Vintage only (50 jaar of ouder)

Dank je Don en Peter (@Maximus288),

De gravure op de case vernoemd alleen Titus. Voor zover ik weet is het altijd Solvil et Titus geweest. Maar kom horloges tegen met de volledige- en verkorte naam op de case. Hoe zou dat zitten :thinking::man_shrugging:t4:

Ik denk dat @pmannaert met foto’s uit zijn collectie hier een enorme mooie bijdrage kan leveren trouwens. Dit topic zit volledig in zijn Era. :grin::ok_hand:t3:

7 likes

Is deze band dan zo bijzonder? maar ik houd hem liever bij het klokje, hij is erg makkelijk te dragen :slight_smile:

Die van mij is een zgn boyswatch. Erg klein dus en het bandje is 16 mm.
Hij loopt wel, maar daar is alles wel mee gezegd. :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Hier ook tamelijk klein, wel leuke dial. Al jaren in een verdomhoekje …

Juist 98 % is plus 50 …wordt vervolgd :wink:

3 likes

Pirofa, onbekend merk, maar daarom (door mij) niet minder bemind.
bildmarke_pifora
Het merk Pirofa uit Nantes (FR) bestond maar kort, tussen ca. 1950 en '60. De naam kwam van de twee broers Pierre en Robert Fontaine.

Het typenummer van het caliber is Cupillard 233-66. Achterhaald na lang spitten in het zoeksysteem van Dr. Ranfft, waarbij je door het aanvinken van een aantal eigenschappen van het uurwerk het juiste plaatje vind:
Cupillard_233_66

.
Het hier boven getoonde klokje heb ik ooit eens uit een schoenendoos met ouwe troep gevist bij een Franse handelaar op de Rikketik.

Een paar jaar later vond ik het hier onder getoonde exemplaar tijdens een vakantie in Frankrijk. Ook in een doosje met ouwe troep, op een klein rommelmarktje op een dorpsplein van een dorpje vlak bij Clairmont Ferrand. Een dames/kinder/boys watch (26mm), voorzien van een FE 233-60 uurwerkje.
Die kon ik natuurlijk niet laten liggen!

20 likes

1968 :ok_hand:t2::smiley:

1970 :+1:t2::smiley:

1964

1968

22 likes

Mijn Titus Chronograph 18K rose gold op een Ko Struisvogelpoot, 70 jaar oud :sunglasses:

30 likes

Deze Enicar is zeker 50 jaar oud.

31 likes

leCoulte uit 1960

27 likes

:one::nine::six::six:

20 likes

Heel fraai.
Ik zou de kast een goede schoonmaakbeurt geven, dit soort horloges zijn juist de interessante toppers voor de vintage collectie.

2 likes

Prachtig motief wijzerplaat en ook nog in perfecte staat.

1 like

Dankjewel, helaas is er veel schade aan het chroom van de kast, daardoor ziet ie er wat viezig uit.

1 like

Prachtig oud Citizen spul heb je toch Nils, zien we veel te weinig van in de vintage topics. Keep them coming :+1:

1 like

NA du jour. Crosspostje, maar net het serienummer gecheckt en deze mag ook hier (uit 1970). Geen NOS, maar toch verschrikkelijk dicht daarbij :drooling_face:.

17 likes

In een eerder postje in dit topic, over de Franse Pirofa horloges, liet ik een klokje zien van een rommelmarkt tijdens een vakantie in Auvergne.
In die zelfde vakantie, in een ander dorpje liep ik een soort Rode Kruis welfare winkeltje binnen waar kringloop spulletjes werden verkocht voor het goede doel. Buiten voor de deur stond een plastic bakje: ‘Uitzoeken 1 Euro’ .
In dat bakje vond ik dit ‘Vixa’ horloge, inclusief het prachtige leren bandje. Ik heb de vriendelijke welfare dames maar 5 euro gegeven, het was tenslotte voor het goede doel.

Over het merk Vixa is bij Mikrolisk het volgende vermeld:

Als ik dan verder zoek bij ERA, geeft Mikrolisk een wat grotere lijst, waarbij het merk Era gelieerd lijkt te zijn aan het merk Edox, en dat is een wat bekendere eend in de bijt.

Het uurwerk dat in dit horloge tikt is een Franse Lorsa 236, voorzien van een Vixa imprint.

.

Ik hou het voor de herkomst er dus voorlopig maar op dat Vixa een Franse tak is van ERA, dat op zijn beurt weer verbonden is aan Edox.
Verder vind ik na enig spitten in Google het merk nog terug op deze site:
[Vixa Type 20 French Military Flyback Chronograph Watch | S.Song Vintage Watches – S.Song Watches]

waar een fraaie Militairy style chrono uit 1956 wordt getoond.

Omdat de goede Dr. Ranfft mijn Lorsa236 uurwerkje (zonder shock protection op de balansas) dateert op 1945, denk ik dat mijn Vixa rond 1950 gemaakt zal zijn. Ruim voldoende om in deze draad vermeld te mogen worden.
Nog een paar prentjes van dit volgens mij bijzondere en zeldzame klokje.

Let daarbij op de constructie van de lugs aan de stalen kast. Waar bijna altijd de lugs en kast één geheel zijn, zien we hier lugs die aan de binnenring van de kast gelast zijn. Nooit eerder gezien bij een stalen kast.

De lugs zijn heel dun, het uurwerk is met de wijzerplaat van bovenaf in de kast gemonteerd en afgesloten met een heel smalle bezel. In combinatie met het dunne uurwerk en de platte aangeklikte caseback is het geheel een redelijk dun horloge geworden, zeker voor die tijd; ca. 9 mm.
De doorsnede van het horloge is 32,5 mm, voor die tijd normaal, maar omdat de wijzerplaat ver doorloopt over de binnenrand van de kast en een zeer smalle bezel heeft, lijkt het wat groter en is het horloge ook heden nog zeer goed draagbaar. Kortom mijn vakantieaanwinst (uit 2013 alweer) is nog steeds in de collectie en neemt daar een gekoesterd plaatsje in tussen de andere ‘bulls eye’ horloges.

Dank weer voor het lezen en kijken,
Lex

27 likes

Deze Tissot bumper today

21 likes

Thanks Domega :+1:t2::smiley:

Heel mooi.
Vooral de herkomst.

1 like