Vintage linnen wijzerplaten blijven mooier

Wat mij opvalt bij vintage horloges, is dat linnen wijzerplaten vaak nog zo mooi zijn. Niet-linnen platen hebben erg vaak / vaker last van spikkelschade of ernstige verkleuringen.

Klopt dit, en hoe kan dit? Is er sprake van ander materiaal dat niet gevoelig is voor corrosie, of is er een andere verklaring voor?

7 likes

Ik heb ook een aantal van die Lord Marvel gehad, goudkleurig. Daar zaten gewoon ook wel enkele spikkels op.

Mooi exemplaar heb je daar! Maar ik heb toch liever sunburst-wijzerplaten. Die vind ik persoonlijk mooier. Dan maar een spikkeltje…

2 likes

Haha, niet de mijne, was een voorbeeldje.

Vooral Seiko’s toch? Ik denk een andere, wellicht betere lak.

Deze heeft dat ook, al is het een veel subtieler linnen effect dan die bovenste LM. Is net zo oud als veel andere KSen en de plaat is volgens mij perfect.

4 likes

Zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. Ik kreeg al wilde gedachten over plaatjes formica of zo :slight_smile:

Yep!

9 likes

Laat er eens een zonnestraaltje op vallen. Dit is wel heul steriel, zonde!

1 like

Mijn ervaringen (zelfde ref. maar gold plated vs. staal):

Die vergulde was onbeschrijflijk scherp. Ik durfde hem daardoor haast niet te dragen.

6 likes

4 likes

Hoe bedoel je?

1 like

Het kan dus wel, moest even zoeken voor de foto. Er zijn kleine spikkeltjes te zien, maar ze zijn niet zo groot.
Maar de anderen hadden het niet, dus misschien is het wel toeval geweest.

3 likes

Ik bedoelde dat je foto m.i. stukken beter zou zijn in de juiste lichtomstandigheden.

Vergelijk, hier is de eerste stukken beter:

5 likes

Ik maak belabberde foto’s, dat is waar. Maar dit horloge heeft sowieso een subtiel linnen effect dat voor een droeftoeter zoals ik moeilijk te fotograferen is.

Dit is nog wel met een belichtingstentje en daglicht lampen :rofl:

Ik vind de tweede mooier :see_no_evil:

1 like

Sorry voor het stof, maar yup. Hier ook redelijk minty.

Mooi exemplaar heb je daar zeg. Prachtig zelfs.

Ook mooi. En ik zie mooiere kalligrafie op de datumplaat dan bij de mijne. Da’s ook een dingetje.

Wel dezelfde studio, alle drie.

Zooo hee. Scherp scherp scherp. Maar had je nooit de neiging om die wijzers eens te laten re-lumen?

3 likes

Haha :joy:
Ik maakte een vergelijkbare opmerking naar @koekoek, toen ik hem over dit exemplaar bevroeg voordat ik de koop deed. Maar dat hoort dus leeg. Een onbegrijpelijk hiaat.

2 likes

Mafkees is een originaliteitsfetisjist…

2 likes

Schijt een beer in het bos?

1 like

Niet alleen vintage Japans, ook Zwitsers linnen kan mooi blijven…

7 likes

Moeten dat maar eens aan onze blauwe beer vragen… of ie in t bos schijt.

Ik ben ook wel een purist, maar jij nog een stapje erger.

Ik ben bijv. niet tegen relumen… of samenstellen van horloges uit meerdere exemplaren… binnen 1 referentie… of uurwerk swaps.

Jij volgens mij wel, toch?

1 like

Daar pik je net het verkeerde exemplaar uit :stuck_out_tongue_winking_eye: Die linnen Lord Marvels hebben de neiging bij de wijzers iets te verkleuren/vlekken. Het ligt ook aan de lak. De witte KS/GS lak is gewoon erg kwetsbaar blijkt. De exemplaren met andere plaat kleuren hebben er minder last van.

1 like