Stern had de machines van La Nationale overgenomen begin 1970. Verder waren er niet veel machinebedieners over aan deze kant van de oceaan. Dus niemand anders kon het fabriceren.
Als je daar op zoekt kom je het wel tegen.
Stern had de machines van La Nationale overgenomen begin 1970. Verder waren er niet veel machinebedieners over aan deze kant van de oceaan. Dus niemand anders kon het fabriceren.
Als je daar op zoekt kom je het wel tegen.
Patel, Stern, La Nationale en info over de 300 wijzerplaten
De Stern familie is verder bekend, of moet ik dat ook uitleggen?
Voel je niet aangevallen, ik stel gewoon een vraag.
Ja dat verhaal ken ik, maar wat heeft dat met een Breil hommage te maken? Denk je dat er geen wijzerplaten gestanst konden worden eind jaren70/80. Nogmaals een bron. Ik waardeer je enthousiasme, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat Stern een kostbare wijzerplaat in een goedkope homage zet notabene van het merk AP waar ze de plaat voor ontwierpen.
Ik kan ernaast zitten, dat kan.
Prima hoor, ik snap de vraag.
Technisch gezien is het niet mogelijk om deze plaat op een andere manier te maken dan met zo’n kopieermachine, uit de link. Dat was een vak apart. Zowel Genta verkocht zijn ontwerpen, maar Stern verkocht ook wijzerplaten aan iedereen. Okay was een gerenommeerde fabrikant. Breil had de knaken. Prima klanten om aan te leveren ten tijde van de quartz crisis toen LeLocle kampte met financiële zorgen.
Draai ik de vraag om. Waarom mocht Omega wel een Stern plaat inkopen?
Hier zou ik ook intuinen! Wat een topper!
Nee helaas niet.
Ik waardeer je zoektocht naar niet ‘mainstream’ horloges.
Echter significante aannames neergelegd als feiten zonder bronvermelding, daar stel ik soms vragen over, ook om er zelf wat van op te steken…
Dat gebeurt nu dus weer in je antwoord, waar je zijdelings insinueert dat Genta zijn ontwerpen aan klanten Breil/Okay verkoopt en stelt dat Breil daarvoor de knaken had.
“Zowel Genta verkocht zijn ontwerpen, maar Stern verkocht ook wijzerplaten aan iedereen. Okay was een gerenommeerde fabrikant. Breil had de knaken.Prima klanten om aan te leveren ten tijde van de quartz crisis toen LeLocle kampte met financiële zorgen.”
Mijn vraag en interesse is nog steeds simpel:
Hoe kom je tot de conclusie dat Okay een fabrikant is van dit Breil horloge(s)? Waar vind ik de link tussen Breil en Okay samenwerking.
Stern Frères wijzerplaat bron.
Zijn er geen bronnen, ook prima, zeg dan dat het je persoonlijke observatie of mening is en laat het een open vraag aan het forum om te onderzoeken/beantwoorden/discusseren. Of laat de informatie weg en voeg het toe als het bekend is nadat je zelf gedegen onderzoek hebt gedaan. Maak het geen op voorhand vastgesteld feit.
De enige reden waarom ik zo antwoord is dat anders potentieel incorrecte informatie een eigen leven kan gaan leiden op notabene een naar ik aanneem serieus (nou ja, af en toe;-) horloge forum. Het helpt gewoon niet als iemand op zoek is naar betrouwbare informatie over het model in de toekomst.
Breil (azienda) - Wikipedia
https://www.omegawatches.com/en-dk/stories/the-observer
No worries. Ik zal het op mijn gemak uitwerken. Het is allemaal best logisch. En ook niet zo spannend verder, maar wel leuk om helder te hebben.
Eerst even over Okay.
De kasten en armbanden van de incoming Breil - Okay (want zo heten ze officieel, kan ik ook niets aan doen) zijn voorzien van Okay inscripties. Breil (Binda) regelde het design, de financiën, de marketing en distributie. Okay (Liga SA) de productie. Wat is daar onlogisch aan? Hoe het financieel in elkaar stak is mij niet bekend, hieronder doe ik wel een aanname. Maar laat me eerst de situatie schetsen hoe die was. Mikrolisk bevestigt één en ander, dus dat kun je zelf controleren.
De zwarte incoming Breil-Okay is PVD coated, zowel de band, kast en bezel. Dat kon Okay (Liga). Okay leverde o.a. kasten voor Orfina en Sinn. Orfina en Okay (Liga S.A.) zaten op een steenworp van elkaar. Orfina in Grenchen, Okay in Solothurn. Kijk maar op de kaart.
Orfina was net overgenomen door Umberto Maglioli - een vriend van “Butzi” Porsche, die net Porsche Design had opgetuigd. Ze lanceerden hun eerste Chronograaf in 1972 en die kwamen vanaf 73/74 op de markt. De productie ging niet vlot, maar het werd een succes. Maglioli had veel races gewonnen waaronder de Carrera Panamericana in een Porsche. Het was een succesvolle coureur. Waarom hij Orfina kocht is mij niet duidelijk, maar dat hij zin had om te vernieuwen samen met Porsche, dat bleek een gouden greep. Orfina maakte zelf geen kasten, dat deed Okay (Liga S.A.). Dat heb ik niet verzonnen, dat is algemeen bekend. Kun je zo terugvinden. Dat is bijna een rechtzaak geworden nadat Butzi Porsche Helmut Sinn aanklaagde wegens kopieergedrag. Sinn gaf gewoon toe dat zowel hij als Ordina de kasten inkochten bij Liga S.A… Zo werkte alles en iedereen samen in Zwitserland, want die machines moesten draaien, daar moest Porsche nog even aan wennen, dat ‘open source’ denken terwijl alles zo afgeschermd leek met patenten… Dit laatste is mijn opvatting.
Dat open source denken bestond al vanaf 1880, met wisselend succes. Noem het Zwitserse verbondjes. Daar is veel over geschreven. Erg interessant, ook in discussies over fakes, namaak, hommages. De families achter Patek (Stern) en Audemars Piquet waren het machtigst en stopten na het aangaan van het eerste verbond in 1880 regelmatig veel geld in de samenwerkingen. O.a. in uurwerken e.d. die anderen konden gebruiken. Ook personeel dat hun baan dreigde te verliezen in de vallei boden ze elders onderdak, of ze namen een wetkplaats/merk/fabriek over, of stapten ergens als bestuurder in om de boel beter aan te sturen. JLC, Omega… To name a few
Feit; De Ordina-Porsche werd een succes, de Sinn 144 wat minder. Eind goed, al goed.
In 1978 eindigde de samenwerking Ordina-Porsche Design, doordat Porsche Design de samenwerking aanging met IWC. Butzi leverde intussen steeds meer ontwerpen aan IWC en het was een logische stap. IWC stond er financieel goed voor, begreep ik uit hun historie (kun je gewoon op hun site lezen).
In 1995 nam Porsche Design Orfina weer over. Zo kon Maglioli als hoogbejaarde (feit) worden uitgekocht en het dagelijks bestuur worden veiliggesteld. 4 jaar later overleed de ex-coureur. Hij was Italiaan, kwam uit Biella, vlakbij Milaan. Of hij en Innocente Binda bevriend waren weet ik niet, maar als Binda en hij beiden in Zwitserland investeerden én samenwerkten, dan klinkt dat plausibel. Misschien hadden ze er een vakantiehuis, of huisbankier, of ze dronken een koffie bij dezelfde uitbater? Geen idee. Ze zullen vast en zeker géén onbekenden voor elkaar geweest zijn, zo dicht bij elkaar. Dat Binda investeringen deed in Zwitserland in de horlogewereld kun je makkelijk terugvinden. Maar ook in de VS waren ze een belangrijke speler. O.a. met Wyler Vetta. Zoek maar op. Of google op Breil Wyler Vetta. Dan zie je ook waar ze nu gevestigd zijn. Zoals je in jouw wiki-link kunt lezen (die had ik al gelezen) gooide Breil nog een aantal keren het roer om, tot het modemerk onstond zoals wij nu kennen.
Welke merken de Binda Group verder distrubueerde in de jaren '60 en '70 in Italië is mij niet bekend, maar ik lees in stukken over Patek, UG, AP e.a. dat “Italiaanse” distributeurs hamerden op vernieuwing begin jaren '70. Omdat de Italiaanse doelgroep daarop wachtte. Dat lees je ook terug in journalistieke stukken én op de sites/historische pagina’s van de merken zelf. Of Binda ook die merken deed zie ik niet terug, maar ze verkochten wel al vanaf hun oprichting Wyler / Vetta. Dat was niet voor de arme boeren. Ze zaten al vroeg stevig in het zadel in het hogere segment.
Genta die alles deed aan ‘zijn’ horloges
Alle bronnen zet ik nog in een overzichtje, als ik achter mijn laptop zit. Dan zal ik ook één en ander copy-pasten.
Dit - en alles hierboven - is op mijn telefoon getypt. Onhandig? Ja.
U vraagt, Wij draaien.
Klaar mee. Truste.
Laat ik beginnen met je te bedanken voor de uitgebreide response en de links…
Helaas val ik in herhaling; het antwoord hangt weer van allerhande (nieuwe) aannames en ‘what if’s’ aan elkaar compleet buiten de context van het horloge wat ik aankaarte.
Dus nog geen antwoord op mijn originele twee vragen:
Hoe kom je tot de conclusie dat Okay een fabrikant is van dit Breil horloge(s)? Waar vind ik de link tussen Breil en Okay samenwerking.
Stern Frères wijzerplaat bron.
Ik heb ondertussen mijn onderzoek gedaan en conclusie getrokken en ga nu weer on-topic hier.
Heb je nog een antwoord of opmerking dan weet je me te vinden op DM.
O heb jij ze gekocht😁 Goed gedaan!
Ik dacht ook: daar is eer aan te behalen. Maar ik sta op dieet…
Tissot 41 €
37mm
Weer een paar leuke opknappertjes
Nivada Compensamatic 14 €
Alsta 8 €
oud mechanisch horloge 8 €
Eweco 4 €
De laatste tijd veel Franse duikhorloges in mijn handen gehad en wou ik graag weer een paar nette horloges die echt een upgrade verdienen, deze twee vielen in de smaak en prijsrange!
In mijn vakantie ga ik er mee aan de slag, dan ga ik ook weer eens proberen een afspraak bij je te maken om eens binnen te vallen.
Ja gezellig!
Mooie vintage Ferry! Lex heeft het mooi opgeknapt, en Bas heeft het een service gegeven, wat word je toch verwend hé Ferry. Heel mooi patina op de plaat, geniet er lekker van en draag het met veel plezier.
Gisteren en vandaag wat Ricoh kunnen bemachtigen, volgens verkopers zouden ze alledrie moeten lopen
Deze twee van vandaag
Deze gisteren
En zelfs een dames solar Ricoh, voor een van m’n dochters
En er waren ook twee Seiko Elnix, deze lopen helaas niet, maar vind fascinerende techniek, misschien is er iets mee te doen, in het beste geval kwestie van nieuwe batterij
Die ene heeft overigens wel een heeeel vies bandje
Edit foto’s even netter bijgesneden
Ik snap, dat je je Ricoh Dynamic Wide erg mooi vindt, maar ik zou ook graag de foto van de 2e Elnix willen zien
Er staan een hoop goede video’s online. Deze had je wellicht al gevonden:
Seiko Elnix service
Leuk project, als je ze weer gangbaar krijgt.