vind ik ook
Hé Lex, jij als bandenexpert ( maar niet van autobanden) kan vast meer vertellen over die rekband op de eerste. En die Rallyeband op de Beleta laat je ook zitten?
Zijn die allebei periode -correct?
Ben geen Lex… maar hoop dat dit helpt. De ladderband is een bonklip. Zit geen stretch in. Bestaat sinds begin jaren 30. Supercool ding.
Dank je wel @Jenneke. Nooit geweten dat zoiets nu een bonklip was. Wel over gehoord, maar nooit echt gezien. De twee die ik heb zijn wel typisch Zweedse dingen geloof ik.
Heb er wel al wat over geschreven, zie link hieronder:
De ‘bonklips’ (zoals ik dus nu weet hoe ik dit type bandje moet noemen) zijn allebei periode correct. Passen m.i. ook qua design goed bij die kleine stalen Mil.Style horloges.
Hij zit op mijn pols een beetje krap. Er zou één schakeltje bij moeten, maar ja, dat is niet meer te krijgen natuurlijk.
Van de rallye band denk dat die niet echt periode correct is. Die gaatjes dingen waren volgens mij vooral populair in de jaren '70, samen met van die handschoenen met van die gebreide bovenkanten en zacht leer aan de binnenkant. Auto handschoenen worden ze genoemd geloof ik. Opgezocht op Google en ze zijn nog steeds in alle soorten en maten te koop.
Die jaren '70 Mercedes wil ik er dan ook wel bij hebben…
Het Beleta horloge is veel ouder; begin jaren '50. Maar ik vond de combi wel mooi en ik ben niet roomser dan de paus.
Ik kreeg het horloge binnen als wrakje en horlogevriend @basvg heeft 'm weer helemaal gerestaureerd en, terecht het Ralleybandje er op gezet, want het staat de Beleta goed. Goed werk bas! Blij mee!.
Staat helemaal niet verkeerd aan mijn vrij smalle pols, zo’n kleintje.
Beleta, Swiss made, 39mm doorsnede. Stalen kast. Powwered bij AS 984. Refurbished by Bas.
Die dingen zie je inderdaad veel in Zweden; heb er ook een op een oud Tissootje zitten dat ik daar vandaan gehaald heb.
Ah, dat ziet er dan net weer een beetje anders uit. Variant op de bonklip. De originele bonklip heeft een soort overslag.
@Lexaf wat staat er precies op die linker band? Lijkt iets van patent?
Op het armbandje dat aan het merkloze horloge zit staat op het clipje:
HOWER - R Stal - Säkerhets - LS - SV.PAT - 114554
en op het Atlantic horloge zit een schakelbandje waar op het clipje staat:
ROSTFRITSTAL.
Onmiskenbaar Zweeds dus.
Daar heb ik er al een aantal van weggegooid…. Maar zijn bij mij ook altijd gestempeld met zweeds patent.
Niet alles hoeft voor het nageslacht bewaard
Zeldzaam zijn die dingen allerminst, en het zijn lugkillers. De enige reden dat het ding nog niet van dat Tissootje afgegooid heb is omdat dat horloge toch niet wordt gedragen
Ze waren vaak al meerdere keren zwaar verbouwd, maar zal ze in het vervolg bewaren voor je
Ik houd me aanbevolen. Ik hecht er normaliter ook niet zo veel waarde aan, want ik ben niet zo van de metalen bandjes. Maar deze dingen vind ik wel apart en het zou aardig zijn als er nog zo’n modelletje opduikt waarvan ik dan een extra schakeltje kan overzetten.
Wat grappig ik heb precies zo’n ladder bandje op mijn Doxa uit de jaren 30 zitten. Wist niet dat het een Bonklip heette. Ik heb hem nu toevallig ook om. Fotootje als bewijs.
Met inderdaad zo’n overslag. Best handig en bovendien comfortabel. Oja en periode correct.
Patent gevonden, helaas niet de bijbehorende omschrijving, datum, indiener, etc. Alleen als je ziet waar de 12 zit bij het horloge, dan verwacht ik 1910-1920. Periode waarin de omslag was van zakhorloges naar polshorloges.
Dat zou zomaar kunnen, Jenneke. Mijn horloge komt qua bouwjaar denk ik toch aardig in de buurt, aan het kastontwerp te zien.
Ook het uuwerk lijkt mij vrij oud.
Ik heb het uurwerkje nog niet kunnen identificere, want geen cal. no. onder de balans (dat kwam pas in de jaren '50). Ook niet in Ranfft (die weet niet zo heel veel over de periode van vóór 1940).
Dan moet je dus in de Flume boeken (die ik sinds kort heb) gaan graven, maar dan moet ook het werkje uit de kast, de wijzers en de wijzerplaat er af. Dat doe ik niet graag want ik ben allang blij dat het oude beestje het doet en ik ga niet het risico nemen iets te vernielen door de kwetsbare blauw stalen wijzertjes en het toch al aangetaste wijzerplaatje er af te halen. Bij een blote voorkant van het uurwerk zie je dan soms nog wel een cal. no. of een fabrieks logo, maar van vóór 1930 ook al vaak helemaal niks. In Flume moet je dan o.a. naar de gaten in de tirette veer (?) gaan kijken en dan het uurwerk determineren aan de hand van het plaatje van de voorkant en de tabellen in Flume. Dat is een hels karwei als je niet heel veel ervaring hebt met prè 1940 horloges. Met die Flume boeken moet ik echt nog leren werken.
Dan laat ik voor dit horloge die kennis ook maar gewoon achterwege.
In mijn opleidingstijd als bibliothecaris (héél lang geleden) heb ik ooit van mijn toenmalige baas bij de bibliotheek waar ik werkte dit geleerd: “je kunt ook heel intelligent iets niet weten”.
Die schakel vorm op dat oude klokje is overigens een gourmet schakel.
Daar zijn ook armbandjes van in zilver en goud. Google laat er heel veel zien.
Ik meen dat de momenteel zeer populaire ‘Buddha to Buddha’ armbanden ook wel zulke schakels hebben.
moderne zilveren gourmet schakel armband met schakels van 17(!) mm.
Ik hou het maar gewoon bij mijn stalen gourmet geschakelde Zweedse oudje, dat overigens veel te klein is voor mijn pols. Kindermaatje. Maar wel een mooi verzamelobject.
Omdat er geen merknaam op het uurwerk staat, zal het om een standaard ebauche gaan. En kun je op basis van de bruggen gaan zoeken.
Ik heb mijn Classification Horlogere van zwitserse uurwerken van 1936 erbij gepakt. Weet niet hoeveel ligne jouw uurwerk is, maar het is er iig 1 van Tavannes watch co.
Het patent zit waarschijnlijk op dat extra geschroefde stukje op de balans. Heb ik niet naar gezocht, maar is vast te vinden.