Vintage Seiko Only (Deel 1)

Inmiddels al weer aan het speuren naar mooie seiko’s op het web :laughing: Zo tevreden met de Silverwave dat ik een beetje Japan-vintage-virus heb opgelopen :heart: :jp:

1 like

Ojee, weer een geinfecteerd met het seikosha virus, daar kom je moelijk vanaf! Gelukkig geen nare bijwerkingen alleen een volle horlogebox :yum:

Was toch al van plan een nieuwe erbij te kopen :sweat_smile: weer plek voor 6!

1 like

Hoppa, deze vandaag :shinto_shrine:

15 likes

Ben even aan het kijken naar wat Hi beat uurwerken van de vintage seiko’s heeft iemand hier ervaring mee en tips waar op te letten? Ik weet dat niet alle hi beats ook 36000 beatrate hebben maar bedoel meer zouden jullie kijken naar bijvoorbeeld de king seiko 45series uurwerken als superieur aan de 5740c uurwerken? Of zit er weinig verschil in behalve de balans brug? Dus puur in algemene zin.

Erg leuk die Business modellen.

1 like

Beide uurwerken zijn door heel andere fabrieken/takken van Seiko gemaakt. Zijn dus heel anders. De Marvel is een Suwa product en de 45KS van Daini. Ik heb zelf Daini erg hoog zitten qua uurwerken, en de 45KS heeft bijvoorbeeld ook een dubbel geankerde balans brug wat je zelf zegt. De balans zou dan in principe stabiler moeten zitten en je ziet dat tegenwoordig ook in alle high-end en precieze uurwerken.

Qua prijs en afwerkingen waren de KSen ook wel beter dan de Marvels. Dat waren eigenlijk destijds vrij goedkope modellen. (net zoals de meeste handwinders destijds)

2 likes

7 likes

Oké dankjewel en qua service in NL zijn ze goed te onderhouden?

Beide modellen zijn nooit in NL geleverd en de meeste horlogemakers werken niet heel graag aan seiko. Dus een horlogemaker vinden met ervaring met deze Seiko’s is lastiger dan met en ETA’tje. Maar verder zijn het gewoon mechanische uurwerken net als ieder ander en niet veel bijzonders er mee.

1 like

Een veelhoeken-horloge? Zowel kast, band als indices zijn apart.

1 like

Gave bracelet weer :+1:

1 like

Deze Seikomatic voorzien van een nieuw glaasje. Ik Zie alleen, dat er nog een stofje aan de binnenkant van het glas zit :persevere:

6 likes

Mooie band, waar is die van?

Dat is er een van aliexpress, daar hebben ze ook wat mooiere banden, kosten tussen de 5 en 25 euro gewoon effe zoeken op vintage leather watchband of black horse watchband.

Gewoon Ko vragen joh.

1 like

Mijn Seiko Weekdater (8306-8100). Bij aankoop helemaal blij tot mr Seikoekoek er op attendeerde dat het dagdatum venstertje ontbrak. Ervaring helpt je niet tegen blind enthousiasme blijkt dan toch weer eens.

Maar ja, dan is het zoeken natuurlijk naar een donor - en dat valt ook best tegen.
Dus als hier iemand toevallig etc etc etc

1 like

Is dit in jullie ogen een mooie patina? Of is het vuiligheid? Ik zie geen verdere schade aan de dial namelijk en kan deze voor een aantrekkelijke prijs krijgen. Kast is verder nog scherp en medallion is nog mooi uurwerk heeft naar alle waarschijnlijkheid wel een service nodig want die historie is onbekend.

2 likes

Vind jij het mooi? Dat is belangrijker denk ik.

Zelf zou ik hem overslaan ivm de plaat.

Vind het mooi als het even is over de hele plaat en die indruk krijg ik wel, denk ook dat het ook wel mee valt in het echt dan zo onder het licht en focus er op