Vintage Lemania automatic 3610 met matige kast

Ik heb hier een interessant Lemania horloge met een fraai 3610 kaliber, vroege automaat :slight_smile: Het uurwerk is in voortreffelijke staat, een kleine beweging van het horloge zorgt er al voor dat het uurwerk leven vertoont. Na een servicebeurt kan dit uurwerk weer jaren vooruit, daar heb ik geen enkele twijfel over.

Alleen de kast is in matige staat. Het is een vergulde messing kast welke veel slijtage vertoont. Is hier nog iets mee te doen? Aan de onderzijde zit ook een vrij nare beschadiging. Het referentienummer van de kast is 865 PA. Er zijn ook kasten zonder de PA toevoeging, dus alleen 865, welke volledig RVS zijn. Hoe groot achten jullie de kans dat ik een RVS kast vind?

Als ik een oplossing voor de kast heb ga ik het uurwerk een service geven, dit ga ik dan hier op het forum delen. Ik ben in september begonnen met een opleiding tot horlogemaker @ Schoonhoven. Het leerproces gaat een stuk sneller dan ik had verwacht. Ik service nu al ETA automaten etc. Volgend schooljaar beginnen we met chronografen, maar ik denk dat ik daarvoor al aan een 7750 ga beginnen :wink:

Hier het fraaie uuwerk;

Zonder de rotor;

Wijzerplaat is in topstaat;

Hier de kast met de beschadiging welke ik benoemde;

Hier is duidelijk te zien dat de vergulde laag op meerdere plekken weggesleten is;

4 likes

Mijn beste,

Leuk zeg!!
Wat een inspirerende uitdaging!!
Succes. :+1:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

De kast is opnieuw te vergulden.
In een oud topic is dat al eens besproken.

Onlangs weer een kast laten vergulden bij Haveman in Voorburg. Die levert top werk voor een goede prijs. Mooie Lemania automaat overigens :thumbsup:

3 likes

Heeeel mooi !!
Het eindresultaat zou ik graag hebben, maar wat een tijd en moeite gaat daar inzitten…
Veel succes en ik volg het graag.

Yup daar heb ik ook al laten vergulden en verchromen en dat was prima, moest de kast wel zelf geschuurd aanleveren.

Moet niet volgens mij, maar voor het beste resultaat wel aan te raden.

De kast is vandaag op de post gegaan naar Haveman. Ik ben benieuwd! :slight_smile:

1 like

En de kast is terug, ziet er voortreffelijk uit! Er zitten nog een paar kleine beschadigingen hier en daar, dat had misschien voorkomen kunnen worden als ik zelf de kast nog iets had voorbewerkt. Het is een verschil van dag en nacht dus ik ben blij :slight_smile:

De tube is nu ook verguld :grinning: Die had ik misschien even eruit moeten halen.

Nieuw glas besteld, volgende stap is het uurwerk servicen en alles weer in elkaar zetten. Service doe ik over een aantal weken, er zijn momenteel nog een aantal lopende projecten die ik eerst (deels) wil afronden.

4 likes