Euh da wijzerstelrad moet toch met de platte kant naar boven?
Natuurlijk, maar bij deze zat hij andersom, doordat de schuine kant niet goed aangrijpt draai je het wisselrad verrot en die heeft heeft weer het urenrad kapot gedraaid
Nu, eerlijk gezegd heb ik me hier in het begin ook aan bezondigd. Ik had niet door dat er een schuine en rechte kant aanzat. Echt onderdelen grondig bekijken als ik ze verwijderde deed ik toen in al m’n enthousiasme niet. Nu mss was dit ook een beginnersfout maar met grote gevolgen idd!
Het zal ook wel een beginner geweest zijn, ding zwemt in de olie en hij is duidelijk aan een nieuwe servicebeurt toe:
Nouja van de week even het urenrad zoeken en dan kan hij weer in elkaar
Dat is iets waar ik altijd op let. Ik maak daar ook foto’s van hoe ik hem eruit haal. Veel uurwerken hebben ze, maar soms zie ik ze ook met twee vlakke kanten. Vandaar dat ik er alert op ben.
Hoeveel zakhorloges kan een mens hebben?
Toch nog een exemplaar gevonden dat nog een klein hiaatje vult in de collectie; een met de merknaam “Tissot watch” ontbrak nog in de collectie. Merknaam is geregistreerd in 1910 en maar weinig gebruikt. Verder gewoon een mooi zilveren exemplaar met 12/24h wijzerplaat en FHF kaliber
Ik vond deze Wyler nog leuk genoeg om te kopen. Zal wel een radiumbommetje zijn, maar we zullen het zien, als het hier is…
Een Seiko 5 Actus wensen. En dan je weg vinden in alle opgepoetste aanbiedingen. Ik heb mijn best gedaan en deze is onderweg vanuit Italië. Bij voorbaat blij. Ik zeg grijs suede bandje. Suggesties?
Die van jou zijn ook hele mooie!
Seiko Actus is top. Ik zou zwarte krokodil voorstellen, geeft mooi contrast met de lichte wijzerplaat. Maar ik hou nogal van zwarte kroko
Ik kon deze voor slechts enkele euros niet laten lopen. Vind hem prachtig. Zowel de wijzerplaat als de kast vertonen bijzonder weinig slijtage/patina. De wijzerplaat is een champagne achtige kleur en heeft prachtig geblauwde wijzers.
De kast meet 37mm en is een knoeper naar mijn idee. De lugs meten 18,5mm wat een “vreemde” maat is.
Had hem gekocht als niet lopend, maar na een eerste observatie wordt het een compleet renovatie project
De balansveer is aan barrel, aan minimaal één kant is denk ik de astap van de balans gebroken. Het minutenrad is kapot gebroken. De opwindstift is gebroken of mist (en geen kroon).
Last but not least………. het is een cilindergang.
Ondanks dit alles ben ik nu al helemaal
Het merk is een Ladea of Sadea. Beide namen kom ik niet tegen
Wie herkent het uurwerk? Heb sterk het vermoeden dat het om een AS uurwerk gaat. Het lijkt op een AS810 maar is het net niet.
Nu de plaatjes.
Alle hulp en informatie is zeer welkom.
Lees jullie reacties graag.
@Lexaf meneer snuffelaar kom er maar in. Meester in het speuren van merken
Oh ja, de regulator op de balans is ook foetsie
Oef deze zou voor mij echt FUBAR zijn
Het merk is Tadea. Van het uurwerk dacht ik eerst “Langendorf” 11-nog iets, maar ook die is het niet. Misschien schiet het me nog te binnen…
Want? Vanwege de cilindergang? Heb hem dicht gekocht en wist dus niet wat erin zat. Voor die paar euro (echt waar, 7 euro) had ik direct: die wil ik hebben. Hier mag wat mij betreft wel wat euro’s in als ik hem werkend kan maken/krijgen. Ik vind hem echt prachtig.
Als ik op Langendorf zoek kom ik ook vergelijkbare uurwerken tegen. Binnenkort anders maar eens ontmantelen. Dan kom ik vanzelf een teken tegen.