Interesse in een vintage horloge, het hoe en wat (Pobeda)

Hallo,

Rondkijkend op dit forum denk ik dat ik hier aan het goede adres ben. Ik ben op zoek naar een nieuw horloge en na een vrij teleurstellende rondgang bij verschillende (internet) winkels met nieuwe modellen kwam ik op het idee om het meer in de zgn. ‘vintage’ hoek te zoeken. Al vrij snel kwam ik bij het merk Pobeda en ik was meteen verkocht, specifiek de (in mijn ogen sterk vergelijkbare (dezelfde?)) modellen (als ik het allemaal goed heb begrepen): TTK-1 en 1 MchZ en een eventuele derde waarvan ik vanwege een gebrek aan Russisch de naam niet kan aflezen (zie afbeeldingen). Ik heb nul ervaring op het gebied van horloges (categorie: ‘Ik heb wel eens een horloge om gehad, ooit.’) en zit met honderd en één vragen: waar vind ik een dergelijk horloge (lurken op marktplaats en ebay, een of andere fysieke winkel, dit forum (horlogemarkt.nl))? Hoe groot is de kans überhaupt om een goed, werkend, vijftig jaar oud exemplaar te vinden (is het bv. een soort roulette (als in meerdere horloges kopen in de hoop dat) of moet je zelf onderdelen verzamelen)? Waar moet ik op letten bij een aankoop? Hoe praktisch is een dergelijk oud horloge, met name m.b.t. gebruik evt. reparaties etc.? M.a.w. is een dergelijk horloge een gebruiksobject (waar ik op hoop) of meer een verzamelobject? Andere vragen zullen waarschijnlijk nog wel volgen en elk klein beetje informatie is meer dan welkom. Alvast bedankt.

TTK-1

1 MchZ?

2 MOCK?

(Afbeelding gestolen van de gebruiker tjvreeken hier.)

In principe is elk horloge een gebruiksobject, met horloges van 1940 en daarvoor moet je in de regel wel iets beter oppassen omdat deze schokgevoeliger zijn (en minder accuraat kunnen lopen). Als je weinig weet van horloges dan zou ik je willen aanraden om je toch goed te verdiepen in het model dat je zoekt, nu is het niet zo dat Russische horloges veel worden nagemaakt maar er is zeker een bloeiende handel in samengestelde horloges (voornamelijk uit Oekraïene). Als je dus een exemplaar vind op eBay zul je deze zeer minitieus moeten vergelijken met andere exemplaren. Als je enige mate van zekerheid wilt hebben dan doe je er misschien verstandig aan om hier het verkoop forum in de gaten te houden of een advertentie te plaatsen in het “gezocht” gedeelte. De kans dat je hier rommel tegenkomt is aanmerkelijk kleiner dan op Marktplaats of eBay. Maar goed het begint bij je eigen research.

Houdt altijd rekening met een noodzakelijke servicebeurt, voor een horloge als dit moet je dan ongeveer 50-70 euro incalculeren.

Hoi Braam,

Ik ben zelf ook nog niet zolang aan de gang met “verzamelen” van vintage horloges.

Je stelt enkele vragen, waar ik mijn kijk op zal geven.

Je wilt een vintage Rus gebruiken voor dagelijks gebruik als ik het goed begrijp. Dat kan. Laat hem servicen en in orde maken zodat deze technisch weer 100% is. Ik zou niet inzien waarom het dan niet kan.
Let wel op, tenminste in mijn ogen, het onderhoudsverleden is zelden bekend bij de “goedkopere” vintage horloges. En dit is voor dagelijks gebruik natuurlijk wel van belang!!
Echter ik werk zelf op de bouwplaats, en doe mijn vintage “verzamelstukken” dus niet om in het dagelijks leven. Vaak zoek ik er zondags 1 uit om die, die dag om te doen.
Heb je een kantoor baan, dan zou ik het eerder doen! Het dagelijks dragen.
Ik vind het zonde dat ze zouden beschadigen, vandaar dat ze minimaal 6 dagen per week in de koffer liggen.

Ik heb zelf ook 2 vintage Russen, een Kama en een Pobeda

ERG LEUK. DIE VINTAGE RUSSEN!!

Omdat ik ze weinig draag, heb ik ze, zoals aangekocht, en dus (nog) niet laten servicen.
Dit heeft natuurlijk ook te maken met de kosten aanschaf (ongeveer een paar tientjes) en de servicekosten vaak al tussen de €50 en €100.
Ik vind dat als je echt voor dagelijks gebruik een vintage wilt dragen, hier wel rekening mee moet houden.

Praktisch is het dus niet helemaal, je doet het omdat je het wilt!! Praktischer is een quartz klokje kopen, heb je de eerste jaren geen problemen mee!

De aanschaf van een vintage, is en blijft in mijn ogen, zoals je aangeeft, Russisch Roulette.
Je kunt vaak zelf niet direct controleren of het horloge op tijd loopt, of dat er achterstallig onderhoud is en/of evt slijtage. Ook al ziet het uurwerk er nog zo mooi uit.

Als ik een vintage verkoop, zet ik er dan ook bij of het geserviced is, of dat het onderhoud/service onbekend is! Dit geeft de koper, vind ik een eerlijk inzicht.

Onderdelen zijn vaak voor de vintage handopwinders via via makkelijk te verkrijgen, er zijn losse onderdelen te koop, of je kunt een donor horloge aanschaffen om onderdelen over te zetten of laten zetten. Denk hierbij aan dat diverse “goedkopere” handopwinders uurwerken delen. Hetzelde uurwerk kan dus in diverse merken zitten. De meeste liefhebbers zullen hun onderdelen via Ebay op de kop tikken (denk ik), en ook voor de “Russen” zal dit vaak niet het probleem zijn, denk ik.

Mogelijk kunnen andere of meerdere leden ook hun visie geven zodat het je makkelijker tot een beslissing doet komen!!

Dan denk ik nog een belangrijke tip: Als je met vintage horloges aan de slag gaat, is het belangrijk dat je een horlogemaker/hobbyist/semi-pro kent waar je op terug kunt vallen als er wat met je horloge is, kapot, service enz.

Zoals eerder gezegd, ben ik ook nog niet zo lang aan de gang met verzamelen, en ik kan je vertellen, het is een “virus” in mijn ogen, de altijd durende zoektocht, naar “die” leuke vintage (tenminste zo beleef ik het nu).
Ook ben ik ook nog niet zolang op het forum hier, maar het is een aanrader om hier foto’s te plaatsen, vragen te stellen, en reacties af te wachten.
Daar leer je veel van!!

Kort gezegd, praktisch zoon vintage, NEE (niet voor mij, afhankelijk van mede je beroep/dagelijkse bezigheden)! Leuk, JA! Verslavend, JA! Kennis/ervaring en gesprekstof op HF forum, LEUK!!!

Kortom succes, ga je wat kopen!?? plaats eerst een foto op het forum, en je zult advies krijgen. (moet zelf bekennen, dat ik dat niet vaak doe, ik gok vaker)

Dank voor de reacties tot nu toe.

@gschoots, wat betreft de samengestelde horloges, is dat een, laten we zeggen, dwangneurose van de verzamelaar? Als in elk individueel onderdeel moet en zal origineel zijn, of zijn er bepaalde problemen die gepaard gaan met dergelijke horloges, bv. sneller kapot of andere problemen?

@Thijs Kremers, mooie horloges, mag ik vragen hoe/waar je die gekocht hebt?

Ik weet niet of het de bedoeling is om actieve ebay veilingen te plaatsen, zo niet dan hoor ik het wel, maar hier zijn twee aardige voorbeelden die ik heb gevonden:

De eerste 10 euro, de tweede bijna 50. Bij de tweede wordt inderdaad aangegeven dat hij geserviced is, wat het prijsverschil lijkt te verklaren?

Hoi Braam,

Ik heb ze gekocht van een Engelsman, wonende in Nederland, een collega van mijn vader.

Dus niet via ebay of marktplaats, dit was overigens toeval. De meeste aankopen gaan bij mij toch via Marktplaats, andere liefhebbers of Horlogeforum.

Tsja, als horloge zal een samengesteld horloge ongetwijfeld ook wel werken maar de econmische waarde is daarmee wel sterk gereduceerd. Maar goed waar hebben we het over. Als je bijvoorbeeld in de markt bent voor een Poljot Ozean dan heb je het over hele andere bedragen en dan wil je niet voor minder dan 100% goed gaan.

Hallo,

He, ik zie een bekend horloge :slight_smile:
Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden
De verschillen tussen de drie Pobeda’s die ja laat zien, zit hem in de fabriek waar ze gemaakt zijn.
TTK-1 is een afkorting (in het Russisch) van ‘1st State Precision Jewel Cutting Factory’ in Petrodverts (later de Raketa fabriek).
1 MchZ is de ‘Eerste Moskouse Horlogefabriek’ in Moskou (natuurlijk).
De derde (die van mij) komt uit de Tweede Moskouse Horlogefabriek.

Ik heb Sovjet horloges als verzamelobject, niet om dagelijks te gebruiken.
Het zou best wel kunnen, maar omdat de uurwerken niet erg bekend zijn in Europa zullen horlogemakers vaak niet aan dit soort horloges willen werken. Niet omdat ze het niet kunnen, maar als er iets mis gaat kunnen ze gewoon geen onderdelen krijgen. Dat probleem kun je ook met oude(re) ‘Westerse’ horloges hebben natuurlijk.

Mijn mening om zo’n soort horloge dagelijks te dragen: koop er eentje voor niet te veel geld, zolang hij loopt heb je er lol van. Gaat-ie stuk, dan is het doorgaans een probleem hem te laten maken. Of je moet een goede enthousiaste (amateur) horlogemaker weten die het kan en wil maken en moeite wil doen om aan onderdelen te komen (vaak moet er een donor-horloge aan te pas komen, kost ook geld natuurlijk)

De twee die je op eBay laat zien? De goedkope heeft m.i. een verkeerde kroon. De duurdere lijkt wel OK, maar ja ik vind het een beetje te veel geld (maar wel inclusief verzenden, toch?). En je weet ook niet wat de service beurt inhoudt. Ze komen beide uit Ukraine en daar zit helaas veel kaf onder het koren. Garantie tot de voordeur, zal ik maar zeggen.

Wil je wat meer over de ‘Russen’ willen weten? Op WatchUSeek.com is een afdeling over Russische horloges. Er is ook een artikel met betrouwbare eBay verkopers geloof ik (ben er al een hele poos niet meer geweest:().
Een paar leuke sites met veel info en plaatjes (om te zien of het horloge ‘klopt’) zijn die van Mark Gordon: http://www.ussrtime.com en van illphill (nickname op WUS): http://www.netgrafik.ch/russiantimes.htm

Hallo Braam,

Ik zit ook nog niet zo lang op het forum, maar ik heb in vrij korte tijd heel
wat geleerd van diverse forumleden, soms denk ik lastige vragen te stellen
maar ik krijg elke keer fijne reaktie’s
Wat de russen betreft ik ben in het bezit van 10 verschillende waarvan 1 goedkope misser, overige doen allemaal prima hun werk, ik ben er nog steeds blij mee, moet er wel bijzeggen dat de prijzen varieerden van € 80,00 tot 400,00 dat is denk ik ook wat gschoots bedoeld.
Veel verzamel plezier en laat iets weten als je voor een Rus kiest.

Gr, jeedewee

Ik ben nu een jaar besmet met het viRus en heb enkele leuke Russen weten te scoren.
Wat ik je nog wil meegeven (het meeste is al gezegd) is, dat je een advertentie twee of drie maal goed moet bekijken (foto’s) en lezen.
Wat staat er omschreven, maar nog belangrijker: wat staat er niet!! Wat is de maat van het horloge (je kan zo maar een dameshorloge kopen) en niet zelden ontbreekt de secondewijzer. Recent onderhoud is een pré. Goed kijken en lezen dus.
Dan nog het betalen. Ik gebruik geen Paypal, maar doe uitsluitend zaken met verkopers in de EU die hun IBAN geven.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes :wink:

Volgens mij sta je juist als koper supersterk met Paypal, of heb jij andere ervaringen?

Vind Paypal niet nodig, met IBAN kleine bedragen vooruit betalen gaat ook prima (zonder extra handelingen en/of kosten).
Voor grote bedragen zou ik inderdaad wel Paypal gebruiken, maar dat speelt bij mij (nog) niet.

Harpoen Schreef:

Recent onderhoud is een pré. Goed kijken en lezen dus.

Ik hoop dat je de Ebay Dictionary kent;)

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,149475,149743#msg-149743

Yes, ik weet het B)-

Ik bestel erg vaak horloges via Ebay uit Rusland, tot nu toe iedere keer goed gegaan. Dwz zoals beschreven.

Meestal koop ik horloges waar bij staat dat ze goed lopen en recent geserviced zijn, die lopen tot nu toe allemaal nog erg goed. Eén keer heb ik de gok genomen om er een te bestellen die ‘might need servicing, not timed for accuracy’ was. Die was dus totaal niet goed, liep veel te snel. Het is dus echt de moeite waard om betrouwbare verkopers te zoeken (veel reviews zijn vaak een goede indicatie) en dan te zoeken naar de geservicete horloges.
Verder gewoon goed kijken naar de maat ja, dat is erg belangrijk. Probeer veel foto’s te kijken van mannenhorloges en je ziet het zo als een horloge kleiner is dan een mannenmaat (als er geen maat bij staat).
Kleine tip: kijk niet weg als er wat krasjes op het plexiglas zitten, die zijn er met verschillende spullen (zoals Peek) makkelijk uit te poetsen en dan ziet het glaasje er weer top uit. De kast moet dan alleen niet geoxideerd zijn, dat is niet te herstellen :wink:

Als je verder wat vragen hebt, stel ze gerust.

Verder is het een kwestie van goed kijken, en veel lezen. Je zal ongetwijfeld wel een keer een miskoop doen, maar dat hoort er nou eenmaal bij :wink:

Bedankt allen, veel om in het achterhoofd te houden. Maar goed, ik zal de verschillende kanalen in de gaten houden en wanneer de juist kans zich voor doet een gokje wagen.

Leuke eye-opener, dit draadje! Bedankt allen voor de info!

Dacht bij Russische horloges altijd aan iets te kleurige klokken met meestal wat aparte trekjes zoals een gekke kastvorm of rare plaatjes op de wijzerplaat.

Maar de getoonde horloges vind ik bijzonder prettig om naar te kijken. Een beetje zoals die Longines Calatrava’ss (of “Tre-tacche’s”, zoals Italiaanse vintage-boeren de hype noemen), maar dan nog wel betaalbaar, haha.

Let in ieder geval ook op de maat van het horloge, vintage horloges kunnen nogal eens aan de kleine kant zijn. Zelf vind ik dat ook vintage minimaal 35 mm (zonder de kroon gemeten) moet zijn.
De begrippen “geserviced” en “is door onze horlogemaker nagekeken” zijn erg rekbaar.

Kan iemand mij wat meer informatie geven over dit horloge


Ik heb het op een brocantemarkt op de kop kunnen tikken en was meteen verkocht.
Maar ik ben een leek als het op horloges aan komt

Hier wat info in de link, het kaliber is de 2602. Op één van de bruggen staat 1-53 wat betekent dat het in het 1e kwartaal van 1953 is geproduceerd. Heeft in meerdere merken/modellen dienst gedaan, oa bij Zim.

2 likes

Hey braam !

Ik heb sinds een jaartje ongeveer ook een pobeda . Ik heb hierover een voorstel-topic gemaakt. Er staat ook een beetje info bij. Misschien heb je hier iets aan.

Mvg