Vintage klokjes

Hallo horlogevrienden !

Dit is gelijk m’n eerste ‘post’ zullen we maar zeggen. Heb hier geen ervaring mee dus ik weet niet of dit de juiste manier is of niet. :sweat_smile:
In elk geval, ik heb hier in de collectie een 7 - tal leuke vintage uurwerkjes. Allemaal andere merken, dus waarschijnlijk ook allemaal andere klokjes.
De voorbije maanden is m’n passie voor de vintage uurwerken sterk gegroeid, maar m’n kennis over deze kleine tikkertjes moet nog wel enorm groeien.

Hebben jullie enig idee welk type uurwerk er in deze horloges zit ? Of hebben jullie enig idee over de ‘waarde’ van deze horloges ? In elk geval, jullie gaan er sowieso meer over weten, dus alle extra info is welkom.
Alvast bedankt !

Groetjes Robin

Vetgedrukte tekst

2 likes

Kun je de achterkant zelf niet openen? En de cijfertjes onder je balans opzoeken?

Dat is toch leuker om zelf te doen als je de tools hebt, dan aan een forum vragen.

Ik kan je niet helpen zonder foto’s van uurwerken, ik denk medeforumleden ook niet.

1 like

Mooi binnenkomer. Welkom en veel plezier op ons mooie Forum.

1 like

Zelf heb ik helaas geen tools. Waarmee kan het nog ‘gemakkelijk’ mee worden opengedaan ?

Van de Atlantic was de achterkant niet perfect dicht, deze wel eenvoudig opengekregen.

Ben je hier iets mee ? Ik weet zelf niet zo goed waar ik die details kan terugvinden. :face_with_hand_over_mouth:

Welkom op dit forum.
Ik vermoed dat in de Tissot een kaliber 27B-621 zit.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Tissot_27_2621

Op de site van Dr. Ranfft kun je enorm veel uurwerken vinden, dus als je voorzichtig de achterdeksels verwijdert kun je proberen te vergelijken.

Veel plezier hier op het forum.

1 like

Bedankt ! Dit forum is zonder zever een wereld aan info over uurwerken :wink:

1 like

Amai super, bedankt voor die info, die website is nieuw voor me ! :+1:t4:
En dat modelletje in de tissot is oké ? Ik bedoel het niet slecht, maar enkel of het de moeite is om het te laten servicen om te dragen ? :smile:

Zoiets bestellen op Aliepress, en je krijgt de meeste vintage horloges open (waarvan de caseback dient gedraaid te worden).

1 like

In de eerst plaats bepaal je dat natuurlijk zelf; als je het zelf een mooi horloge vindt en je wilt het blijven dragen dan is het dus de moeite waard.

Financieel is het altijd lastiger te verantwoorden. Vrijwel alle mechanische Tissot’s zijn wel in enige mate verzamelwaardig, maar een servicebeurtje bij een goede horlogemaker kost al gauw 150 Euro en dat gaat dus al in de richting van de waarde van het horloge. Als je een horloge wilt gaan verkopen kan het dus al gauw niet uit om het te laten servicen.

2 likes

Dit is zo te zien een werk uit de Unitas 6300 familie

Goeie tip ! Onder welke naam valt deze bol te vinden ? :sweat_smile:

Hm jammer dat zo’n opknap beurt bij tissot wat aan de dure kant is… is dat bij de meeste horlogemerken zo om ze te laten servicen ?

Van de Atlantic ?

De hoeveelheid werk is eigenlijk altijd hetzelfde, dus de kosten daarmee in de regel ook.

1 like

Rubber ball watch tool

1 like

Yep

1 like

Leuke horloges zeg! Vind ze allemaal wel wat hebben. Heb dan ook een zwakte voor dressers

1 like

Welkom Robin, leuke horloges heb je al om te beginnen, maar voor deze horloges heb je hopelijk niet te veel betaald. De Cyma springt er wel qua waarde uit. En omdat je nog veel moet leren zou ik eerst een beetje op het forum lezen om een beetje een idee te krijgen van hoe of wat, Je moet ook een beetje weten wat voor vintage horloges je moet kopen en voor hoeveel. Hier kun je enorm veel leren en de forumleden geven je graag tips

1 like

Onder de balans staat meestal een tekentje en/of nummer. Als je daar op gaat zoeken kom je heel eind. Succes!

1 like

Bedankt voor de fijne reactie :smile: dat klopt, heb hier de afgelopen weken al heel wat extra info opgedaan, maar wil graag m’n kennis vergroten met jullie hulp :+1:t4: De cyma werkt helaas niet meer. Zijn er nog winkels die dergelijke horloge reparaties doen in deze omstandigheden ?