Dat lukt mij nou nooit!
Ziet er netjes uit
Mooi ding!
Ik heb onlangs hier op HF ergens gelezen dat de oudste uurwerken voor Seiko in Zwitserland gemaakt werden, o.a. bij Moeris. Identificatie zal lastig zijn omdat die oude uurwerken vaak geen caliber aanduiding hebben. Aan de balanszijde al helemaal niet, maar soms staat er iets op de platine aan de wijzerplaat zijde.
Valt zo te zien best mee allemaal.
Vind ik ook Ruud.
Zojuist op ebay deze ‘gewonnen’, met ook zo’n geleefd uiterlijk. Volgens de verkoper wel met een RVS kastje. We gaan het zien als ie binnen is.
Er zal sowieso een nieuw glas op moeten. Hopelijk ziet dan de wijzerplaat er ook nog wel een beetje deftig uit.
Edit: foto van de verkoper.
Nog een pakketje in aantocht. Twee zakhorloges. Eigenlijk kan je niks met die dingen, want wie draagt dat nu nog tegenwoordig. De keren dat ik een pak met een vest draag in een jaar tijd zijn op de vingers van 1 hand te tellen. En in het speciale zakje aan de rechterkant van je spijkerbroek zit zo’n ding ook niet echt handig, al schijnt dat zakje er ooit wel voor bedacht te zijn.
Plaatje van het www.
Dit is er voor mij in aantocht: (alle foto’s van de verkoper)
Ja, je ziet het goed. Het gaat om een Leeuwtje. Weliswaar geen Finse Leijona, maar een (waarschijnlijk) in Zwitserland gemaakte Lejon (de Zweedse variant) gemaakt door M. Aeschillimann, later Camille Barre, de firma die de basis is voor de Zweedse Lejons en de Finse Leijona’s.
De Leeuw met één staart…
Het andere exemplaar van dezelfde verkoper is een Oreba.
Niet meer helemaal functioneel, d.w.z. dat ie niet wil lopen. De Lejon loopt volgens de verkoper nog wèl.
Aardig is dat, als je Oreba opzoekt in Mikrolisk, het horloge bij dezelfde fabrikant, namelijkl Camille Barre, vandaan komt.
Het gaat hier dus waarschijnlijk om een ondergeschoven neefje of nichtje uit de Leeuwenfamilie.
Als je dan verder doorzoekt op Louis Brandt & Frère, de tweede vermelding in Mikrolisk voor Oreba, krijg je een enorme lijst met merknamen, waaronder heel veel Omega model varianten, die allemaal als aparte merknamen geregistreerd blijken te zijn. Het verband tussen Brandt en Barre heb ik nog niet kunnen leggen, maar het is wel opvallend dat zowel Brandt als Barre een opvallend groot aantal merknamen voerden die ook op Zweedse merkregistraties terugvoeren volgens dezelfde Mikrolisk lijst. Dat kan geen toeval zijn. Als ik weer eens een geïnspireerde bui heb ga ik dat nog eens uitspitten. Interessant om uit te vinden wat de relatie met Omega zou zijn.
Hier een voorbeeld van een link naar Zweden in de enorme merkenlijst die verbonden is aan Louis Brandt & Frère.
Nu eerst maar eens afwachten hoe de twee horloges er in werkelijkheid uitzien als ze binnenkomen. Dat kan soms heel snel, maar soms, met name bij verzending met kan het ook wel eens twee of 3 weken duren…
Met het Zweedse (staats) bedrijf gaat het vaak een stuk sneller, maar dat wordt in Nederland afgehandeld door
en dat is, zoals bekend, ook niet geheel zondere risico…
Leve de
Deze 2 Citizens uit mijn geboortejaar (1974) zijn net aangekomen.
Bij de groene zijn de wijzerplaatpootjes afgebroken. Wat zijn jullie ervaringen met het repareren? Solderen of een nieuw voetje infrezen (bijvoorbeeld met Watch Dial Feet Milling Tool) en inlijmen?
Als ik de filmpjes zie op internet (vb How to Attach Watch Dial Feet simple way, no special equipment required - Invidious), dan ziet de soldeermethode er “simpel” uit maar ik heb schrik de voorkant te beschadigen als ik het soldeer niet snel genoeg gesmolten krijg.
Solderen zou ik ook schrik van hebben. De hitte is niet alles voor de wijzerplaat zou ik denken, en hoeveel soldeer “genoeg” is zonder een grote blob te maken… Ik heb 1x een herstelling gedaan met voetjes inlijmen, ging prima.
Wijzerplaat lijkt me prima. Kastje lijkt me wel chrome aan de glans te zien… al is ie niet zo versleten als je vaak ziet bij chrome,
De caseback zegt ‘Stainles steel back’, dus dan is 't kastje inderdaad chrome. En lekker aangevreten, zeker aan de achterkant…
(foto’s van de verkoper)
Als 't echt RVS is valt er nog best wat te verbeteren.
Die J98 uurwerkjes zijn heel degelijk, daar heb ik wel vertrouwen in
Ik hoop deze Seiko 38-7030 ui 1973 nog wat wil doen, als hij hier komt. Van dit horloge wordt gezegd, dat het de eerste snowflake dail zou zijn.
Het heeft, op zijn zachtst gezegd, was tlc nodig.
Eerst beide (messing?) soldeerpunten even ‘ruw’ schuren met polijst papier.
Dan de beide raakvlakken apart zo dun mogelijk vertinnen.
Héél goed ontvetten dus! (Tri (giftig!) of als je dat niet kunt krijgen perchloorethyleen of wasbenzine).
Zo dun mogelijk harskern electronica soldeertin-draad gebruiken.
Dan de twee onderdelen plaatje >< pootje op de juiste plek tegen elkaar drukken en met de bout de al aanwezige soldeer snel tot verbinding samen laten smelten.
Vooral dan nog even goed vasthouden zodat er geen brosse soldeerverbinding ontstaat. Soldeerverbinding is gestold als het vloeibare tin van glanzend verandert in mat.
Eerst even oefenen met sodeerbout/stift op juiste temperatuur. Handig als je een temperatuur regelbare bout gebruikt.
Als je het zo doet heb je geen vier handen nodig om plaatje, pootje, soldeerdraad en bout tegeijk op hun plaats te houden.
Succes!
Gewoon wijzerplaatstickertjes gebruiken?
Bedankt Lex, jouw uitleg geeft we wat moed. Ik probeer het eens op een sloper.
Als ik het gemiddelde internet mag geloven is zoiets “not done”
Alles valt of staat met de toepassing, ik heb er zelf geen problemen mee mist de juiste sticker gekozen wordt.
Dat freestooltje haal je trouwens op Ali voor 5 tientjes, misschien dat dit de drempel wat verlaagd.
Ik had het freestooltje (dat wel verdacht goed lijkt op de tool die Esslinger verkoopt) ondertussen inderdaad ook op Ali gevonden.
Nieuwe binnengekregen. Gewoon omdat ik het leuk model vond. Uurwerk loopt. Zal een service nodig hebben en ik denk een nieuw glaasje. Wellicht dat het doffe eruit te poetsen is. We gaan het zien.
Uithangbord in de Zweedse plaats Tidaholm. De importeur ?
Het uurwerk van de Lejon lijkt veel op deze Cortebert, maar dan in spiegelbeeld.