Vintage incoming (Deel 1)

Nieuwe binnengekregen. Gewoon omdat ik het leuk model vond. Uurwerk loopt. Zal een service nodig hebben en ik denk een nieuw glaasje. Wellicht dat het doffe eruit te poetsen is. We gaan het zien.

9 likes

Oreba

Uithangbord in de Zweedse plaats Tidaholm. De importeur ?

3 likes

Het uurwerk van de Lejon lijkt veel op deze Cortebert, maar dan in spiegelbeeld. :slightly_smiling_face:

cort 473-487

2 likes

Tuurlijk, doen ze in India ook. Of anders gewoon bisonkit? :rofl:

1 like

Hahaha niet allemaal zo hè :stuck_out_tongue_winking_eye:
Natuurlijk is een pootje vervangen mooier, maar soms is dit echt een prima oplossing.

2 likes

image image

Dat zou zomaar kunnen. De ene is dan een hunter en de ander voor een ‘open face’ horloge.
Die zijn in spiegelbeeld geconfigureerd. (meen ik van @wbcoupe onthouden te hebben… ).

Weet je ook welk calibernummer die Cortebert is die je laat zien? Als ik dat weet kan ik ook die van mij opzoeken.

1 like

Goed onthouden, die zijn deels gespiegeld. :+1:
Het aparte alleen is dat ze in dit geval helemaal gespiegeld zijn waardoor het beiden open face uurwerken zijn (in beide gevallen zit de stift tegenover het secondenrad).

2 likes

Dat klopt helemaal, bij een hunteruurwerk zit de balans in het verlengde van de opwindas.

2 likes

Als ik goed kijk staat volgens mij op het uurwerk van de afbeelding 474. :face_with_monocle:

Knipsel

2 likes

Dank je, dat is inderdaad die van de afbeelding. Maar de gespiegelde versie van het ding zoals bij mijn incoming Lejon heb ik niet kunnen vinden, ondanks dat ik alle Ranfft pagina’s van Cortebert op mijn HDD heb staan. Wonderlijk. Wonderlijk. Die van mij is vrijwel perfect spiegelbeeldig.

Zou zomaar kunnen Alphons!

Hier de plaatjes (van Facebook) Te leuk om niet te laten zien:

Ik denk zeker niet een importeur, maar eerder een soort hobby winkeltje met een zekere focus op tijd, klokken en (vintage?) horloges.

Maar Oreba horloges zal ongetwijfeld iets Zweeds zijn. Ik kom andere Oreba (zak)horloges ook vrijwel alleen nog maar tegen op Zweedse (veiling) sites.

Zoals bijvoor beeld ook deze beauty hieronder. Ik laat 'm even voorbijgaan, want inmiddels al weer teveel gekocht, maar wie 'm wil… grijp je kans, de veiling op Tradera loopt nog! + nog veel meer moois van deze aanbieder.

.

8 likes

En binnen :sunglasses:

Het horloge loopt. Althans……… kan hem opwinden, de secondewijzer tikt vrolijk in het rond, ik kan de uur en minuutwijzers met de kroon ronddraaien, de datum verspringt netjes.
Het enige wat niet beweegt zijn de uren en minuutwijzers tijdens het tikken. Dat was ook vermeld in de advertentie. Het is een NOS jaren 70 horloge en bent benieuwd waarom de wijzers niet meedraaien terwijl ik ze wel met de kroon rond kan draaien.

11 likes

Waarschijnlijk is de wijzerspanning niet goed, maw je zal de minutenpijp moeten knijpen.

3 likes

Rara politiepet……… het is niet dat hij helemaal niets doen. Soms loopt hij wel mee. Beetje afhankelijk van de positie waarin het horloge ligt. Zal dan toch een slippend pijpje zijn?

Als beginner zal ik me daar eerst in moeten verdiepen hoe ik die smaller krijg zonder brokken te maken. Zou toch zonde zijn. Thanks :+1:t2:

1 like

Weet je al wat voor uurwerk er in zit ?
Het zou zomaar eens een FE 140 kunnen zijn en die hebben de wijzerwrijving niet in de minuutpijp zitten.

2 likes

Zal zo eens naar boven lopen om het spul open te maken.

1 like

@Scudo jij bent goed zeg :flushed:

Foto’s heb ik via de microscoop even snel van mijn monitor gemaakt. Anders moet ik met SD kaartjes slepen.

Ik moet de balans weghalen, maar met de endoscoopcamera is het me gelukt. Staat nog een -A achter de 140.

6 likes

Zal deze denk ik zijn.

2853_FE 140,140.1,140.2.pdf (cousinsuk.com)

Ik heb nog wat leuks in aantocht. Een Orient KingDiver 0104904EA uit 1965, waar nog wel wat werk aan is. Maar wel een mooie aanvulling op mijn andere KingDivers…

En helemaal niet vintage:
Seiko Prospex Alpinist S830-00A0

10 likes

Ja, dat mag zeker gezegd worden!:+1:Peter is een kanjer!

2 likes

Rotary, is toch een oud merk. Ben benieuwd welk kaliber erin zit!

6 likes