Nou storen doet het niet echt, maar ik vraag me af of het mooier zou zijn.
Met de prijzen van nu, en dan een minder onbeschadigd exemplaar zien te krijgen… ik denk dat ik maar niet doe
Ik heb m’n vintage horloges ook het liefst in nieuwstaat, dus ik denk dat ik een nieuwe bezel sowieso mooier zou vinden. Alleen zou ik me vervolgens gaan storen aan de kast
Maar de prijzen van mint vintage horloges gaan de laatste jaren inderdaad echt over de kop. Voor een mint exemplaar betaal je soms zomaar het dubbele van een die wat gebruikssporen heeft of zelfs meer
Groot gelijk, want dan moet je nog maar hopen dat aan en in die mooiere alles origineel is (dus ondanks populariteit in een lade heeft stilgelegen en niet zoals tegenwoordig steeds gebruikelijker - als belegging - tot een NOS werd opgeleukt
New Old Stock, oftewel; nieuw maar oude voorraad/winkeldochters. Een gedragen/verkocht horloge kan dus nooit NOS zijn. Ik erger me enorm aan de misbruik van die term.
Groot gelijk, NOS is onverkochte stock, geen tweedehands in nieuwstaat
Ik heb net het omgekeerde, ik heb liever een gedragen uurwerk, een NOS of nieuwstaat uurwerk zou ik niet durven dragen ivm schade
De meeste van mijn vintage zijn echt gedragen of bekrast
Ik snap waarom je de bezel zou veranderen, maar ik zou dan gaan voor een tweedehands die gedragen is. Met een NOS/nieuwstaat gaat het verschil met de kast te groot zijn denk ik
Ok, dat herken ik dan ook wel weer. Laten we zeggen, ik heb ze het liefst met een paar kleine krasjes, NOS is inderdaad eng en draag ik ook niet graag. Maar afgeragde dingen hoef ik niet
De Bifora Top, die ik hieronder laat zien heb ik gekocht op de beroemde rommelmarkt die 's zomers elke zaterdag gehouden wordt op de Bürkliplatz in Zürich. Oftewel de ‘Flohmi’ zoals de inwoners zelf zeggen.
Je vindt er naar verhouding wat meer vintage horloges dan op onze marktjes hier, maar je zit daar dan natuurlijk ook in het hol van de leeuw, horoligisch gezien. De prijzen zijn doorgaans overigens óók op Zwitsers niveau!. Desondanks mag ik mag daar, gezien het fantastische aanbod op vrijwel elk denkbaar verzamelgebied, graag rondlopen. In mijn geval loop ik daar rond, gefocust op vintage vulpennen, pinguïns en natuurlijk oude horloges. Qua horloges vindt je zonder veel moeite echte pareltjes, maar ja wèl voor prijzen dier ze zelfs hier op de Haagse Antiekmarkt niet zouden durven vragen. Ook voor grove vervalsingen schrikken de Zürcher lorreboeren trouwens niet terug, net als hier, dus het is altijd oppassen geblazen. Toch vind ik, met mijn super lage budget van hoogstens een paar tientjes per item, soms nog wel iets leuks.
Mijn laatste bezoek aan de Bürkliplatz was trouwens wel in de zomer van 2019, toen er nog geen Corona was en Mevr. Lexaf en ik nog zonder beperkingen konden reizen naar Zwitserland, waar mijn dochter woont, in Zürich. Ik hoop maar dat het deze zomer weer wat versoepelen, zodat we de kinderen weer kunnen zien en weer op de marktjes kunnen ‘meukstruinen’ (ha die @Lena76).
Na deze lange inleiding kom ik dan eindelijk toe aan mijn 50+ vintage bijdrage voor dit draadje met een horloge waarvan ik denk dat het die leeftijd ruimschoots haalt. Gevonden foah wènagh in een doosje meuk. Ik moest wel erg afdingen. De Noord-Afrikaanse verkoper vroeg eerst 60 euro maar na drie keer weglopen en weer terugkomen was ie me kennelijk zat en kreeg ik het ding mee voor de twee tientjes die ik geboden had.
Een snoepje, met zijn helder oranje rode secondenwijzer, military style wijzerplaat en krasloos doublé kastje. Te klein om te dragen, want slechts 31mm zonder kroon en te mooi om weer weg te willen doen.
Een Bifora Top uit, ik denk, begin jaren '60
In tegenstelling tot de meeste van mijn horloges waarvan ik altijd uitpluis wat er voor uurwerk in zit, kan ik dat bij deze dus niet vertellen, en het dus ook niet echt goed dateren, omdat ik het kastje niet open kan krijgen!
Het stalen klikdeksel zit zó strak op de kast geklemd, met nergens enige ruimte tussen deksel en kast, dat ik er zelfs mijn vlijmscherpe Victorinox mesje niet tussen kan wurmen om het dekseltje er af te wippen. Forceren durf ik niet, omdat ik niet het risico wil nemen het vergulde kastje dat nog erg mooi is, te beschadigen. Wie mij voor zo’n geval een oplossing aan de hand kan doen: graag!
Ik heb dus geen idee wat voor kaliber er in zit. Het loopt overigens heel netjes en omdat ik het niet draag ga ik me ook geen zorgen maken over een service beurt. Net als een aantal andere vintage horloges in mijn collectie die hun tijd voornamelijk verdoen met in de vitrine of een theedoos wonen, wind ik ook deze af en toe eens op om ze aan de gang te houden en daar moeten ze het dan maar mee doen. .
Hij - of zij, zo je wilt, gezien het formaat- staat dus mooi te wezen bij de andere vintage horloges in de vitrine, en zo geniet ik er toch ook wel van.
Is dat weerspiegeling, daar bij de kroon? of een uitsparing voor de deksel?
Het zal een weerspiegeling zijn. Ik heb nog eens goed gekeken, maar ook daar zit geen enkele ruimte of uitsparing. Is bizar, nog niet eerder zo gezien. Tot nu toe altijd een mogelijkheid gehad om er, zogezegd, een speld tussen te krijgen…
Dit is de Druzhba, een horloge om de vriendschap met China te vieren.
Daar is niks militairs aan.
Dank je scudo