Vintage Omega Seamaster 300

Hi forum members,
Laatste tijd veel met duikhorloges bezig geweest nadat ik de eerste diver ooit heb gekocht. (Blancpain FF). Gezien ik bang ben voor de reacties als ik een stuk schrijf over de Submariner (Rolex mag volgens sommigen niet op dit forum :stuck_out_tongue:) , post ik maar dit onderzoekje over de SM300.

Geschiedenis
Eerste Omega Seamaster (Ref. CK2518) kwam in 1948 op de markt ter ere van de 100e verjaardag van Omega. Omega introduceerde de Seamaster 300 (Ref. CK2913) in 1957. Vier jaar na de introductie van het eerste professionele duikhorloge - de Blancpain Fifty Fathoms 1953) - en de Rolex Submariner (1954). De productie van de eerste generatie (de CK2923) was van 1957 tot 1960. In deze 3 jaar kwamen er 7 versies van de CK2913 uit)

De Seamaster 300 was niet Omega’s eerste Seamaster, maar het was het eerste echte professionele duikhorloge van Omega. De Seamaster 300 kreeg de officiële water resistance rating van 200 meter. Dat was de maximumdiepte tot hoe ver Omega haar horloges kon testen toentertijd.

Samen met de Speedmaster en de Railmaster was de Seamaster 300 onderdeel van Omega’s nieuwe trilogie van professional-grade horloges die dezelfde case (Speedmaster is iets anders), arrow-handset en bracelet gebruikte. (Zelfde design esthetiek) Voor praktische redenen besloot Omega om voor deze drie modellen de zelfde basisonderdelen te gebruiken, maar ieder model is verder aangepast voor de beoogde eindgebruiker: (Railmaster voor wetenschappers/technici die in de de buurt van electrische/magnetische velden werkten, Speedmaster voor Coureurs en Seamaster voor duikers.)

Verschillende modellen

CK2913 - van 1957 t/m 1960)
• Maat: 39mm stalen case (relatief groot vergeleken met de 37mm case van de Rolex Submariner)
• Was water resistant tot een diepte van 200 meters ookal staat er Seamaster 300 op de dial. (Gelijk aan de Submariner)
• Reden van de naam Seamaster 300 is omdat mensen het goed vonden klinken en dat Omega de horloges niet kon testen tot een diepte van 300 meter maar er vanuit ging dat het horloge dat wel aankon.
• Acrylic glas en bezel. De bezel was veel smaller dan de brede bezel van de tweede en daarop volgende generaties.
• Brede arrow hands
• Radium hands en index markers
• Eerste versies hadden Caliber 500 automatisch uurwerken, latere versies caliber 501.
• Geen screwdown crown omdat Rolex het patent daarvoor had. Omega had een crown die werd dichtgedrukt door de waterdruk. Soms gingen deze kronen lekken bij ondiep water omdat de waterdruk daar minder hoog is. Maar Omega had geen andere keuze door de patent issues met Rolex.
• Deze versie van de CK2913 heeft Omega ge-reissued voor de 60 jarige verjaardag.
• De eerste twee versies van de CK2913 (CK2913-1 en CK2913-2) hadden een count down bezel (dus getallen andere kant op) en geen lume op de secondewijzer.
• De CK2913-3 t/m CK2913-6 hebben wel een oplopende bezel
• De laatste versie van de CK2913 - de CK2913-7 heeft een witte lollipop secondewijzer en kleine meer ‘Dauphine’ stijl uurwijzers.

CK 14755 - vanaf 1960 t/m 1962)
• Zelfde candlestick handset als de CK2913-7. Nieuwe secondwijzer (twee versies: witte rechte secondewijzer of een met een speerpunt)
• Verkrijgbaar met twee calibers. Europese versie heeft caliber 552 en de VS versie heeft caliber 550.

165.014 (1962 - 1962)
• Zelfde case en movement als vorige ref.
• Nieuwe dial stijl. Geen driehoekige markers meer maar vierkante. Net zoals de 2e generatie
• Candlestick hands

2e GENERATIE (165.014 - Vanaf 1964 t/m 1969)
• Maat:42mm stalen case
• Twisted lugs met gebrushete en gepolijste delen.
• De case beschermt nu de crown
• Roterende bakelieten bezel - Beter leesbaar met minute markers en lichtgevende 5 minuten markers
• In 1966 kwamen de sword/dagger hands met veel meer lichtgevend materiaal (tritium) waardoor het horloge populairder werd bij duikers. (beter zichtbaar dan bij andere merken)
• In 1967 kwam ook de versie met een zwarte datumvenster op de 3 positie. Ref. 166.024
• De versie zonder datum (165.024) heeft caliber 552 en de versie met datum (166.024) heeft caliber 563.
• Nadat het horloge was opgenomen door de Royal Navy en de wijzerplaat was aangepast naar een big triangle werd het ook mogelijk voor de consument om deze wjizerplaat te bestellen. (Bij deze versie is de date window in het wit)

MILITARY ISSUED SEAMASTERS
De British Royal Navy had veel horloges geprobeerd maar dit werd de watch of choice.
In 1967 werd het horloge door de British Navy aangenomen als hun profesionele duikershorloge.
• Horloge moest aangepast worden naar de standaard van de Royal Navy.
o 12 bovenaan werd een grote tritium driehoek. Beter zichtbaar.
o Fixed springbars zodat duikers het horloge niet zouden verliezen. De drager moest het horloge met een (nato)strap dragen. Metalen bracelets waren niet sterk genoeg.
o Kleine T in een rondje op de dial om aan te geven dat het horloge licht radioactief is door gebruik van Tritium. Dit was verplicht omdat het horloge werd gebruikt bij hoog sensitieve apparatuur.

Ik ben benieuwd of jullie ook in bezit zijn van fotografie van een eigen vintage SM300. Ik heb zelf de volgende stukken:



Jasper Lijfering van Amsterdam Vintage Watches

81 likes

Die laatste :sparkling_heart::sparkling_heart::sparkling_heart:

1 like

Lekker die plakken radium en tritium, ook vaak mooi verkleurd! Interessant stukje. Bedankt voor het delen Jasper! :smile: :+1:

2 likes

Prachtige horloges. Is er eigenlijk wat bekend over problemen met uitvallende lumen bij deze modellen? Zodiac heeft om die reden aan het einde van de '50s in hun Sea Wolfs een ‘ruggengraat’ in de wijzers geplaatst maar bij andere merken ontbreekt dit.

1 like

Goeie. Die brede Dagger hands hebben dat niet, is venster inleg. Je ziet inderdaad wel vaker dat daardoor tritium is afgebrokkeld of dat het aan de onderzijde dicht is gelakt.

1 like

Goed stuk info!
Dank voor het delen :four_leaf_clover:

1 like

Leuk om te lezen, bedankt Jasper.

1 like

Gaaf Jasper, ik ga na werk het hele verhaal lezen! Heb nog wel een foto van toen ik langs kwam!

Was een erg bijzondere ervaring en voorrecht om te mogen dragen!

1 like

Misschien moet ik nog eens zo’n vintage echt in de hand hebben. Maar ik vond het design een paar iaar geleden al prachtig, maar wilde wel eentje in nieuwstaat. Ik heb toen gekeken wat een NOS kostte, maar dat was toen meen ik 3500. Dus heb ik een precista prs14 gekocht.

Het is vast not done om daarvan hier een foto te plaatsen, maar ik vind dat nog steeds een prachtig eerbetoon.

1 like

Bedankt voor deze masterclass!

Prettige schrijfstijl en leerzaam. :+1:

1 like

Dant voor het delen van dit stukje historie.
Ik ben niet zo’n fan van uitgesproken vormgegeven duikhorloges, dus voor de meeste loop ik niet warm; die eerste daarentegen met de smalle bezel. :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Bedankt voor de moeite👍 Informatief stuk over een mooi model.

1 like

Iemand die mij iets meer info kan geven over een WatchCo seamaster 300?

Heb er ook een tijdje 1 gehad. Grote driehoek jonguh

6 likes

19 likes

Geweldig topic over een geweldig horloge!

Jij bang :joy::joy::joy:
Zou het toch leuk vinden als je een stukje over de Submariner ook schrijft😉

2 likes

Leuk topic weer! Vandaag ook dat filmpje over de Fifty Fathoms gekeken, lekker bezig man😎

1 like

Echt hele gave stukken. Wat mij betreft minstens zoveel karakter als de Subs. :ok_hand:t2:

2 likes

Zeer leerzaam, bedankt!

1 like

Wat wil je er over weten? Oud uurwerk uit een dresser in een uit NOS onderdelen opgebouwde kast

1 like