Vintage Seiko Only (Deel 1)

Dit was destijds het echte high-end spul. Maar tegenwoordig kraait er geen haan meer naar :anguished:

10 likes

Quartz he. :nauseated_face:

Wel zonde… maar ik doe dr ook wel aan mij. Geef mij maar sweeping seconds. Al heb ik geen issue met quartz zonder secondewijzer :see_no_evil:

Zeker, de premium optie destijds :wink: Een skirre automaat of handwinder uit die tijd is eigenlijk een stuk minder interessant. Zit prachtig in elkaar, solid band, accuraat uurwerk en saffierglas.

Screenshot_1845

120.000 yen. Dit zijn de koningen van de afschrijving.

4 likes

Pooooh

Ben benieuwd naar de bouwkwaliteit. Die zal top zijn

Ik ken het probleem… Ik heb hier een NOS EL330 liggen, die helemaal niets meer doet. Jammer. Een EL370 had corrosie aan de contacten, en die heb ik dan wel weer aan de praat kunnen krijgen.

Dit is voor mij het beste uit twee werelden, electrisch en mechanisch…

7 likes

Hoe verhoudt dit zich tot een GS als de mijne?

5 likes

Ja… is met die early digitale horloges ook.

Toen was t duur want hightec en ontzettend accuraat… nu wil iedereen verouderde techniek. :man_shrugging:

Toch kunnen deze ook niet zonder een servicebeurt. Ik had laatst interesse in een mooi Bulova stemvorkhorloge, dat nog niet gelopen had, want NOS. Bij navraag naar een service beurt werd de verkoper zeer boos omdat bij een service de NOS status verloren ging. Daarom had hij er maar gewoon een batterijtje in gedaan en hij liep. Onverstelbaar dom. Maar laten lopen dus…

Het is een dresswatch, dus hij is wat fijner en niet waterdicht bijvoorbeeld. Maar bijvoorbeeld de band en afwerking zijn wel op King en Grand quartz niveau uit die tijd (de prijs is ook GQ en KQ niveau namelijk). Dit is nog zo’n zelfde soort horloge:

Het is allen zo dat niet alleen de techniek anders is. Maar de mechanische en quartz modellen zijn gewoon heel verschillend. Eind 70s maakte Seiko bijvoorbeeld geen high-end/mid range mechanische horloges meer. 1978 is het laatste jaar voor veel mechanisch spul.

4 likes

Dat is volgens mij precies wat ik zeg … en anders wat ik bedoel.

Klopt, ik was ook niet van plan om het zo te laten. Bij de EL330 is het alleen zo, dat de originele batterij het topje van het contract weg gevreten heeft… Het uurwerk is gewoon nieuw…

Nu de EL370 weer loopt, zal ik hem voor een beurtje weg laten brengen. Het heeft geen zin om een beurtje te laten doen, als het electrisch gedeelte al niets doet…

Neem het de jongen niet kwalijk, hij heeft graag het laatste woord met minimale aanpassingen aan de oorspronkelijke stelling.

@koekoek Je weet er ook wel veel van hoor :kissing_heart:

Wat ik wilde zeggen is dat het zonde zou zijn om een hele periode en een boel horloges te skippen omdat bah quartz. Juist variatie is ook leuk. Maar goed, ieder zn ding :wink:

(Teveel tijd² + Bier) / Camera =

5 likes

Ja. Ik ben daar wat genuanceerder in. Ik vind digitale horloges/LCD leuk… net zoals electrics en stemvork horloges. Echte quartz… meh.

Binnen de hobby zie je bij een groot deel echt een afkeer.

Ik weet niet precies wat hier allemaal gaande is, maar ik maak me zorgen om dat touw
:sweat_smile:

2 likes

Ik heb me juist bewust enkele Seiko King Quartz gekocht. Het vormt een onderdeel van een geheel tijdperk. Ik denk persoonlijk, als ze bij quartz ervoor gekozen zouden hebben om een wat vloeiender secondewijzer te maken, dat er veel minder weerstand tegen zou zijn. Maar ja, wat is wereldwijd een handvol verzamelaars tegen een heel leger consumenten, die zo’n horloge toch wel kopen…
Maar dat maakt de quartz horloges niet minder interessant, vooral omdat ze een belangrijk deel van geschiedenis van horloges uitmaken. Maar voor mijn part kijk ik toch liever naar wat meer mechanisch werk.

Die vloeiende secondenwijzer geilheid is iets van de laatste jaren.
Waarom zou je de tijd nauwkeuriger af willen lezen dan op de seconde?

:joy:

Wat denk je dat er aan de hand is? :smile:

Da’s gewoon een extra stukje houvast op een lompe zaklamp.

2 likes

Smooth seconds zijn mooier.

1 like