Vintage incoming (Deel 2)

Net deze Seiko QT 3803-7060 gescoord, her broertje van de 3802-7060 (die ik al heb), alleen in veel betere staat…

Nu nog de 3803-7080… @hadoe

13 likes

Prachtige staat Patrick !!! Dikke proficiat :ok_hand:

Bedoelde je deze Patrick ? 7061 :grinning:

13 likes

Wat hebben de meeste hier tegen penanker uurwerken??
Misschien toch eens wat meer in verdiepen.

Absoluut niks! En @Scudo nog het minst van al, als officiële HF penanker-tovenaar :rofl:

Maar als puntje bij paaltje komt blijft een penanker natuurlijk wel “minder” qua kwaliteit en nauwkeurigheid. Al mag dat de pret niet drukken. Zie ook het Penanker Kampioenen topic :sunglasses:

6 likes

Er is nog wel wat werk aan, maar tegenwoordig ben ik met dit soort uurwerkjes een heel stuk handiger, dan voorheen…

2 likes

En dat scheelt aanmerkelijk ! :ok_hand:

Deze is niet echt incoming, want hij is al hier. Maar ze hebben hem wel gebracht. Gevonden in een laatje, of ik er wat mee kon doen. Natuurlijk wilde ik dit horloge wel. Een Rytime met een AS340 uurwerkje. Dat is wel defect, maar inmiddels heb ik al een compleet uurwerkje besteld, compleet met kroon, want die miste ook nog. Het uurwerkje, wat er nu in zit, mist de balans, en er zal heus nog wel wat meer mis zijn. We gaan het zien, als het andere uurwerkje hier is.

Het heeft een mooi gedecoreerd zilveren kast, met scharnier voor toegang naar het uurwerkje. En de wijzerplaat vind ik zeker erg mooi. Het is voor de jaren '20 (AS340 is in die periode gemaakt), zeker een grote tank. En met 15 jewels was het in die tijd zeker geen goedkoop uurwerk. Nog een mooi en passend bandje erop, dat past bij dit horloge. Ik twijfel alleen of ik de kast moet oppoetsen, aangezien de zwarte oxidatielaag van het zilver wel mooi egaal is.

Voor dit soort pareltjes doe je deze hobby toch voor, of niet?

19 likes

Nou en of, gefeliciteerd! Heel fraai. Bij Mikrolisk is wel wat te vinden over Rytime.
Tip: zwart zilver krijg je schoon door te poetsen met as. Hout of tabak maakt niet uit. Dus na de volgende sigaar of barbecue probeer je maar eens aan de binnen- of achterkant van het kastje. Succes ermee !

2 likes

Hoe ik zwart zilver schoon krijg, dat weet ik wel, maar ik wil de zwarte oxidatie rond de decoraties aan de kast niet weghalen, omdat zo het reliëf veel beter zichtbaar is. Inmiddels heb ik met de hand de kast wat schoongemaakt, waarbij de oxidatielaag tussen de decoraties mooi is blijven zitten. Ik denk, dat het ook de bedoeling was van de maker, om zo meer detail te laten zien.

2 likes

Je zou zo’n busje kunnen overwegen:

image

Gaat moeiteloos tussen alle groefjes en kantjes, en niks te poetsen dus ook geen detailverlies. Paar minuutjes en tiptop. En als de wijzerplaat zilver is, kan die ook gewoon een dip gebruiken - zelf nog niet gedaan want ik heb bitter weinig zilver liggen, maar blijkbaar laat dat de verf en indices gewoon netjes met rust. Tip van @Jenneke . :smile:

2 likes

En zo heb je 2 chronografen in aantocht… deze met een Venus 188.

16 likes

3 stuks onderweg!!
De Citizen heb ik er nog 1 van dus kan kijken wat er mis is met de eerste die niet goed wil opwinden als je aan de kroon draait.

14 likes

Wat een boel moois allemaal!
@deheerdejong: kijk uit met die zwarte wijzerplaat. Daar zit veel Radium in, gok ik!

1 like

Klopt. Dit is “antiqued” zilver. Er schijnen goedjes te bestaan waarmee je zilver of goud zwart kunt maken. Ik heb zelf acrylverf hiervoor gebruikt. Opsmeren en afvegen, dan blijft het in de dieptes wel zitten.

1 like

Zo is hij nu, na de kast licht gepoetst te hebben. Ik denk, dat ik hem zo laat.

16 likes

Garantie tot de deur. :rofl: Deze wijzerplaat is wel een goede kandidaat. Behalve dat ik vermoed dat de opdruk niet hard enameled is, dus daar moet je zeker niet over wrijven.

De achterkant lijkt me koper te zijn. Ik ga het risico niet nemen, omdat de plaat zo ook nog best mooi is. Ik twijfel nog over het glaasje, omdat het wat vergeeld is, en er ook een diepere kras in zit. Maar eerst eens het uurwerkje weer in orde krijgen, dat lijkt me het belangrijkste.

2 likes

Bedankt!!
De geigerteller ligt al klaar!!:joy::joy:

1 like

Heel mooi, typische 20’s tonneau, toffe aanwinst :+1:

Denk dat tankjes en tonneau’s in de jaren 20 vaak relatief groot waren omdat er meestal nog ronde uurwerkjes in zaten.

2 likes