Vintage Movado: een introductie

:clap:t2::clap:t2::clap:t2::clap:t2::smiley:

1 like

Dank voor alle leuke reacties!

… betekent ‘in beweging’ in het Esperanto.

4 likes

Movado is toch een van die mooie merkjes. mooie tempomatic ook trouwens.

1 like

Inderdaad een heel leuke topic over Movado, een manufactuur die we zeker niet mogen vergeten.
Movado is inderdaad een bijzondere manufactuur met hoogstaande kwaliteit in het vaandel met top uurwerken.
Wat ik dan wel weer jammer vind in dit topic is het missen van een van de meest unieke innovaties van Movado.
En wel de Movado Ermeto. Een van de meest unieke reishorloges ooit gemaakt, wat later door andere manufacturen is gekopieerd.
Tja, wat ga ik hier nog op melden.

Ja correct, exact vertaald betekend het in Esperanto “altijd in beweging”
De volgnaam ermeto betekend ‘gesloten’ in het Grieks.

Het Movado Ermeto model is zo rond 1927 ongeveer in de markt gekomen.
Er zijn veel diverse modellen en afmetingen van dit uurwerk in omloop.

Er is een mini model, een midden model in diverse uitvoeringen en een vrij groot model met een 8 daags uurwerk.

Veel van de oude reis horloges zijn uitgevoerd met een zilveren behuizing, later werden bij een aantal die behuizingen ook nog voorzien met een goudlaag. En een hele kleine hoeveelheid werd in 100% goud geproduceerd en hebben geen leren bekleding.

Veel zilveren behuizingen zijn ook zonder leer uitgevoerd en zijn bewerkt.

Na de WW-II werden deze horloges veelal in metaal uitgevoerd om ze goedkoper aan te bieden. De originele leren bekleding is super dun en vrij hard.

De ermeto reis horloges zijn zeer gezocht en er zijn dan ook veel liefhebbers die er graag een in hun collectie willen hebben.
Het meest gezochte exemplaar is met dag, datum, maand en zon resp. maanstand aanduiding en natuurlijk ook, indien het nog is te vinden, met de originele doos waarin het ooit werd verkocht.
Ik verzamel en restaureer deze horloges al heel lang, het unieke opwindsysteem is een fantastische innovatie. Het uurwerk is simpel maar van een hoge kwaliteit.
Deze aanvulling mag zeker niet ontbreken in dit Movado topic.

Hier een kleine impressie van die dingen;

hier een mini model niet groter dan 6 cm. als het dicht is.

22 likes

Bedankt voor deze erg mooie aanvulling! Ik vind de ermeto’s fantastisch en zal er zeker een keer een aanschaffen. Maar zoals ik al zei: ik ben met zevenmijlslaarzen door de geschiedenis gegaan, met de focus op de polshorloges in de jaren 40 en 50.

2 likes

Wat een heerlijk verhaal. Goed geschreven en ik heb het met veel plezier gelezen. Ik ben gek op dit soort gedocumenteerde historische verhalen. Zoals je zelf al aangaf geven dit soort bijdragen veel terug aan het Forum. Dank daarvoor!

@Vinwat : Je was me voor met het vermelden van de Ermeto reishorloges. Misschien wel het meest iconische ontwerp wat we van Movado kennen. En wie kan ze beter laten zien dan jij met zo’n prachtige, ik durf wel te zeggen bijkans museale collectie!
Zelf bezit ik helaas niet één zo’n prachtig ding, maar wie weet… de koe en de haas…

De enige Movado die ik zelf bezit is een wel héél erg bescheiden, héél klein dameshorloge, wat nog niet eens goed loopt ook. Ze loopt wel, maar ze staat om de haverklap stil. En het hele uurwerkje vervangen lukt hier niet omdat er, naar ik vermoed, een in-house of in elk geval niet makkelijk te identificeren uurwerkje in zit. Bij andere minidametjes, waar vaak een klein AS1677 kalibertje o.i.d in zit doe ik dat wel eens omdat het economisch niet verantwoord is om zo’n ding te laten servicen of repareren. En dan gaan ze weer een poosje mee en kan dochterlief die een fan is van die miniatuurtjes ze weer dragen.

Misschien dat ik Miss Movado ooit wel eens laat opknappen, als mijn dochter er zin in heeft om haar te gaan dragen… Dan eerst maar eens een horlogemaker zien te vinden die aan zo’n miniatuurtje wil werken voor een lief prijsje. Ook een gevalletje Koe & Haas, denk ik.
Hier is ze: Lief toch?

Ter afsluiting van mijn bijdrage aan dit leuke draadje van @JackW nog een mooie oude advertentie uit de begintijd van Movado:

1906

Omdat er een relatie is (lijkt te zijn) tussen Zenith en Movado ook nog maar even een plaatje van Zenith er bij uit het zelfde jaar.

11 likes

Ha, die Lex toch.
Wel, die Ermeto voor jouw collectie, daar komen we wel een keertje uit. Komt goed.

Dat damesding voor jouw dochter, tja, die ga ik voor jou onder handen nemen. Dat is een leuk horloge met een mooie achtergrond. Ook daar komen we wel uit, geen zorgen voor morgen.

Maar wat vind je van deze Movado uit mijn Movado laatje, nog in het doosje met overdoos nog wel. Ik ben ook van de zakhorloges, tja ouwe meuk zal ik maar zeggen, daar behoor ik tegenwoordig ook bij dus.

16 likes

Prachtig Huib! Lijkt mij er eentje die bij de door mij getoonde advertentie hoort.
En wat alle plannen betreft, we moeten echt binnenkort maar eens afspreken en bij een lekker kopje koffie bedenken wat er allemaal gedaan moet (kan) worden.

Inderdaad, dat zijn we zelf ook toch? Maar wel taaie ouwe meuk! En nog gezellig ook… :slight_smile:

4 likes

Dank voor jullie reacties en aanvullingen.

Als je een foto hebt, wil ik met alle liefde even kijken.

2 likes

Dank je @JackW. Ik heb er geen foto van, maar die kan ik wel voor je maken en stuur ik dan per PB wel even op!

1 like

En het merk werd op 2 mei 1903 om 8 uur 's morgens gedeponeerd
grafik

3 likes

Veel vroege dameswerken van Movado zijn Universal werken.
Volgens mijnheer Ranfft

1 like

Dank Maurits! Je bent een onbetaalbare omgevallen boekenkast! Dat bedoel ik als compliment!
voila

2 likes

Mijn dank voor het vriendelijke compliment!

Mooi stuk! Bijzonder merk met een mooie geschiedenis. Ik heb ook nog een oude movado, jaren 30/40 denk ik. Ik ben er nog niet helemaal achter…

10 likes

Mooi verhaal en leuk geschreven, mooie oude uurwerken :wink:

1 like

Genot om te lezen! Zo mag er veel meer komen op dit forum. Nog niet zo thuis in de vintage markt maar trekt me steeds meer.

Dit is wel een merk dat ik wat meer ga onderzoeken.

Mooie dail zo met die stenen. Zie ik niet vaak

2 likes

Prachtig!

Misschien niet helemaal gepast omdat het om een Invicta gaat. Maar vorig jaar een reis horloge misgelopen… kon op dat moment dat geld niet missen. Baal er nog steeds van. :sweat_smile::flushed:

1 like

Inderdaad, heerlijk!!! :smiley::smiley::smiley:

1 like

@JackW en @vinwat

Bij deze:

Afmetingen van het uurwerkje ca. 16,8 x 13,2 mm over de rechte kanten zonder de kroon.
Iets herkenbaars? Bij Dr. Ranfft kan ik m niet terugvinden ook niet bij Universal.
Misschien weet Flume wat?

4 likes