Vintage? of toch...

Nee man. Dubbele klepveren in de Guzzi. Desmodromisch klepbediening in de Ducati. Four leading shoe remmen in je voorwiel. Vierklepskop in een andere Guzzi. Dubbele bougies per cylinder gemaakt in weer een andere. Het trillen van de staande twin van de Triumph en de Laverda. Het koppel door de in verhouding langere slag dan de hoogtoerige japanners, die niets in huis hebben onder de 4000 toeren. Natuurlijk, modern is verder geëvolueerd (injectie, electronische ontsteking, ABS etc.). Maar dat is niet het punt. De moderne stoptrein is ook verder ontwikkeld dan de stoomlock, maar daardoor niet interessanter.

En nog een keer:

dat is hetzelfde (voor mij) als zeggen dat zeilen geen zak aan is, want een motorboot gaat sneller. En ik heb geen hekel aan motorboten. En dan vind ik een vintage Riva:

veel mooier dan deze moderne:

Het is een gevoel.

5 likes

Het mooie aan vintage horlogerie is dat je zelfs betere en mooiere calibers kan vinden dan wat nu standaard in een duur horloge zit.

Denk maar aan het legendarische Longines 30L caliber, de kolomwiel chrono’s of de Omega 26x, 28x of 6xx series. Om nog maar te zwijgen over de Constellation 5xx series… en dit is allesbehalve een complete lijst, ik wil de andere prachtige gyromatic, eternamatic, longines, omega, angelus, zenith, excelsior park, movado werkjes niet tekort doen.

3 likes

Moet ik hier nog wat aan toevoegen?

http://www.coys.co.uk/cars/1985-porsche-911-cabriolet-3

Dit keer niet mijn exemplaar, lukt me niet om die plaatjes te posten :open_mouth:

tot op zekere hoogte moet ik je gelijk geven. Maar een modern Omega co-axial master chronometer uurwerk is echt een geweldig uurwerk ook hoor. Een heel ander prijspunt dan de vintage Omega’s maar toch.

1 like

Oldtimer auto gevoel is niet uit te leggen. Nog los van wat je mooi vindt, masr als je het niet voelt als je in een 30 jaar oude Mercedes of 40 jarige Volvo wegrijdt dan moet je er niet aan beginnen.

2 likes

Een deel van dat gevoel heeft voor mij te maken met dat het nieuwe te steriel aanvoelt. Als een huismoeder met smetvrees die elke 5 tellen alles af staat te doen met Dettol :joy:

3 likes

Ook gedeeltelijk eens, de Omega mid 500 series bracht in de jaren '60 zóveel innovatie en vernieuwing naar de ‘gewone man’, de sprongen die met moderne uurwerken gemaakt worden zijn veel minder significant, ook omdat de doelgroep innovativiteit en precisie dezer dagen minder hoog op de wishlist heeft dan in het era van exploratie.

In die jaren moet het r&d horlogerie departement toch wel het middelpunt geweest zijn bij een bedrijf als Omega, nu zijn dat ongetwijfeld de branding, marketing en social media faciliteiten.

Dat Daniel Craig de nieuwe draagt krijgt nu meer spotlight dan een vernieuwde breguet spiraal, bij wijze van spreken :slight_smile:

2 likes

Een Riva vergelijken met een Corsiva is een beetje hetzelfde als Rolls Royce tegen een Dacia :smile:

1 like

Een horloge was vroeger een tool, geen sierraad. Dat geeft de vintage horloges een bepaalde charme die ontbreekt bij een modern horloge.

Maar als je kijkt naar wat “beter” is, zo’n modern Omega uurwerk zal wel een stuk strakker lopen dan een vintage uurwerk. Hoe vernieuwend en significant ze ook waren vroeger heeft de ontwikkeling natuurlijk niet stil gestaan. Zelfde geldt natuurlijk voor dingen als saffierglas en keramische bezels ook, dat bestond vroeger ook niet.

Omega is qua uurwerken denk ik het verkeerde voorbeeld omdat een moderne Omega vaak veel duurder is dan een vintage. Een moderne mechanische Omega van 500 of 1000 euro bestaat niet. Als je bijvoorbeeld naar Longines kijkt of Seiko zie je wel echt een groot verschil qua uurwerk tussen modern en vintage in dezelfde prijsklasse.

Ontdek net fikse kras op mijn 4 weken oude en keer of 10 gedragen zwarte (waarom dan ook?) Schuberth C3 pro. Auw!

Motoren: 1986 en 1992
Audio: 70’s
Horloges: 90% vintage
Verder nog wat vintage aanstekers en stereomicroscopen en een halve schuur vol vintage (70’s) rugzakken met uitwendig frame…
De 1968 Volvo Amazon B20 is paar jaar geleden verkocht.

3 likes

En toch kan je een goed onderhouden Eterna uit de jaren '40 nét zo precies laten lopen als gelijk welk modern werkje.

Nieuwer is echt niet altijd beter.

1 like


Lekker twee weken mee op vakantie geweest. Een paar duizend kilometer mee gereden. Prima zijn werk gedaan. En ook nog eens op schoon (jawel) en erg betaalbaar LPG. Een stuk leuker dan de Yaris van mijn vrouw!

3 likes

Eigenlijk ben je dat zelf ook, want je mechanische horloges leunen zwaar op ‘vintage’ techniek met alle nadelen van dien (onderhoud, kwetsbaarheid).

Waarom niet allemaal kwarts of solar ?

Mwah, denk je dat zo’n werkje door een master chronometer test heen zou komen?

Gezien je username verbaast mij deze houding van jou totaal niet. :wink:

1 like

Ik zou bvb een zenith cal 135 chronometer vol vertrouwen in de strijd gooien hoor :slight_smile:

1 like

Dat zou wel een leuk expiriment zijn in ieder geval. :+1:

Een goed onderhouden omega 5×× chronometer heb ik overigens ook alle vertrouwen in.

Vergelijk deze ‘69 kontiki eens met het nieuwe model. Zo veel mooier, en toch dagelijks bruikbaar!

7 likes

Ik denk dat mensen zich graag willen onderscheiden en graag een unieker exemplaar hebben,
En dat in combinatie met oude tijdloze ontwerpen die echt kloppen, een mooi verhaal en ook de kwaliteit dat iets na vele jaren nog functioneert.

1 like