellen.

Gisteren kwam er op Buyee een werkende Citizen Cosmotron 7803 voorbij met originele doos, bod gedaan dat was uiteindelijk voldoende, en deze komt er dus aan

13 likes

Jaja, zondag krijg ik mijn opgeknapte Superb en natuurlijk gezellig bij @Lexaf langs. Die heeft deze esthetisch opgeknapt en @basvg heeft het uurwerk onder handen genomen.
Deze is 32mm groot/klein maar heb ik zelf destijds uitgekozen op Rikketik, dus geen gezeur over te klein :wink:.

Dus een nette Superb incoming :smiley: En niet om een boxlegger te worden maar om te dragen natuurlijk :+1:.

18 likes

Tja. en dan had ik ook nog een Superbe in mijn vitrine staan op de beurs. Zo zie je het nooit, en dan opeens 2.
Veel draagplezier, en er zijn ook vintage horloges in groter formaat. :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Breil Okay Speedway nr. 2
Ook 33mm, net als de andere incoming Breil Okay Speedway. Deze heeft wat meer kans om in de wekelijkse roulatie te komen.

Nu geen “Porsche Design” van Okay, maar een Royal Oak-achtige. Ergens uit de jaren '70, maar zonder brochures van toen kom je daar nooit achter.

Stern Frères wijzerplaat - want wie kon dit anders?
Gefabriceerd door Okay (La Fabrique d’Horlogerie Liga S.A. in Soleure / Solothurn).
Genta ontwerp (kast, plaat, band).
Automaat, quickset date. Deze week een service gehad, als ik de verkoper mag geloven.
Swiss Made, maar dat staat er niet op.

Okay was een merk van Jean B. Bourquard / Liga s.a. in Solothurn, net naast Grenchen. Renova en Rosskopf waren andere merken van ze (ze hadden er nog wel wat meer). Bourquard / Liga / Okay leverde complete horloges aan derden en onder eigen handelsnamen. Ze hadden een aardige fabriek. Ik heb er een keer een foto van gezien, maar even niet meer te vinden.

Breil werd gedreven door handelsgeest en stijl (Italiaans merk uit Milaan, ondanks de Zwitserse naam). Met deze samenwerking konden ze een breed scala horloges aanbieden met ingekochte ontwerpen, nadat ze eerder scoorden met degelijkheid en daardoor ook met professionele duikers. Breil en Okay werkten lang samen. Waarom de samenwerking stopte is mij niet bekend, maar in 1986 werd alles in één Zwitserse entiteit gegooid waarschijnlijk: Montres Breil S.A., gevestigd aan het Meer van Genève. Dat verklaart het wellicht. De laatste decennia was het officieel Milanees. Verder weet ik er het fijne niet van.

Het Breil Okay Speedway team was een mooie marketingtool.

Dit is mijn laatste Breil. Drie is genoeg.

11 likes

Haha, ja dat weet ik :grin:. Ga ik lekker bekijken als ik bij @basvg langs ga, moeten nog een afspraak maken maar dat komt goed :+1:. Hij heeft vintage horloges met de naam van een grote supermarkt :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Die ga ik onthouden :wink:

1 like

??? Mercado?

3 likes

Jij gaat mij verrassen Bas, zondag gaan we bakkie doen bij je vriend😉

3 likes

Ah, de storyteller- pinguïn !
Doe hem de groeten! Ik neem zsm contact op als ik terug ben!

2 likes

Gaan we doen👊

2 likes

Breil is onderdeel van de Binda Group, opgericht in 1906 aan het Lago Maggiore en tegenwoordig zowel in het lage segment actief als in de 100k+ categorie. Ze zijn ook distributeur van o.a. Seiko. Ze opereren in 40 landen. In Italië zijn ze marktleider op horlogegebied. Dat Montres Breil SA in 1986 is opgericht zal wel te maken hebben gehad met overname van Zwitserse bedrijven die de quartz crisis niet overleefd hadden. Geen idee hoe & wat. Binda is kapitaalkrachtig.

Innocente Binda gooide ooit Breils van de Eiffeltoren. Ze bleven werken. Goede marketing, met gratis PR. Hun duikers (Okay / Squale) uit de jaren '60 waren top. Het is dat ik daar in mijn collectie niet naar op zoek ben, maar omdat ze tegenwoordig een luxe / modemerk zijn missen velen de pareltjes. Ik ben onder de indruk van mijn (moderne) Breil Chronograaf qua bouwkwaliteit.

2 likes

46mm Lidl chronograaf

5 likes

Een Italiaanse hommage en nog Okay ook, bijzonder horloge:-)
Toch een vraag over je gegeven info betreffende dit horloge, dat is nogal wat.
Waar vind je dat Stern Freres de plaat maakt en Okay als fabrikant van dit horloge voor Breil, want daar ben ik wel benieuwd naar.