Vintage rolex: echt of namaak?

Dag allemaal,

Ik ben van plan een mooie vintage Rolex air king 5500 te kopen van een pawn shop. Komt met originele doos+etui, maar op het certificaat zit geen watermerk (later toegevoegd om er een gehele set van te maken?). Horloge is recent geserviced. Voelt allemaal wel goed aan, mede gezien de foto’s, maar het verhaal rond het certificaat is wat vreemd. Wat vinden jullie er van?

1 like

Hier kan @HanDavinci wel wat over vertellen! Doet die graag.

6 likes

Volgens mij niets mis mee. Ik zie het aan de crappy end links :see_no_evil:

8 likes

wat is het verhaal van het certificaat? Heb je er foto’s van?

Wil je daar een Rolex kopen? Ziet er goed gebruikt uit en aantoonbaar service (bewijs) :face_with_monocle:

1 like

Eerlijk gezegd zou ik lekker doorsparen en een mooiere kopen. Hier is maar weinig van over en ik zou het bij een betrouwbaar persoon kopen. Wellicht gewoon lekker via het forum

3 likes

Ik zou bij geringe twijfel het niet doen.
Goedkope horloges kun je best bij een pawn shop kopen maar in deze prijsrange lijkt me tricky en
zou ik een vertrouwd adres opzoeken

Persoonlijk zou ik nog even verder zoeken. Je geeft zelf al aan te twijfelen, en de staat van dit horloge is ook niet optimaal. De band heeft behoorlijk wat rek, de endlinks sluiten niet mooi aan op de kast, en de set komt op mij over als een samenraapsel. Bovendien lijkt het groene etui niet origineel van Rolex te zijn. Als je investeert in een horloge van dit kaliber, wil je natuurlijk dat alles klopt, zowel qua staat als authenticiteit.

Mocht je toch besluiten voor dit horloge te gaan, haal dan even de band van de kast af en controleer of het serienummer op de kast overeenkomt met de papieren. Dit is een belangrijke stap om te verifiëren of de papieren (het certificaat) daadwerkelijk bij het horloge hoort.

Als je verder wilt zoeken, raad ik je aan om te kijken bij een gerenommeerde juwelier, iemand waarvan je zeker weet dat alles klopt. Of neem eens een kijkje op het blauwe gedeelte van het forum, waar je vaak betrouwbare aanbiedingen vindt. Steiner in Maastricht heeft momenteel bijvoorbeeld een mooie Air-King, en op het forum staat een fraaie Datejust te koop.

2 likes

“Van buiten zeer unieke staat, weinig tot geen gebruikssporen.”

:joy:

Als 'ie de helft kost van wat zoiets normaal moet opbrengen kun je een gokje wagen. Anders gewoon geen dure horloges kopen bij een pandjeshuis. Een nieuwe auto haal je ook niet bij de stofzuigerboer.

8 likes

Kom je nu mee :joy:

18 likes

Optie :face_with_monocle:

4 likes

Jij maar sjouwen met je verlengsnoer :sweat_smile:

1 like

Weet je ook waar? Is daar een servicebon van? Dan kan je daar ook contact mee opnemen voor hun impressie van het horloge.

2 likes

Waarom staat die onderste endlink niet goed erop?

1 like

Als je hem vergelijkt met de andere klokjes op marktplaats dan kloppen beide endlinks niet zoals ze op het horloge zitten. Overigens, inmiddels staat de advertentie op “gereserveerd”. Ik hoop dat de potentiële koper zijn gezond verstand gebruikt. Advertentie is minimaal wat tendentieus en verbloemend opgesteld.

≥ Rolex Air King 5500 '70 vintage horloge full set vol. origin — Horloges | Heren — Marktplaats

2 likes

Dank allen voor jullie reacties. Ik concludeer het volgende hier uit:

1. Horloge inclusief band zijn niet meer in goede staat
  2. Niet alle onderdelen zijn meer origineel
  3. Een dergelijke aankoop bij een pandshop is niet aan te raden.

Op de foto nog een servicebewijs, blijkbaar in het buitenland gedaan. De prijs van het horloge is overigens 2500 euro. Ook nog wat extra foto’s

1 like

Wat heb je aan dat servicebewijs staat geen serienummer op en 3 honap is 3 maanden en de datum is
24-6-27. Die service kun je beter hier geloven als daar gaan navragen en blijft in mijn ogen een vaag verhaal.
En waar is de rekening van wat het gekost heeft.?

1 like

Die service geloof ik wel. Als je dit soort dingen gaat namaken maak je er wat beters van toch? Wat ik mij afvraag als ik dit zie; wat doet een net in Boedapest geserviced Rolex horloge 3 maand later bij een pandjeshuis in Limburg voor €2500 :thinking:

5 likes

Ik heb deze toen laten liggen omdat ik de doos niet vertrouwde en overigens het hele verhaal achter het horloge niet. De staat is niet goed en als je hem wilt doorverkopen ga je dezelfde vragen krijgen

2 likes

Ik raad het je ook af. Spaar iets langer door voor de zekerheid want Rolex kopen is een investering! By the way het ziet er behoorlijk afgedragen uit dus groot kans dat je hier spijt van krijgt.

1 like