De discussie wordt voortgezet vanaf Vintage incoming (Deel 2) - 4188 van Cav.
Eerdere discussies:
De discussie wordt voortgezet vanaf Vintage incoming (Deel 2) - 4188 van Cav.
Eerdere discussies:
Nee, dat wordt een verassing. Ik heb voor Pierre Mannaert een soortgelijke geprobeerd te repareren. Het zal wel een Penanker zijn
Benieuwd welk dosis tempo je hier gaat meten. ![]()
![]()
Ja daar moest ik ook aan denkenâŠWe gaan het zien!
Deze is voor de energievoorziening. Geen zonnepanelen maar een reactor.
Waarschuwing vooraf: De enorme tekst hieronder leidt tot niets, dus kijk gerust alleen naar de plaatjes.
Tot nu toe had ik weinig âmilitaireâ horloges met een centrale secondewijzer. Dat was hier overigens niet de trigger om te kopen. Het gaat mij om een stuk historie, al weet ik niet precies hoe & wat dit horloge ermee te maken heeft. Leuk om uit te pluizen dus.
Er staat ook een hoop tekst op de zwarte wijzerplaat, dus werd ik nieuwsgierig maar ik zag ook wel: het is geen Rolex of TudorâŠ
. Het horloge zal mogelijk iets met een Franse legereenheid, een in Algerije gestationeerd legioen of de Militaire basis in Colomb-BĂ©char (Algarije) te maken hebben gehad, ik gok rond 1960? Ik heb gisteren en vanmorgen een hoop gelezen op Franse sites, maar een definitieve uitleg over al die tekst op de plaat heb ik nog niet. Hetzelfde horloge is zoân 15 jaar geleden ook al besproken op een Frans forum. Al kwam men er toen ook niet uit.
De Jeambrun 23D loopt. Ranfft zegt dat dit uurwerk uit 1965 stamt, maar ondanks dat we het allemaal een fijne, behulpzame bron vinden, is de datering het minst accuraat van die database. Dus dat vertrouw ik er niet. De Gruen 515SS - hetzelfde uurwerk - wordt gedateerd op 1960. Op Ranfft dusâŠ
Het nadeel is dat veel mensen Ranfft als bron gebruiken en op den duur veel verkeerde informatie online staat. Dat helpt niet om minder bekende merken en modellen te dateren. Dus ik kijk in zoân geval naar andere bronnen en vergelijkbare horloges en de stijl. Bij deze leek het eerst op midden jaren '50, maar bij nader inzien kan dat denk ik niet, vandaar mijn aanname dat het rond 1960 moet zijn. Weet iemand wanneer de 23D van Jeambrun voor het eerst verscheen?
Dat ik voor ±1960 ga heeft ook te maken met de tekst op de wijzerplaat en de bronnen die ik daardoor heb geraadpleegd.
Stiekem hoop ik natuurlijk dat dit horloge iets te maken heeft met deze lanceerbasis waar onder andere raketten van Aviation Sud getest werden, maar dat is giswerk van mijn kant. Deze basis bleef in gebruik tot 1967.
Spécial Sud is gek, toch? Dat zet je niet zomaar op de wijzerplaat, lijkt mij. Franco Suisse is hoe men de mix-en-match horloges noemden met een Frans uurwerk en o.a. Zwitserse Incabloc, lees ik her en der. Alle tekstregels op de wijzerplaat duiden niet op een merk, meer als uitleg - en dus leuke hints voor iemand in 2026 die er de ballen verstand van heeft. Maar een stuk huisvlijt zal het niet zijn, daar is het te specifiek voor.
Zowel het Franse legioen, als de Nederlandse (Vreemdelingen Legioen) waren in dezelfde oase gevestigd. Er werden wegen aangelegd richting âLe Sudâ, La Piste du Sud, richting de Zuidelijke Sahara. Dit was tijdens een (burger)oorlog die woedde tot aan de Algarijnse onafhankelijkheid in 1962. De naam Colomb-BĂ©char werd toen officieel BĂ©chard. Overigens wijzigde de naam voor Zuid-Algarije, genaamd Territoires du Sud, al in 1957 in Saoura en Oasis. Maar laat ik niet uitgaan van een dwaalspoor.
Een hoop hints dus, maar zoekresultaten komen op niets uit. Ik denk dat ik warm zit, maar de clue blijft me vooralsnog onduidelijk. Daarom maar wat interessante plaatjes die ik tegenkwam.

Algarijnse soldaten in Franse dienst
Ik kan geen links plaatsen momenteel. Maar op historiek staat een interessante uiteenzetting over de oorlog in Algarije met allerlei verschrikkingen aan weerszijden.
Erg interessant! Vind ik eigenlijk leuker dan 1 of ander duur merk.
Leuk. Ik zag hem ook. Radium en koopstops hielden mij tegen.
Het kĂĄn ook Tritium zijn. Maar we gaan het meten.
Interessant, dit.
Een opmerking: Jeambrun 23D staat blijkbaar in catalogus Flume van 1957.
Een vraag: is de kast van Zamak ?
![]()
Deze moet er naast in de kast natuurlijkâŠ
Nee, RVS. Hij oogt door de belichting wel even donker als Zamak, maar is niet zo mat en broos. De kast oogt ook mooier afgewerkt dan de Zamak-horloges hier.
1957, kijk dat helpt. ![]()
Dank je wel voor het napluizen.
Slightly off-topic: het horloge dat ik vandaag draag stamt uit dezelfde periode en heeft soortgelijke indexen, maar is tritium. Je zag Tritium al op horloges van voor 1960, dus Radium zou kunnen, maar hoeft niet. De bruine kleur op de wijzers lijkt ook erg op dat van Tritium Subs van eind jaren '50 - daar staat ook geen T op de wijzerplaat, terwijl een Speedmaster uit die tijd wel Radium bevat. Daarom: meten = weten.
check ook de W boven de centrale as in het glaasje, die had Bas ontdekt met zijn haviksogen
Ik heb onlangs de Borel Sahara gekocht. Zal ook met die regio te maken hebben?
Dit Jeambrun uurwerk is in ieder geval al gebruikt in Gruen modellen die in 1957 beschikbaar kwamen.
En het Radium kan ooit ook nog eens vervangen zijn door een horlogemaker omdat het geen licht meer gaf en de drager dat wel handig vond. Dus inderdaad altijd meten.