Vintage incoming (Deel 2)

De Doxa Grafic is mooi zeg! Wanneer je die nog eens spot, dan hoor ik het graag.

2 likes

Leuk projectje

12 likes

Opmerkelijk: een tonneau-vormig uurwerk op een rond passtuk in een rechthoekige kast !

Misschien nog opmerkelijker: ik denk een Lorsa-uurwerk te herkennen; Lorsa 8F/8FA o.i.d. Een Frans uurwerk in een Zwitserse Dreffa ?

5 likes

Maar geen Swiss op de wp.

2 likes

Zou kunnen. Een Lorsa van rond 1980, klopt dat? De datum op 6, plus de kastvorm leek me wel geinig als nieuwe DreffA in de collectie.

1 like

Volgens mij zie ik gewoon een rond uurwerk op een rechthoekige wijzerplaat. Dat zie ik wel vaker.

Kijk eens naar de slagschaduw linksboven

2 likes

Ik dacht eerst dat het leek op Lorsa 83GA, maar nu ik nog een extra slok Italiaans bier op heb, zie ik wat jullie ook zien: Een Lorsa 8F(A). Als hij volgende week binnen is, zal ik betere foto’s maken. Ik ben nu wel nieuwsgierig.

1 like

In een artikel op Le Monde uit 1980 lees ik dit:

Lorsa-L’Horlogerie de Savoie SA is de op één na grootste Franse fabrikant van ébauches (blanco uurwerken) met een jaarlijkse productie van acht miljoen stuks.

Lorsa is gevestigd in Annamasse, dat ligt hemelsbreed tegen Genève aan. DreffA zat in het centrum in die jaren.

Nu ik toch mijn DreffA monentum wil benutten;
Wie was Jacques Maguin? Is dat een bekende naam in horlogeland? Op google kom ik bij een militair uit.

Hij kocht DreffA in 1985, lees ik overal. En overal staat dat hij het logo met D en de wijzers op 10voor10 introduceerde, maar deed hij dat dan al in de jaren '70?

“In 1985 Jacques Maguin acquired the Dreffa brand and updated the logo to include a D with clock-hands inside at 10:10”. Dit klopt volgens mij niet, want de meeste DreffA’s vanaf midden jaren 70 hebben dit logo. Bedoelen ze soms dat hij DreffA in 1975 overnam?

2 likes

Drie Ricoh wandklokjes ( 25,5 cm) NOS uit de Stowa periode 1925/1989, voor de prijs van €11,50, kon ze niet laten gaan natuurlijk, maar wat, er mee te doen is een ander verhaal :grin:

7 likes

Tissot zakhorloge met een compleet geëmbosseerde wijzerplaat, inclusief subseconde- en minute track.

Uurwerk, tja, daar ontbreekt wat :sweat_smile:

Maar daar was de prijs ook naar. Zijn geen heel zeldzame uurwerken, dus dat komt wel goed.

18 likes

Gaaf zakhorloge om te zien

1 like

Ja vond ik ook; dus ook al ligt hier al een enorme stapel zakhorloges; toch nog maar een erbij :sweat_smile:

2 likes

Ophangen in de keuken. Lijken wel pizza’s :rofl:

1 like

Zelfde maat in ieder geval 25cm, maar in de oven gaan ze niet denk ik

1 like

Over Dreffa SA, gevestigd te Genève, CH, werd op 5 januari 1982 het faillissement uitgesproken.
Over Jacques Maguin vind je hier en daar op internet inderdaad vermeld dat hij in 1985 “Dreffa” opkocht, blijkbaar de merknaam:

Officiele bronnen (handelsregister o.i.d) betreffende dit feit heb ik (nog) niet gevonden.

Over het logo: het is in het US Trademark Register vermeld op 7 januari 1946.
Het is in 1986 in de USA vervallen: " This registration was not renewed and therefore has expired"
Uit te zoeken: wordt bedoeld dat “Jacques Maguin” het logo (in de USA) opnieuw heeft geregistreerd?

1 like

Stralend projectje

13 likes

De Poljot Buran zit om de pols

16 likes

Blijft een gaaf model :ok_hand:
En een leuke chrono om mee te beginnen als service. Mogelijk wel dat het seconderad niet uit de platine komt net al bij de VJ7734 omdat de as te lang is…

6 likes

Zo, en verder geen schade? Ik zal er op letten als ik er ooit aan begin.

Ik heb al wat foto’s gezet op dat forum in Duitsland waar ik het gekocht heb.

Poljot