Vintage only (50 jaar of ouder)

Maar zonder kroon?

Vandaag Terval, het horloge is gemaakt ergens in de 1950s
Cal. F 465 (Felsa)

17 likes

Voor ik ga slapen, want ik heb gewerkt afgelopen nacht, wil ik toch eerst Helma aan jullie voorstellen, Helma zat in een lot van negen defecte horloges en ik heb het deze week opgeknapt en het loopt zelfs weer heel goed, ik vind het een prachtig horloge nu het klaar is. Ik heb de kast weer de normale behandeling gegeven en ook het glas is gepolijst. Ik heb het op een nieuw zwart leren bandje gezet.
Het loopt vind ik fantastisch, ik moet het nu met de schroevendraaier opwinden, maar dan werkt het ook twee dagen lang zonder problemen.
Een stem wordt besteld, maar ik heb nog meer stemmen nodig, dus dan bestel ik er een stuk of tien tegelijk.
Het binnenwerk maak ik vanmiddag een paar foto’s van, het horloge is uitgerust met een uitstekend kaliber, het betreft een ETA 1080 gemaakt in de jaren 60.
Hier is Helma nu nog zonder stem en kroon, maar de bestelling is genoteerd.

Wat vinden jullie van Helma, ik heb het al gezegd, ik vind ze erg aantrekkelijk.

Zo op de timegrapher zonder service, lang niet slecht, kan alleen maar beter worden.

16 likes

Dit is denk wel leuk voor hier, ik begin de oude horloges overgins wel steeds leuker te vinden.
Dit is een zakhorloge welke ik geerfd heb van mijn overgrootvader.
Dit horloge is gekocht bij Heetman die toen nog op de Hoogstraat in Rotterdam zat.
Het horloge is nog helemaal compleet en loopt ook nog best aardig.
Is heel netjes en bijna zonder beschadigingen.
Aankoopbon is van 1919!, ben er nog mee naar Heetman geweest om het na te laten kijken net voor ze stopten,
met het bijbehorende aankoop bewijs, wat ze uiteraard super leuk vonden.
Helaas geen foto nu van het doosje en aankoop bewijs, De dozen nemen nogal wat ruimte in vandaar dat alle dozen en boxen in een verhuisdoos op de vliering liggen.
Eerste service is overgins uitgevoerd November 1921.
dit zo goed mogelijk op de foto proberen te zetten.

20 likes

24 likes

Een prachtig zakhorloge :smiling_face_with_three_hearts:

Ik denk dat dit de maker van het uurwerk is.

2 likes

Super bedankt, dat bedoel ik mensen die je hier verder mee kunnen helpen.

2 likes

Helma is prachtig! Hoe doe je dat trouwens, opwinden met een schroevendraaier?

1 like

70+ zelfs.

19 likes

Achterklep even eraf halen en dan met een schroevendraaier 1.5 mm op de veerton zetten en draaien.

Aha. Dank!

Het is wel een beetje link. Je zult niet de eerste zijn die het kopje van de schroef afbreekt.
Vraag me niet hoe ik het weet…

4 likes

Je moet alles met beleid doen, niet zomaar ergens kracht opzetten en je hoeft ook niet helemaal op te winden en je doet het alleen maar 1 keer voor de timegrapher en kijken of het loopt, en tegelijk voor de foto’s.

Als je toevallig een schroefje hebt waarbij het sleufje voor de schroevendraaier net een beetje diep gefreesd is, dan is het zo gebeurd.

En bij een horloge moet je alles met beleid doen. Zelfs een opwindstift plaatsen :wink:

3 likes

Ik ben het 100% met je eens

Nu weer tijd voor een fotootje, deze keer deze Tärnan, ik heb 'm deze week onderhanden gehad, de kast en het glas in orde gemaakt en op nieuw leer gezet, en staat genoteerd voor een beurtje.
De kast vind ik opvallend mooi van vorm, mooie slanke golvende lijnen.

6 likes

Zekers. Staat hem goed ook zeg!
We krijgen nog een nazomer dus nog even genieten!

Ik heb ook een paar Tärnan horloges. Dat zijn mooie horloges en ik weet het niet zeker meer maar volgens mij hebben die van mij een FHF uurwerk.

Ja, het zijn mooie horloges, deze heb ik ook

Daar zit dit uurwerk in

3 likes

Wat er in die andere zit zal ik morgen klaarmaken voor het topic, ónder de kap’