Oeh hele dikke aanwinst!!
Barrel is binnen. Nieuw glaasje en de wijzerplaat een beetje gepoetst, doet al wonderen.
Loopt wel minstens 5 kwartier in een uur dus vermoedelijk wat werk aan de spiraal ![]()
Gelijk even serienummer bekeken, dateert uit 1926.
De leeftijd en de oosterse tekst op de wijzerplaat maken hem interessant en op het eerste oog is hij erg charmant, maar bij nadere inspectie heeft deze aardig geleden de afgelopen eeuw
met name de wijzerset (of het ontbreken daarvan) is moeizaam. Kan je daar vervanging voor vinden? Van een zakhorloge met die uurwerk misschien?
Ach, kom je iig niet te laat. Mooi oudje met die rode cijfers.
De Servische tekst op de wijzerplaat maakt hem inderdaad interessant, vandaar toch gekocht ondanks de matige staat. Wijzers vinden is inderdaad lastig. Dit is een 13 ligne en die zijn weinig gemaakt. Gros van de polshorloges uit die tijd zijn 10.5 ligne, en zakhorloges zijn weer veel groter. Wordt even zoeken.
Dank je, elk nadeel heeft z’n voordeel inderdaad ![]()
Heeft in elk geval veel karakter - dikke like!
Gister de Seamaster 30 mogen ontvangen.
Van de week even open schroeven om te zien wat we daar gaan aantreffen want de stem en kroon zitten vast.
Gefeliciteerd, leuke klassieker ![]()
Dank je. Ja ik ben zelf ook wel positief verrast. Na een schoonmaakbeurtje is het toch net wat minder een barrel dan ik had gedacht. Verder zijn wijzerplaat en kast net even anders dan wat ik verder heb liggen uit die tijd, toch wel een leuke toevoeging aan de collectie ![]()
Erg benieuwd naar het eindresultaat.
Is dit een (semi) machinaal werkje, of ga je een middag met de hand poetsen/polijsten ?
Nee dat gaat grotendeels met de hand, zonder machines. Ik schuur met de hand met fijn schuurpapier op een strakke vlakke ondergrond. Zie dit topic
De krassen zijn er veel maar niet erg diep, dus ik begin denk ik met korrel 800. Zonder veel druk, en steeds het stof uit het schuurpapier tikken. Steeds fijnere korrel, tot aan 5000 aan toe. Dan is het al bijna goed. Tot slot heel kort met een draaiende viltschijf en zeer fijn polijstpoeder en water. Maar heel kort en licht, anders wordt het een soort sinaasappelhuidje. Misschien doe ik die laatste stap nu ook wel gewoon met de hand, op een vlakke ondergrond. Het zal nog wel eventjes duren maar ik zal er weer verslag van doen.
Ah lekker…gewoon ouderwets handenarbeid. Daar hou ik wel van.
Maar klinkt inderdaad wel als een kleine middag werk.
Zou 't leuk vinden als een voor- en nafoto plaats als je er klaar mee bent.
Net ook even door het gelinkte artikel heen gelezen.
Mooie reportage… daar gaat mijn techneuten-hart weer wat sneller van kloppen.
Alle 4 prachtige juweeltjes, Wolter!
Ik haal straks deze oude Seiko van de post… De enige foto van de advertentie, weer een prikkie, hopelijk zitten dit keer wel alle onderdelen er in!
Eerste anamnese belooft niet veel goeds…de kast ziet er weliswaar redelijk uit, en het glas ook. De wijzerplaat is ietsjes aangetast aan de bovenkant. Ik hoor nu de rotor draaien als ik het horloge schud… Maar als ik de tijd probeer te verzetten raast de secondewijzer in het rond, dus het anker en dus waarschijnlijk de balans ook zullen ontbreken… Ik krijg hem nog niet open dus dat kan ik thuis pas proberen.
Edit: het lijkt erop dat alle onderdelen er wel zijn, alleen het ankerrad ben ik niet zeker van:
De balans beweegt maar wil niet centreren, botst tegen het anker aan.
De achterplatine is erg afgesleten, volgens mij niet alleen door de rotor. De platine zit niet helemaal goed vastgeschroefd. Ook is een van de schroeven afgebroken zo te zien. Als het ankerrad er nog is, staat het scheef (want de wijzers draaien vrij rond) en is er waarschijnlijk een tap van afgebroken.
Al met al moet deze wel weer goed te krijgen zijn!
Zie nu pas dat de bezel ontbreekt!
Heel mooi gaaf ding! Past bij mijn Lang&co.