Kneiter netjes, met een patina wijzerplaat. Net even helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt
Denk eerder dat sunburst algemeen vrij trendy was toen, maar Seiko had er - ook toen al - een handje van om er heel veel te produceren
Goedemiddag iedereen! Ik heb een vraagje…
Is er iemand die het onderstaande quartz horloge van mijn opa kan servicen? Het uurwerk loopt maar een paar minuten(batterij is al vervangen), de kroon schroeft niet meer helemaal soepel en er mist een springbar in de band…
Ik hoor het graag!
Dat is een cool horloge. Heel vintage is ie nog niet gok ik. Van rond 2000 ofzo?
Het uurwerk, zo te zien een 7n43, zijn nog volop nieuw te koop. Dus dat is dan een eenvoudige uurwerk swap. Nieuwe pakkingen er in en de kroon schoonmaken en schroef de kroon waarschijnlijk ook weer soepel.
- Toch al 20 jaar oud, wanneer wordt iets “vintage”?
Al denk ik bij vintage seiko eigenlijk aan de Seiko’s van voor de quartz crisis, met name jaren 60-70.
Volgens HF >25 jaar.
Maar zelf vind ik eigenlijk alles van voor 1980.
Vanaf 25 jaar is een horloge vintage.
Als ik het merk Seiko zou moeten onder verdelen in tijds periodes zou dat is als volgt doen:
<1957 Prehistorisch. Het merk was nog in ontwikkeling. Weinig info en obscure horloges. Maakten bijvoorbeeld nog uurwerken in licentie in plaats van geheel eigen uurwerken. Dat gebeurde pas voor het eerst in 1957 met een 100% eigen uurwerk in de Marvel. Interessante periode vanuit een merk oogpunt maar niet vanuit een horloge oogpunt.
1957-1964 de oudheid. De kwaliteit ging erg omhoog en er kwamen veel verschillende modellen. Maar in veel dingen waren nog anders dan dat we tegenwoordig kennen. Denk bijvoorbeeld aan de naamvoering van de modellen (het format van j15001 ipv 6309-6080) bijvoorbeeld. Maar ook het uiterlijk en kastopbouw waren nog heel anders dan tegenwoordig.
1964-1968. De renaissance. 1964 met de olympische spelen was een van de grote mijlpalen in de geschiedenis van Seiko en liet de wereld weten dat Seiko een speler van belang was geworden in de horloge wereld. Dit was een periode van zeer hoogwaardige mechanische horloges. Maar alles was grotendeels nog strictly JDM!
1968-1978. Het gouden decenium. Ook de periode van de geliefde vintage JDM modellen die we kennen, de Bell-Matic, de Lord-Matic, de hi-beat GSen, de hi-beat KS. Pas eind 60s begon Seiko ook zn peilen richten op Japan, Azie en Europa. Pas vanaf 1970 zien we Nederlandse Seiko’s hier voorbij komen. In Amerika was dat een paar jaartjes eerder. Met modellen die puur gericht waren op de buitenlandse markt en zelfs niet meer in Japan gemarket werden (zoals de 6106-8100 in 68). Dit had begin jaren 70 een veel desastreuzere invloed op de zwitserse horloge industrie dan de peper dure Japanse quartzen Quartz was de premium optie en er werden veel coole fancy quartzen gemaakt van hoge kwaliteit.
Deze periode was Seiko de grootste speler in de horloge wereld. In 1969 lanceerde Seiko het eerste quartz horloge ooit en de eerste automatische chronograaf ter wereld. Terwijl pas rond 1970 men begon met veel te exporteren was Seiko mid 70s de grootste horloge verkoper ter wereld geworden.
1978-1992. De quartz revolutie. Aan alles komt een einde en zo ook het tijdperk van de mooie mechanische Seiko’s. In 78 stonden de laatste mechanische Seiko’s in de Japanse catalogi. Er werden nog wel enkele goedkope mechanische modellen gemaakt maar die stonden er niet meer in en het was quartz dat de klok sloeg. Horloges werden steeds goedkoper en Seiko werd meer en meer een instap merk in plaats van een mid-range/kwaliteits merk. Maar het merk was wel heel populair.
1992-2017. De moderne tijd. Waarom ik 1992 gekozen heb was omdat in 92 voor t eerst Seiko met de 4s15 een niet instap automaat introduceerde. Quartz was niet langer langer meer heilig en de handige vernieuwing die het destijds was. De horloge industrie in het algemeen leefde in de jaren 90 weer wat op met nieuwe, interessantere en betere modellen. Een trend die zich in de 2000s voortzette. Denk aan de SARB modellen of de heropleving van Grand Seiko.
2017-heden. Misschien staan we er nu nog te dicht op om er veel over te zeggen. Maar er is vanaf dat moment met de afsplitsing van Grand Seiko en de introductie van de prospex en presage merkjes een trend te zien dat Seiko het hoger op zoekt in de markt.
Leuke samenvatting om te lezen!
De King Seiko’s laat de tijdsperiode sin plaatjes leuk zien:
het model werd in 1961 gelanceerd. Dit is de eerste generatie KS. Seiko’s van 57-64
De 2e generatie KS. De periode 64-68.
De 3e generatie KS, de laatste der mohikanen. Periode 68-78.
Daarna waren de KSen niet langer. Wel waren er king quartzen. De 1978-1992 quartz periode.
In de jaren 90 kwam er een reissue van de KS met het 4s15 uurwerk. De 1992-2017 periode.
De peper dure reissue van vorige jaar van 3.5k.
Volgens het serienummer op de deksel uit 1970, maar dat klopt niet denk ik…
Zo klinkt het wel lekker eenvoudig! Kan jij mij daar toevallig meehelpen?
Mooi verhaal man!
Ik zie nu op de achterkant dat het een v743 is. Ik weet niet of die los te koop zijn. Maar het is nog wel een redelijk recent uurwerk dus wellicht wel. Ik den kdat het bouwjaar 2000 is gezien het serienummer en de rest van het horloge.
Wel dezelfde cijfers. Zou hetzelfde uurwerk met andere benaming kunnen zijn toch?