Vintage incoming (Deel 2)

Wat is dit precies?

Een glaasjesverwijderaar / terugplaatser, in Jip & Janneke taal. Het platte ding is een houder voor het glaasje dat je wilt hergebruiken of voor een nieuwe om goed op te pakken.

Bergeon 6400 en 4266.

2 likes

Mooie tool. Ik heb daar zelf een pets voor met mallen. Wat maakt nou het verschil in de praktijk?

1 like

Geen idee, ik begin net. Maar wat ik begrijp van anderen dat dit fijn werkt. En gratis is altijd beter. :grin:

1 like

Voordeel is dat je hiermee ook glaasjes van monobloc kasten kunt verwijderen en terugplaatsen; met een pers lukt je dat niet omdat je er dan vanaf de achterkant bij moet kunnen.
Nadeel is weer dat je meestal kleine beschadigingen op de rand van je glas maakt omdat je die met de metalen klauwen beetpakt

5 likes

in de meeste monoblocs zit een glas met spanring, die haal je nu niet dadelijk met deze tool eruit, noch zet je ze terug met deze tool. Dit ding is enkel geschikt voor plexi s zonder spanring.

5 likes

Maar als het een horloge is zonder gesplitste opwindas (zoals bij Tissot en Seiko vaak het geval) dan gebruik ik toch ook deze :sweat_smile:

2 likes

Deze komen binnenkort deze kant op

De twee Enicar zijn niet voor mij die gaan naar iemand anders.

En een donor Seiko

13 likes

Pakket moet gevuld worden:

16 likes

Zoals Tim al aangaf, bij Seiko wil je graag dit gebruiken. Ik heb ook de originele tool van Seiko hiervoor, maar dit werkt toch beter…

1 like

Ik vind dit riskant, er zijn specifiek tools voor spanring glazen. Ik zou de bergeon 6400 of 4266 nooit adviseren voor spanring glazen

Vanzelfsprekend is dit mijn mening, jullie kunnen een andere mening hebben

3 likes

Dat klopt! Alleen die heb ik niet :joy:

2 likes

Met zo’n glasklauw kun je een glaasje afnemen zonder het uurwerk uit de kast te halen. Met persen, of een tang met kommetjes, die ik meestal gebruik moet eerst het uurwerk eruit.
Edit: zoals hierboven al aangegeven: glaasjes met een spanring is een ander verhaal. @ vintagewatchstuff: hoe maak je dan een monobloc met spanring open?

4 likes

Fietspomp :yum:

2 likes

Oei, die is heel mooi!! Nog nooit gezien. Prachtige zwaardvormige wijzers, en mooie plek voor de kleine seconde!

O ja.

1 like

Luchtpompje tegen de kroonbus? Nooit moeten doen eigenlijk :sweat_smile:

Ah, kijk, dat dus :laughing:

3 likes

Heb ik ook, werkt goed:

Maar dan moet wel de stif eruit kunnen :sweat_smile:

2 likes

Als het een monobloc is mag je dat wel hopen ja, anders snap ik ook niet hoe het zou kunnen werken :grin:

1 like

Door eerst het glas af te nemen met een tang helaas…