Vintage only (50 jaar of ouder)

Lex, zou het een “schoensmeer” doosje/kast kunnen zijn? Het lijkt of op de gemarkeerde plaatsen een kleine inkeping zit. Dus niet onder het stalen deksel, maar tussen de vergulde delen.

1 like

Je meedenken wordt gewaardeerd, Henk, maar ook dat is niet het geval. Het vergulde deel van de kast is één geheel, daar zitten absoluut geen naden in. Het zou ook niet logisch zijn, want waarom dan een aparte RVS achterkant? Het kan ook geen schoenpoetsdoosje zijn omdat van de twee helften dan ook de lugs aan het achterste deel zouden zitten en dat is nooit zo bij schoenpoetsdoosjes.

Ik heb inmiddels trouwens uitgevonden dat er wel een kastopener bestaat die dit klusje aankan, maar er zullen niet veel amateur horlogemakers zijn die over zo’n professioneel ding beschikken.
Op de Ali site vond ik dit apparaatje.

Zelfs in deze goedkope Chinese Ali uitvoering kost het ding al ruim € 50,-- (incl. de verzending) dus dat heb ik er niet voor over, nog los van het gegeven dat de kwaliteit van dit ding misschien zou tegenvallen en ik dan alsnog op een veel duurdere (Bergeon of Horotec?) variant uitkom en de prijs daarvan waarschijnlijk een veelvoud van het Ali ding is. Ik wacht daarom maar gewoon af tot ik, misschien via het Forum, iemand tegen kom die zo’n apparaatje in huis heeft en mij kan helpen met openmaken.

Het klokje loopt overigens prima, dus er is geen directe noodzaak om het te doen, behalve dat ik graag wil weten wat voor uurwerk er in zit om het horloge te kunnen dateren. Ik draag haar niet, dus ze zal eerder stuk gaan van het niet gebruiken dan van het dragen. Ik wind haar alleen zo af en toe eens op zodat ze niet vastloopt op vergomde olie.

Ik zal jullie trouwens de vermakelijke Google vertaling, die op de Ali site bij dit apparaat wordt gepresenteert niet onthouden. Het is te begrijpen wat er staat, maar Google translate moet nog veel leren… :slight_smile:

RUIPAI 07119 Horloge Snap-on Case Back Opener 50mm Verwijderen Horloge Bezels en Armband Link Pin
Deze tool was ontworpen om verwijderen Snap-on case ruggen met gemak.
Het kan ook worden gebruikt om sommige bezels en verwijder pins van armband links.
Het is gemaakt om precieze snap-on aanpassen en de houder is gemaakt van anti-slip Delrin gemonteerd op een lente voor ondersteuning dat zal niet beschadigen het horloge case.
Het heeft een perfect parallel wagen die is gemonteerd op de twee gidsen die u toelaten om de zaak te openen terug.
De gidsen komen met twee paar geharde mesjes in 2mm en 4mm.
Het handvat is volledig ergonomisch om uw job meer comfortabel.
Kan open 50mm horloge case
Open 43mm horloge band
Grootte van de tips: 0.5/0.6/0.7/0.8/0.9/1.0/1.1/1.2/1.4/1.5/2.0mm
Blade maat: 2.2/2.2/4.0/5.2mm

Helder, toch? :sweat_smile: :rofl: :joy:

2 likes

Art deco 1920, junghans.

12 likes

Ik heb de Ali uitvoering van dat apparaat en die bevalt me uitstekend; gebruik hem veel. Maar ook daarmee heb je toch wel een heel klein keepje nodig om die wig in te draaien, anders druk je gewoon een deuk in de rand van het deksel :thinking:

Is het niet stiekem toch een “frontloader” waarbij het uurwerk er via de voorkant uit moet?

1 like

Hoi,

Ik vind vintage horloges echt mooi… Naar mijn mening, is het erg stijlvol om ze te dragen. Zelf heb ik een vintage horloge van Pobeda, het is een zeldzaam model en daar hou ik van. Ik denk graag dat niet veel mensen het model hebben dat ik draag, voelt dat voor jou ook zo? Gisteravond las ik een artikel over dit onderwerp (echt interessant) en er staat veel advies in over waar je een vintage horloge kunt kopen, fouten die je moet vermijden etc : https://www.thewatchpages.com/buyers-guides/the-pros-and-cons-of-buying-new-watches-vs-vintage-watches/

Goedendag allemaal.

1 like


1948 Ingersoll Donald Duck

16 likes

Grappig klokje hoor!

16 likes

Mathieu,
Kijk ook even hier (op het Forum):
[Interesse in een vintage horloge, het hoe en wat (Pobeda) - Vintage Horlogeforum - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges]

Verder in de zoekfunctie (het loupje rechtsboven links naast je Avatar):
Pobeda intypen en je krijgt een vracht info!
:slight_smile:
[Zoekresultaten voor 'pobeda ’ - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges]

https://www.horlogeforum.nl/search?q=pobeda%20

Super bedankt, ik zal er meteen naar kijken!

1 like

Jammer Lex, het was te proberen, ik kon het niet goed zien op de foto’s. Helaas heb ik slechts een simpel mesje en een jaxa tang, dus kan ik je niet verder helpen. :sob:

1 like

17 likes

Oefff! Fout! Moet met een D zijn natuurlijk.
Ik zal niet meer mopperen op Google translate…
:woozy_face:

1 like

Vandaag mijn superslanke slava uit1960 om.

16 likes

Speer uit 1934, art deco to the max.

17 likes

Wow die eerste foto wat een mooi uurwerkje zeg.
Prachtig! Ik ha dit merk eens scouten. Bedankt!

1 like

Hoi scudo, op ebay kleinanzeigen vindt he een lokale duitste markt met heel veel vontage chrono’s ik heb zelf meerdere landerons en venus 188 daar vandaan.
Succes!

mooie triple date op de kop getikt. prachtige staat en alles werkt als een zonnetje

16 likes

ca 1950

16 likes

Wat een geweldig horloge :grin:

1 like