Oh, ieder zijn meug, maar ik vind zwart zo doods. Kan bij een smoking of een grijs pak, maar verder draag ik geen zwarte bandjes
Wat een leuke 7009! Een Seiko 5 uit '74. Wat een nieuw glas en een flinke schoonmaakbeurt al voor elkaar kunnen krijgen!
Hij staat nog niet gelijk maar loopt al vrolijk. De zilveren plaat lijkt nog nagelnieuw, de rode tip van de secondewijzer is leuk.
Voor vandaag een Seiko Sportsman 7, waarbij de 7 voor het aantal juwels staat. Zeer ongebruikelijk bij Seiko, maar het was een poging om destijds een budgethorloge op de markt te brengen. Een groot succes is het niet geworden, en er is ook maar heel weinig over bekend. Wel zijn ze niet heel erg lang gemaakt, en dat maakt ze “collectable”, of in Nederlands: Verzamelbaar.
Dit uurwerkje heeft een bijzonder uurwerkje, waarbij het design van 2 movements lijkt samengevoegd. Het uurwerk zelf is die van een Sportsman, maar de balans is van een Cronos. Geen idee, waarom ze dat ooit gedaan hebben, het was waarschijnlijk goedkoper geweest, als ze gewoon het uurwerkje van de Sportsman met minder juwels hadden gemaakt.
Een kenmerk van dit uurwerk is echter, dat het wel meer lawaai maakt. Ik heb er nu twee van deze horloges, en beiden zijn niet bepaald stil te noemen. De zwarte, die ik vandaag toon, is iets stiller dan de zilverkleurig, die ik ook bezit, maar je kunt ze horen, zelfs al heb je het horloge niet tegen je oor. Geen horloge voor op een nachtkastje te leggen, want de resonantie is te horen…
Met de compacte lugs echt een leuke, originele kastvorm. Ook de wijzers die in de jaren '80 zo enorm veel gebruikt zouden gaan worden op de vijfjes, hier in een vroege vorm nog met een stukje tegengewicht.
Edit: Ik dacht dat deze uit juni 1974 komt, onder andere omdat het Daini-logo zo prominent op de wijzerplaat staat. Maar Google lens denkt 1984.
Wat een schitterend horloge!
Dankje, is een 7005-8000 uit '71 (mijn geboortejaar) in haast NOS staat, ben er zeer gelukkig mee ![]()
Vandaag aan de pols een kanjer van 56💙