Vintage ja of nee

Het valt mij op dat sinds ik hier op het forum vertoef ik een lichte voorkeur ben aan het krijgen voor vintage horloges. Waar ik in het begin niet naar om keek vind ik steeds interessanter worden. Denk ook doordat sommige merken die ik nieuw niet kan betalen nu ineens een stuk betaalbaarder zijn.
Echter ben ik nog steeds een kneus op horlogegebied.

Is het dan wel aan te raden om vintage te dragen ?
Of is het net als met een oldtimer, als je 2 linkerhanden hebt blijf er dan maar van af ?

Je moet ergens beginnen. Als je denkt dat vintage je ding is, begin er dan gewoon aan! Veel vintage horloges zijn ook aantrekkelijk geprijsd dus een echte drempel is er niet.

Met non-vintage horloges is het eigenlijk hetzelfde, net als het leven : door schade en schande wordt je langzaam wat wijzer.

een horlog is wel even wat anders dan een Oldtimer… ik denk dat er geen enkele oldtimer is die 5 jaar zonder onderhoud kan… een horloge haalt dat makkelijk…

Voor sommigen begint het bij Vintage, voor anderen met moderne horloges…
Ik heb inmiddels ook een Vintage horloge in mijn collectie… en die krijgt veel polstijd… gewoon omdat ik het een mooie klok vind…

Vintage horloges zijn top. Het is nog een pak exclusiever dan een moderne en er is natuurlijk veel meer keus :smiley:

Een toptip is zoek een horlogemaker die in 't zwart werkt en die er echt veel vanaf weet. Het wordt pas duur als je klassiekertjes moet laten herstellen/servicen bij officiële dealers.
Heb onlangs m’n Omega Seamaster laten servicen en kompleet opkuisen bij een kennis voor dik honderd euro. Kan je niet voor sukkelen!

Lekker dragen en lekker niet zelf aan prutsen. Dat is mijn reactie. Overigens weet ik eigenlijk niet de exacte definitie van ‘vintage’. Wie wel?

Ogenblik Schreef:

Lekker dragen en lekker niet zelf aan prutsen. Dat
is mijn reactie. Overigens weet ik eigenlijk niet
de exacte definitie van ‘vintage’. Wie wel?

Hier op het forum (zak)horloges van voor 1991.

Ik persoonlijk krijg meer een vintage idee als ze tot 1985 zijn.

Ik geloof dat iets als echt vintage aangemerkt mag worden als het tot 1985 gemaakt is, of het nou over zonnebrillen gaat of over kleding horloges en dergelijke.

Maar weet niet zeker of dat als benchmark gerekend mag worden pin me er niet op vast, had het ergens gelezen een paar jaar terug.

On-topic: Ik zou gewoon lekker aan vintage beginnen als je daar zin in hebt.
Ik zou alleen wel in het begin de glad-ijs horloges laten schieten waar echte kennis voor nodig is zoals vintage Speedmasters en vintage Rolexen enz.

Groeten.

Noel.

n visser Schreef:

Ogenblik Schreef:

On-topic: Ik zou gewoon lekker aan vintage
beginnen als je daar zin in hebt.
Ik zou alleen wel in het begin de glad-ijs
horloges laten schieten waar echte kennis voor
nodig is zoals vintage Speedmasters en vintage
Rolexen enz.

Groeten.

Noel.

De vintage Omega en Rolex/Tudor modellen zijn nu net wel de horloges waar ik warm voor loop hahaha.
Kan ik me daar dus beter niet aan wagen ? of ik moet zeker zijn dat 'ie pas geserviced is ?

Een dikke ja, alleen dat sexy plexi al!

Als je wat selectief bent, dan is 't heel leuk om vintage te dragen. Persoonlijk mijd ik tegenwoordig chromen kasten en penankers.

Bij een speedmaster moet je vooral goed kijken of alle onderdelen van het horloge ook bij het tijdperk passen waarin het horloge geproduceerd is. Zo zijn er verschillende uurwerken, wijzerplaten, bezels en wijzers die elk bij een bepaald productiejaar horen. Ik heb vaak horloges gezien die aangeboden werden als 100% maar niet de juiste bezel hadden, of waarvan de wijzers vernieuwd waren. Uiteraard wel origineel, maar niet origineel vintage.

Deze sites kunnen je, vwb de Speedmaster, een eind op weg helpen!

De verschillende banden:

http://www.omega-addict.com/reviews/bracelets/index.html

Serienummers en cal. nummers met bijbehorend productiejaar:

http://chronomaddox.com/romans.html

Info over de verschillende bezels en wijzerplaten:

http://www.chronomaddox.com/omega/articles/ginos_bezels/ginos_bezels.html

http://www.omegaforum.nl/peter/

Igor Schreef:

n visser Schreef:

Ogenblik Schreef:

On-topic: Ik zou gewoon lekker aan vintage
beginnen als je daar zin in hebt.
Ik zou alleen wel in het begin de glad-ijs
horloges laten schieten waar echte kennis voor
nodig is zoals vintage Speedmasters en vintage
Rolexen enz.

Groeten.

Noel.

De vintage Omega en Rolex/Tudor modellen zijn nu
net wel de horloges waar ik warm voor loop
hahaha.
Kan ik me daar dus beter niet aan wagen ? of ik
moet zeker zijn dat 'ie pas geserviced is ?

Ligt natuurlijk wel aan de waarde van het gekochte horloge.

Bij die merken en vooral bij de Speedmasters en Rolex/Tudor modellen is het belangrijk dat het een origineel exemplaar betreft daarmee bedoel ik geen neppert maar een uurwerk met originele onderdelen.

Als je zo’n vintage ter goede trouw koopt en er blijken achteraf dingen niet te kloppen dan kan de waarde aardig dalen waardoor een groot deel van je aanschafprijs min of meer verdampt.

Ik ben zelf geen echte vintage kenner maar op het vintage gedeelte kunnen ze dit zo ongeveer wel beamen denk ik.

En juist na een service is het bij die modellen belangrijk dat er geen allegaartje aan onderdelen gebruikt is. dus een recente service is echt geen indicatie dat alles echt klopt.

Groeten.

Noel.

Ja!

Toegegeven, het is ook de iets kleinere maat die mij aanspreekt (kleine polsen). Maar zeker ook de betaalbaarheid, de exclusiviteit rn het karakter dat horloges hebben die ouder zijn dan ik ben. Stap er in en geniet!

Dank voor je reactie! :wink:

So he aardige collectie…NICE!

Dankjewel!

Hier kan ik iets mee

Heb op deze m’n oog laten vallen…

Maar verliefdheid maakt blind vandaar toch maar even nachtje erover slapen en de reacties hier lezen.

Nieuwe Rolex doos gebruiken om een ouwe Tudor aan te prijzen. Niet direct een alarmbel, maar hoe zit het met de prijs?

De verkoper is een echte verzamelaar met een enorme collectie.
Ik heb bij de koper al eerder horloges gekocht zonder problemen.
De prijs is gewoon retestrak. Heb op Ebay, Chrono24 etc. gekeken maar is overal stuk duurder.
Ik kan je alleen niet zeggen of nieuwere onderdelen zijn gebruikt, dingen vervangen zijn etc. Dat zal ik ook pas aan de verkoper vragen als ik daadwerkelijk daar ben om te kijken.

En toch nog €200,- onder z’n scherpe vraagprijs bieden! Foei, voor je het weet sta je in een ander topic hier op de eerste pagina :stuck_out_tongue:

Wel een hele mooie tudor…

Ja dat klopt hahaha.

Het is altijd te proberen he.

Uiteraard een reactie / tegenbod terug gekregen waar ik me goed ik kan vinden :wink: