Nee bedoel de 6119-6050 wat ook een 5je is maar geen 5126 uurwerk.
A, de Uber geile dinsdag
Van deze Seiko EL-370 3702-7000 dacht ik een vroeg exemplaar te hebben. Deze is uit 1971.
Maar in Japan heb ik me voor weinig nog een werkend exemplaar uit 1970 gevonden. Hij is nu onderweg naar Nederland toe, ik ben benieuwd…
En deze is nu onderweg (en duidelijk meer gebruikerssporen…)
Zelfde modelnummer, maar verschillende wijzers en wijzerplaat. Kan weer mooi worden als je er wat werk aan besteedt…
Dat kan ik dus ook nooit meer anders zien
Je bent als eketronisch horlogeliefhebber ook vast wel bekend met de voorlopers? Die zijn ook erg cool vind ik
Ik zie geen verschil
Die zijn zeker cool, maar bijna niet te krijgen. En dan ook nog onbetaalbaar…
Ik zal ze wel eens naast elkaar leggen, als hij hier is, en het glaasje wat opgeknapt is. Dan zie je het beter.
Bij mijn speurtocht naar meer info over de SLAO17j1 kwam ik dit artikel tegen over 62MAS
Deze Seiko Crown 57-8010 is niet een horloge, dat je erg vaak zal zien. Maar het lijkt wel heel erg op de meer bekendere Seiko Lord Marvel 5740-8000.
Dat is ook niet zo verwonderlijk, ze zijn wel wat aan elkaar verwant. Allereerst is er het uurwerk, het nummer geeft het al aan. Deze Crown heeft een 57B uurwerk, terwijl de Lord Marvel een 5740 uurwerk heeft.
De verwantschap is heel goed te zien aan de uurwerkjes zelf. Ik heb even foto’s gemaakt van vijf uit deze lijn uit mijn eigen verzameling:
Van links naar rechts:
Seiko Crown met een 560 uurwerk, Seiko Crown met een 57B uurwerk, Seiko Lord Marvel 5740-1990 met een 5740A uurwerk, Seiko Lord Marvel 5740-8000 met een 5740B uurwerk en een Seiko Lord Marvel 36000 met een 5740C uurwerk.
Het is mooi om te zien, dat er in elk uurwerk weer een verbetering is te zien. Op de Lord Marvel kun je de verbeterde fijnafstelling zien, en bij het 5740C uurwerk de kleinere balans, die nodig was om 36000bmp te halen.
Het kastmodel van de Crown 57-8010 heeft duidelijk model gestaan voor de Lord Marvel 5740-8000, enkel heeft de Crown een geklemde backplate en de Lord Marvel een geschroefde backplate. Overigens heeft de Crown er nog wel een seahorse erop af gedrukt, wat vroeger een mate van waterdichtheid zou moeten aangeven. Die is bij de vroege modellen van de Lord Marvel 5740-8000 ook nog gebruikt, later niet meer. En het materiaal is ook anders (verchroomd base-metal tegen Stainless Steel).
Maar goed, we willen ook foto’s zien… Deze Seiko Crown is gemaakt in februari 1966.
Leuk zoals de zonverbrande wijzerplaat nog met de kleuren speelt. Alsof het zo gemaakt is!
Maar ook van opzij een prachtig horloge…
Interessante post - thx!
Voor een prikkie wel
Denk dat die wappies hem verkeerd interpreteerden