Vintage incoming (Deel 3)

Dacht een landeron hahn 2

Hier een foto van de achterkant en het uurwerk.

13 likes

Ziet er op het eerste gezicht aardig compleet en niet verprutst uit in elk geval. Misschien is alleen service genoeg. :thinking:

2 likes

Oh ik grijp net naast een mooie Pontiac maillot jaune met een Rodania combo.
Ik hoop dat hij hier ergens opgeknapt gaat worden.

1 like

NA de Protex (van S. Kocher) is binnen, loopt goed. De Bund is tijdelijk, want ik moet nog een bandje fabriceren.

11 likes

Gewoon een heel leuk 7005je komt er weer bij. Na een service en poetsbeurtje zal hij stralen denk ik.

14 likes

Ah heb jij die gekocht, zag m ook staan. Leuk horloge :ok_hand:t2: en inderdaad, wat opknappen en weer een leuke :+1:t2:

Dames nurse uit 1942 met zwarte randjes.

En dat is geen viezigheid, maar verkleurd zilver.

21 likes

Mooi hoor; verythin, centrale secondewijzer :ok_hand:

Wat maakt dit “nurse” ?

2 likes

De grote centrale secondewijzer. Of eigenlijk, sowieso de secondewijzer. In die periode hadden dames geen secondes nodig. :woman_shrugging: zat op weinig horloges.

En werd zo in de markt gezet. :blush:

14 likes

Moet me toch eens wat meer verdiepen in dat merk…

2 likes

Hier vind je alles wat je wilt weten… en meer :rofl:
https://vintagegruen.org

6 likes

Vandaar Samaritan :sunglasses:

1 like

De LM is ook binnen, wordt een leuke uitdaging💪dag/datum snelverzet is kapot, zoals vaak met de 5606 uurwerkjes, en voor het eerst wil ik een facetglas proberen te polijsten. Driezijdig bij dit horloge. Dat heb ik nog nooit geprobeerd, dus ik denk dat ik dat wel kan😊en voor het snelverzet heb ik een nieuw metalen wieltje bemachtigd, hopelijk lukt het me dat te bevestigen.

10 likes

Hier mag ook wel even wat aandacht aan besteed worden; ik wil em graag voor je opknappen, Don.

2 likes

Ook een heel mooi opknappertje, Dennis.

1 like

Vandaag gearriveerd, deze Lagonda.

8 likes

Net binnen, drie superleuke opknappertjes!

15 likes

Super sympathiek van je, maar hoeft voor mij niet - is te ver heen om echt mooi te worden, en mag van mij ook zijn sporen houden eigenlijk …( Overigens wil ik al heel lang mijn militaire exemplaren afstoten, dat telt ook nog mee :muscle:)

2 likes

Dank, maar deze blijft zo, juist met alle gebruikssporen. Ik licht dat graag toe. :saluting_face:

Hij is technisch goed, het glaasje is vervangen en alles is verder origineel. De plaat heeft een fraai patina. De two-tone kast is niet te ver versleten. De bezel is niet rot. De krassen horen erbij. Dit was een beater die bewaard is gebleven. Dat heeft voor mij bij dit horloge zijn charmes voor mij, zeker in mijn S. Kocher collectie, maar ook omdat ik al mijn eigen beaters bewaard heb, terwijl ik pas 1 jaar horloges verzamel. Ze vertellen mijn verhaal als horlogedrager, dus nu is dat voor mij heel waardevol geworden. Dat verhaal is niet te koop.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de historische betekenis van deze Protex (al was hij in deze staat dus wel te koop, terwijl de meesten inderdaad opgeknapt moeten worden, of al in de prullenbak zijn beland - al hoop ik op de oud-ijzer bak).

Omdat deze Protex een toolwatch was, toen Royce en Eska al steeds verder naar dresswatch en sports watch werden geloodst - terwijl ze rond ww2 vooral ook de typische field watch en militair-achtige horloges hadden, vergelijkbaar met jou Atlantics e.d… Royce en Eska kasten hadden alleen maar drilled lug holes. Deze Protex is de enige S. Kocher kast met fixed lugs in mijn collectie - op een jaren '30 art deco kast met wired lugs na). Dus dat vind ik significant genoeg om te koesteren.

12 likes

Begrijpelijk, bedankt voor je toelichting. Als je ooit iets hebt waarbij je denkt: die zou wel een mooi chroomlaagje kunnen gebruiken, mag je altijd bij me aankloppen.

1 like