Vintage incoming (Deel 3)

Inderdaad… Alleen met iets meer jewels…

8 likes

Fraai. Nog geen jewels op de centrale as, maar aardig gevuld. :+1:t3:

1 like

Ja, en nog leuk van formaat: 36x22mm. Past wat beter op mijn “bescheiden” polsjes…

2 likes

Dat is wel goed om te weten, want ik kon dat niet inschatten. :pray:t3:

Dit zegt ChatGpt:

Dit lijkt een Zwitsers civiel horloge uit grofweg eind jaren 50 tot begin jaren 60, met een standaard 17-jewel uurwerk en Incabloc, bedoeld voor de middenklasse markt.

Colomb-Béchar verwijst naar een concrete plaats in Frans-Algerije met militaire aanwezigheid, maar op een horloge wijst het vrijwel altijd op lokale verkoop/juwelier of branding, niet op gebruik door een specifieke militaire eenheid.

De militaire link en de koppeling met de raketbasis zijn interessant, maar er is geen concreet bewijs voor. De wijzerplaatteksten zijn eerder informatief en commercieel dan verborgen verwijzingen.

Als je verder wilt zoeken, zijn dit sporen:
• oude advertenties of handelsregisters uit Frans-Algerije
• horlogefora (zoals dat Franse forum)
• vergelijkbare horloges met dezelfde plaatsnaam

Soms duikt dan dezelfde naam meerdere keren op, en kun je een handelaar reconstrueren.

Wow, ChatGPT…

Ai is nog steeds niet geheel zonder fouten… Doet mijn OCD ogen pijn, ai…

2 likes

Hier krijg je wat je verdient: een Chatgpt antwoord terug.

In eerste instantie lijkt dit horloge een vrij standaard civiel horloge uit de jaren ’50–60, maar bij nader onderzoek blijkt het een stuk interessanter. De combinatie van de tekst Spécial Sud – Franco Suisse – Colomb-Béchar wijst sterk op een lokale distributie in Frans Algerije, waarschijnlijk rond 1957–1962, toen Colomb-Béchar een belangrijk militair en technisch centrum was (o.a. voor Franse rakettests en legeraanwezigheid).

Het horloge is geen officieel militair “issue”, maar past duidelijk in de categorie civiele, utilitaire horloges die in militaire context werden gebruikt. Het ontwerp — zwarte wijzerplaat, witte Arabische cijfers en wijzers, en een rode centrale secondewijzer — is niet toevallig: dit volgt principes van maximale afleesbaarheid (hoog contrast en snelle visuele detectie van beweging), zoals ook gebruikt in instrumenten en veldapparatuur.

Het uurwerk (Jeambrun 23D) en de algehele uitvoering plaatsen het stevig in de late jaren ’50. De zeldzaamheid zit niet zozeer in merk of techniek, maar in de combinatie van lokale context, specifieke wijzerplaattekst en functioneel ontwerp. Dat maakt het interessant voor verzamelaars van “non-issued” militair ogende horloges.

Qua gebruik is een canvas of linnen band historisch het meest passend voor woestijnomstandigheden; leer was minder praktisch en perlon kwam pas later echt op. Zelf zo’n band maken is goed mogelijk en sluit zelfs mooi aan bij het utilitaire karakter van het horloge.

Kortom: geen officieel militair horloge, maar een contextueel sterk, functioneel ontworpen stuk met duidelijke link naar Frans Algerije in de late koloniale periode — en precies daardoor verzamelwaardig.

Einde ChatGPT

1 like

Aha, dat klinkt goed👌

een kleine artituur

14 likes

Eterna
1137U 1951

15 likes

Opknapper Atlantic Worldmaster
Kast 39.1 mm incl. kroon

13 likes

Ik heb een projectje gekocht. De balans ontbreekt in ieder geval, maar daar is hopelijk nog aan te komen of … misschien heb ik er zelf nog een liggen. FF kijken wat ik tussen de onderdelen heb liggen.

@chi_kwadraat wat denk jij welk uurwerk dit is? Ikzelf denk een ETA 128

10 likes

Dat denk ik ook. Erg fraaie Fortis, trouwens. Behoorlijk formaat ook, lijkt me. Veel succes met de restauratie, t.z.t.

1 like

Thanks. Wat ik uit de advertentie op kon maken is de kast bijna 34mm. Niet zo heel groot dus, maar ook zeker niet klein.

1 like

Ik ging af op de mate waarin het uurwerk (zo’n 26mm) de kast vult, en de mate waarin de kleine secondewijzer de “6” bedekt. Maar 34mm is voor die tijd zeker niet klein.

1 like

Tip van @Betula

Beurtje nodig, balans draait vrij

17 likes

Incoming deze 27-jewel Bell Matic uit 1968. Er is een probleem met de kroon die eruit komt, maar ik verwacht dat ik dat wel kan fixen. Dan heb ik al drie van die leuke wekkertjes :star_struck:

17 likes

Een uitdaging… voor in het ooit projectenlaatje.

De bezel ontbreekt, wijzertjes kunnen een upgrade gebruiken en de staat van het AS 153 uurwerk is afwachten. Klomp zilver van ca 32mm.

Een “military” horloge uit ca 1917-1919.

Past mooi bij mijn zakhorloge:

16 likes

Hier ook maar weer eens een kussenkastje incoming. Niet heel oud deze keer, omstreeks 1934 :innocent:
En ook geen zilver, verchroomde meuk :face_with_peeking_eye::sweat_smile:

16 likes

Avondje Vinted en weer twee blauwe wijzerplaten….

Pontiac met FE140

Edox met AS2066 en een filoflex band. Deze kast kan wel wat tlc gebruiken. Iemand die goed is in polijsten van zo’n kast?

17 likes