Hoi Braam,
Ik ben zelf ook nog niet zolang aan de gang met “verzamelen” van vintage horloges.
Je stelt enkele vragen, waar ik mijn kijk op zal geven.
Je wilt een vintage Rus gebruiken voor dagelijks gebruik als ik het goed begrijp. Dat kan. Laat hem servicen en in orde maken zodat deze technisch weer 100% is. Ik zou niet inzien waarom het dan niet kan.
Let wel op, tenminste in mijn ogen, het onderhoudsverleden is zelden bekend bij de “goedkopere” vintage horloges. En dit is voor dagelijks gebruik natuurlijk wel van belang!!
Echter ik werk zelf op de bouwplaats, en doe mijn vintage “verzamelstukken” dus niet om in het dagelijks leven. Vaak zoek ik er zondags 1 uit om die, die dag om te doen.
Heb je een kantoor baan, dan zou ik het eerder doen! Het dagelijks dragen.
Ik vind het zonde dat ze zouden beschadigen, vandaar dat ze minimaal 6 dagen per week in de koffer liggen.
Ik heb zelf ook 2 vintage Russen, een Kama en een Pobeda

ERG LEUK. DIE VINTAGE RUSSEN!!
Omdat ik ze weinig draag, heb ik ze, zoals aangekocht, en dus (nog) niet laten servicen.
Dit heeft natuurlijk ook te maken met de kosten aanschaf (ongeveer een paar tientjes) en de servicekosten vaak al tussen de €50 en €100.
Ik vind dat als je echt voor dagelijks gebruik een vintage wilt dragen, hier wel rekening mee moet houden.
Praktisch is het dus niet helemaal, je doet het omdat je het wilt!! Praktischer is een quartz klokje kopen, heb je de eerste jaren geen problemen mee!
De aanschaf van een vintage, is en blijft in mijn ogen, zoals je aangeeft, Russisch Roulette.
Je kunt vaak zelf niet direct controleren of het horloge op tijd loopt, of dat er achterstallig onderhoud is en/of evt slijtage. Ook al ziet het uurwerk er nog zo mooi uit.
Als ik een vintage verkoop, zet ik er dan ook bij of het geserviced is, of dat het onderhoud/service onbekend is! Dit geeft de koper, vind ik een eerlijk inzicht.
Onderdelen zijn vaak voor de vintage handopwinders via via makkelijk te verkrijgen, er zijn losse onderdelen te koop, of je kunt een donor horloge aanschaffen om onderdelen over te zetten of laten zetten. Denk hierbij aan dat diverse “goedkopere” handopwinders uurwerken delen. Hetzelde uurwerk kan dus in diverse merken zitten. De meeste liefhebbers zullen hun onderdelen via Ebay op de kop tikken (denk ik), en ook voor de “Russen” zal dit vaak niet het probleem zijn, denk ik.
Mogelijk kunnen andere of meerdere leden ook hun visie geven zodat het je makkelijker tot een beslissing doet komen!!
Dan denk ik nog een belangrijke tip: Als je met vintage horloges aan de slag gaat, is het belangrijk dat je een horlogemaker/hobbyist/semi-pro kent waar je op terug kunt vallen als er wat met je horloge is, kapot, service enz.
Zoals eerder gezegd, ben ik ook nog niet zo lang aan de gang met verzamelen, en ik kan je vertellen, het is een “virus” in mijn ogen, de altijd durende zoektocht, naar “die” leuke vintage (tenminste zo beleef ik het nu).
Ook ben ik ook nog niet zolang op het forum hier, maar het is een aanrader om hier foto’s te plaatsen, vragen te stellen, en reacties af te wachten.
Daar leer je veel van!!
Kort gezegd, praktisch zoon vintage, NEE (niet voor mij, afhankelijk van mede je beroep/dagelijkse bezigheden)! Leuk, JA! Verslavend, JA! Kennis/ervaring en gesprekstof op HF forum, LEUK!!!
Kortom succes, ga je wat kopen!?? plaats eerst een foto op het forum, en je zult advies krijgen. (moet zelf bekennen, dat ik dat niet vaak doe, ik gok vaker)