Vintage incoming (Deel 2)

Ja prima zo👍

Het houdt niet op, maar dit is toch echt het laatste… :innocent: :crazy_face:

En naar deze kijk ik wel uit. Ee Seiko Zelma uit 1950

18 likes

Yeah right…

1 like

Met een leuke 4!

1 like

Zo is het!

1 like

Echt hè!

1 like

Tot je de volgende koopt klopt dit wel!!

1 like

Goedenavond mannen,

Even een kleine vraag van mij hier:
Ik ben van plan onderstaande Jaeger-LeCoultre te kopen.
Nu zou ik echter eerst graag van jullie horen of dit model naar jullie expertise geen Frankenstein is of dat ik op een andere manier een kat in de de zak koop :wink:

Hoor het graag!

6 likes

Verre van een expert maar ik zou toch een vermoeden hebben dat die wijzerplaat niet origineel of opnieuw opgemaakt is - het uitlijnen van de indices is verre van netjes, zowel qua afstand tot de sector als qua mooi midden de streepjes staan.

Ook de subdial staat niet mooi uitgelijnd tegen de sector.

Maar zou ook zomaar kunnen dat dat in die tijd normaal was. :slightly_smiling_face:

Wat wel opvalt is dat de indices aan de krassen te zien wel al een of meerdere keren verwijderd zijn, en dat er nu een kwakje secondenlijm (?) op zit aan de achterkant.

De laatste boog van de balansveer ziet er ook wat raar uit (zit die wel tussen de pinnetjes?) maar kan aan de fotohoek liggen.

5 likes

Super, heel erg bedankt alvast voor deze duidelijke uitleg en foto’s!!
De door jou aangehaalde punten had ik dus helemaal niet gezien…
(Je zou kunnen zeggen dat ik dan misschien ook niet eens vintage modellen moet overwegen maar goed, de aanschaf is bedoeld voor eigen plezier voor hopelijk erg lange tijd ;))

Wat betreft de dial, die is volgens de verkooptekst ‘refurbished’.
Zal eens vragen of ze is opgevallen dat die indices zo matig uitgelijnd zijn.

Wat betreft de mogelijke secondelijm en laatste boog van de balansveer, zijn dat dingen waarvan jullie zeggen ‘‘liggen laten’’ of is het wel een doorn in het oog voor de purist maar geen afkeur voor de man die is gevallen voor de esthetiek van dit horloge?

1 like

Okee, dan zijn ze daar wel zo eerlijk in dan :smile: waarschijnlijk originele wijzerplaat maar heropgemaakt met de oorspronkelijke indices. Die hebben ook wat meer uitslag dan je zou verwachten bij een vrij ongeschonden plaat zoals deze, maar als die dus een nieuwe laag gekregen heeft dan verklaart dat veel. Ook die sector dan - die is er dan opnieuw op gedrukt of geverfd, en dat is dus niet 100% mooi uitgelijnd gebeurd. Valt realistisch niet veel aan te doen.

Nee, die secondelijm is dan door dat opnieuw opmaken. Zit aan de achterkant uit het zicht en liever dat dan dat de indices er af vallen de eerste keer dat je hard niest.

Boog van de balansveer zal wel niks zijn; als die niet goed zit dan gaat het horloge voor geen meter lopen, maar dat is - als dat het enige is - eenvoudig te corrigeren. Geeft de verkoper garantie op werking? Onderhoudshistoriek gekend?

Het is een mooi stuk, en wat je er zelf van vindt is het enige belangrijke natuurlijk :smile:

Maar ik hoop dat een echte vintage JLC kenner er ook nog een zegje over doet want ik ben maar amateur. :innocent:

3 likes

Wederom super bedankt!!
Mooi om zo veel nieuws te leren over de wondere wereld van vintage stukken!
Ik zal de door jou opgeworpen vragen even richting de koper sturen en daarna weer van me laten horen!

2 likes

Ik zie hem net voorbijkomen!!

Op vinted

https://www.vinted.nl/items/4965217074-brazalete-vintage-esqueleto-acero-22-mm-relojes?homepage_session_id=acddef53-ece3-43b4-beba-450c440dedc4

3 likes

Ff vraagje van een beginneling.
Waar vind ik de originelen onderdeelnummers van een horloge, ik zoek namelijk een nieuw glaasje en een transmissierad voor een Citizen met een 0201 uurwerk er in.
Heeft iemand enig idee of moet dat via een horlogemaker?
Bij het opwinden hoorde ik een tandwiel ratelen en na het open maken en het verwijderen van de wijzerplaat kwam ik dit tegen!

Er zit een barstje in het glas dus die zou ik ook graag erbij bestellen, er zit een zilveren rand in dus denk dat er wel een origineel glaasje in moet met een uitsparing voor de ring.

Alvast bedankt voor het lezen.

Dit is het transmissierad.

Ja, echt hè…

En toch kon ik deze NOS Seiko QR in originele doos niet laten schieten… Die vond ik wel zo mooi, en was eigenlijk ook buiten budget, maar toch maar dat ene potje voor die gevallen aangesproken…
Maar verder staat er voorlopig niets op de verlanglijst, dus het zal nu wel een hele tijd pauze blijven.

20 likes

Het is wel een mooie, dus dan mag het :joy::joy:

1 like

Echt hè

1 like

Ik sta inmiddels een maand of 2 droog.
Bevalt uitstekend! :grinning:

1 like

Doe je goed, ik heb het nu 3 weken vol kunnen houden en de eerste verleiding staat alweer te branden op mn netvlies…… maar goed we proberen vol te houden.

3 likes