Omega 2639
uit de jaren 50
NOS Retro leren band uit de jaren 50/60 18mm
Hoi Vmax, bedankt voor je reactie.
ik weet niet eens hoe je zo’n tester gebruikt en wat die doet en kan, zit geen boekje bij hé alibaba
, ik vind het al heel wat dat het uurwerk ging draaien als een malle.
Ik heb ook nog een Junghans op de tester gelegd, ging ook draaien, maar ik weet niet wat het nut heeft,
Op het testplekje er naast, zie je dat de secondewijzer elke keer na een seconde of 30 een seconde verder gaat, ik weet niet welk nut het heeft, want het horloge loopt niet op zich zelf, maar misschien kun jij me meer vertellen over het testkastje, (de qd20 kan ik ook aanschaffen hoor.
Ik hoor graag jou uitleg , als je wilt.
met vriendelijke groet, Arno
De QD-20 geeft de nauwkeurigheid van het kwartskristal weer, ook in combinatie met het raderwerk. Verder kan het alles, wat een QD-10 ook kan. Maar juist dat verschil maakt het een betere tool om je horloge te meten.
De magneet in het apparaat laat zien, dat het raderwerk nog vrij ronddraait. Vind ik op zich nuttig, maar niet als er eventueel nog rotzooi tussen zou kunnen zitten. Want dan is je raderwerk meteen naar zijn grootje…
Sommige horloges geven om de zoveel seconden een puls, waarop de wijzers reageren. Dat is een vorm van energiebesparing. Daar heb ik soms ook wel mee geworsteld. De QD-20 kan zulke horloges niet goed waarnemen en meten.
Maar voor de sleutelaar is de QD-20 de betere optie, omdat het laat zien, dat er nog wat leven in het horloge zit. Het betekent, dat het quartzkristal nog werkt en de print ook. Doet die het nog, dan is de kans, dat je een uurwerk kunt redden al meteen een stuk groter.
Dankjewel Vmax,
Ik ga je reactie morgen even goed doorlezen en even kijken naar de qd20
Mag ik je eventueel nog wat vragen stellen.?
Vragen mag altijd…
Voor het eerst iets gekocht via FromJapan. Normaal gebruik ik altijd Buyee, maar ik mocht op deze Tissot niet bieden omdat volgens Buyee de feedbackscore van de verkoper niet ok was. Die was 99.6% dus ik zag het probleem niet zo. Via FromJapan mocht ik wel bieden en horloge is daar ook gewoon netjes aangekomen. Dus maar in laten inpakken en opsturen.
Kleine volgouden Tissot uit vermoedelijk begin jaren 1920.
Een goeie keuze. De superieure proxy. Ook nog gebruik gemaakt van de coupons?
Nee niet gebruikt. Net als bij Buyee negeer ik al die coupons; je wordt ermee dood gegooid Maar er zijn er dus die de moeite van het bekijken waard zijn?
Zeker, er regelmatig goeie coupons. De afgelopen tijd waren er zelfs 10% voor jdauctions. Ook korting op shipping bij een hogere rank en minder fees dan bij buyee (maar dat is automatisch).
Op de veilingprijs? dat klinkt inderdaad interessant
Zeker interesse! Ik moet hem nog demonteren maar als inderdaad het sterretje stuk is, meld ik mij!
Projectje ter leering ende vermaeck.
Hallo Dirk,
Even een update van het Pontiac horloge met het 944.111 quartz uurwerk.
Batterij gemeten, horloge op de qd10 tester laten draaien, uurwerk draait goed, maar wil nog niet zelfstandig lopen.
Ik ga eerst kijken waar de schilvers zijn gebleven die van het uurwerk zijn losgekomen, dus de mijn eerste demontage ga ik meemaken
Ik moet toch even op de dunne testpennen voor mijn multimeter wachten tot ze binnen zijn.
Eigenlijk wil ik een nieuw uurwerk kopen, maar een alternatief vinden valt denk ik niet mee.
Leuk om te lezen dat je er alles aan doet om het horloge weer te laten werken.
Het zou mooi zijn als dat weer lukt.
Cool!
@PT_Seiko ook, of heeft ze in ieder geval. Mijn KS is door hem aangepakt toen die nog van @Brodie was.
En nog een leuke LM incoming: deze 5216-6030. Een LM Special, uit de Daini fabriek:
Een Fokker Super met Fancy lugs en mijn derde Nidor (voor onderdelen denk ik) onderweg.
Een Seiko Sportsmatic.
En een Citizen Daimond Flake zakhorloge.
Foto’s uploaden werkt ff niet dus die komen later vandaag!
Ja Dirk, zeker, dit wordt het eerste horloge dat ik uit elkaar ga halen, ik heb er nog wel een aantal die aandacht nodig hebben.