Vintage incoming (Deel 2)

Dat lijkt me niet de bedoeling, dan haal je de “geblauwde” laag eraf en roest hij nog harder :wink:
Gewoon met een doek de losse roest eraf en dan een laagje was erop.

4 likes

Ik denk het wel. Heel hard staal. Polijsten kan, dan bruneren zodat je een zwarte laag krijgt. Zoiets als wapenolie?

1 like

Deze is onderweg vanuit het VK, heeft wel service nodig

14 likes

Ik dacht dat dat een gepasseerd station was. Er zat echt veel roest op, maar andere delen waren gewoon blank. Dus niet geblauwd of gebruind…( Al is roest natuurlijk ook bruin…)

1 like

Ja als ze echt veel gebruikt zijn is die laag wel grotendeels verdwenen. Eigenlijk zou je hem dan opnieuw moeten laten blauwen/bruneren.
Als je het hele ding gaat polijsten krijg je geen bruikbaar horloge. Zodra je er ook maar een keer met je vochtige vingers aan zit is het hele ding weer rood verroest. Bovendien ben je de mooie verweerde vintage look ook kwijt en lijkt het wel een verchroomd horloge.
Daarom doe ik er meestal weinig aan. Beetje de losse roest eraf en eventueel een beetje was.

Hier een uit mijn collectie:

7 likes

@basvg ik wou net wat voorbeelden geven, ik vind het erg mooi, dit soort stalen horloges.

11 likes

Ja maar die is mooi egaal! Als die van mij zo was, was ik er ook van af gebleven :innocent:

1 like

Waarschijlijk heeft er dan al een keer iemand aan zitten schuren of polijsten, dat is jammer :grimacing:
Volgens mij zijn er wel middeltjes om zelf weer te blauwen.

1 like

Ja, zie mijn eerdere link met uitleg. Bruneren of bruineren in google inkloppen levert veel mogelijkheden op.

1 like

Inderdaad, vanalles voor te koop.
Of je het nu blauwen, zwarten of bruneren noemt :grin:

2 likes

Kijk! Mogelijkheden genoeg! Voor alle bewerkingen zul je toch eerst een blank resultaat moeten hebben, neem ik aan? Je gaat vlekken er niet onder krijgen, toch?

Nee, het is gewoon serieuze roest. De wijzers zijn ook zwaar aangetast. Ik ben benieuwd of ik hem nog aan de praat krijg…

1 like

Climax, iets voor @Climholland :rofl:

1 like

Die heeft er al een doos vol van…

1 like

Ik heb wel wat koudblauwmiddel voor je als je het eens wilt proberen en ook wel een middeltje om het oude blauwsel te verwijderen…
En anders eens binnenwandelen bij CZL in Tilburg.

Oh en bij wapens gebruiken ze vaak WD40 en een oude stuiver (zeg <1970) om de roest eraf te krabben.

4 likes

Wat smeermiddel in deze Climax, en het opwinden gaat weer verdraaid lekker.

3 likes

Wat een toeval, ik krijg deze oude Seikosha Extra Flat binnen. Een zakhorloge, en waarschijnlijk ooit als sporthorloge bedoelt? Waarom anders een kompas aan de ketting? Ik vind hem in ieder geval heel erg gaaf!

15 likes

Vandaag weer een leuke kavel van horloge’s in ontvangst mogen nemen.
Het ging mij om de Jump Hour! de rest is extra en valt niet tegen.

14 likes

Leuk lotje!
:+1:

1 like

Ik denk dat rest beter is dan de jumphour.
Mooi lotje. Die jumphour heedt een penanker uurwerkje.

2 likes