Lord Marvel
Die dunne pakkingen zijn altijd een drama.
Mooi. En dat met dauphiné wijzers, who’d have thunk
Mooie
Zo vreemd is dat niet voor een Lord Marvel, dat hebben vrijwel alle Lord Marvels. Zelfs de voorganger van de Lord Marvel, de Seiko Marvel, had dauphiné wijzers.
Mijn vrouw vond dit horloge bij haar sieraden, ze heeft ge geërfd van familie. Is er misschien iemand van jullie die kan aangeven van welke tijd dit horloge is? Het is een handopwinder; voorkant is zilver, achterkant kast en band is van staal.
De leeftijd van een Seiko kan je vaak (bij benadering) bepalen door het serienummer en het nummer van het caliber (uurwerk) op te zoeken in een database. Daar zijn speciale websites voor, zoals deze:
https://retroseiko.com/seiko-serial.htm
Helaas geeft deze de volgende uitkomst:
Results for movement 10 with serial number 900392 :-
Serial number suggests year when movement wasn’t made
Nu kan het zijn dat het horloge te modern is om op deze wijze te dateren. Op de site wordt aangegeven dat bij de Seiko 5 vanaf 2019 niet meer op deze wijze gedateerd kan worden, mogelijk geldt dit ook voor dit horloge.
Ik heb het typenummer gegoogled, maar dat leverde ook niets op. Ook zoeken op het plaatje van het horloge met Google Lens gaf geen resultaat.
Mogelijk dat er een Seiko deskundige op het forum is, die er wel wat meer over kan vertellen.
Trouwens, je geeft aan dat het een handwinder betreft. Weet je dat zeker?
Het is niet duidelijk te zien, maar het lijkt dat er op de wijzerplaat, boven de 6, een teken staat, die je op de wijzerplaat van quartz horloges tegenkomt. Net zoals op onderstaand voorbeeld.
Dat is niet meer dan het teken voor Daini, Harry. Dat heeft niets met Quartz te maken. Ik heb ook al gegoocheld, maar kom ook niet echt verder.
Movement 10 zou gemaakt zijn tussen 1926 en 1955. Maar daarvoor lijkt me het horloge niet groot genoeg en ook niet oud genoeg. Ik denk, dat de enige manier is, om het deksel van de achterkant eraf te halen en het uurwerk te bekijken.
Ik kwam het teken inderdaad net ook al tegen op een Seiko Actus met een automatisch uurwerk.
Suwa en Daini begonnen pas met hun tekens na 1959, dus het gebruik van movement 10 lijkt me uitgesloten. Maar Seiko heeft zoveel soorten en types uurwerkjes gemaakt… En de uurwerkjes van de dameshorloges zijn gewoon wat minder bekend, maar met een blik op het uurwerk moet het mogelijk zijn om het te identificeren.
Het precieze model heb ik niet online in catalogussen kunnen vinden, maar ik heb het vermoeden, dat dit horloge van oktober 1969 is, aangezien de wijzerplaat het Diani logo draagt (dus na 1960), en er rond die periode meerdere horloges te vinden zijn met vergelijkbare bracelets. Die vormgeving komt overeen met die periode. Het serienummer is 9O0392, wat dan weer duidt op 1969 oktober (als er een 0 als 2e cijfer komt, is dat altijd een O van oktober). Ik had graag ook nog wat kunnen vertellen over het uurwerk, maar zolang dat niet zichtbaar is, zal dat niet kunnen.
Het is in ieder geval een erg mooi horloge, dat het verdient om gedragen te worden.
Allereerst dank jullie voor het meedenken! Dat stel ik erg op prijs. Ik had zelf al gezocht op internet maar kan geen vergelijkbare modellen vinden. Op Chrono24 staat een een model wat er wel wat van heeft maar kan natuurlijk heel anders zijn.
Ik heb het kastje opengemaakt en zie het volgende:
Ik hoop dat de foto duidelijk genoeg is om er wat van te maken.
Kijk, daar komen we alweer wat verder mee! Een Seiko 10C.
En daarmee kan ik het horloge ook in een bepaalde catagorie plaatsen, de Seiko Solar serie. Dat heeft niets te maken met horloges op zonne-energie, maar een bepaalde serie, die Seiko eind jaren 50, begin jaren 60 had.
En daarmee is dit horloge toch een tien jaar ouder, dan ik dacht! 1959 dus! Ik zie een diashock zitten op de balans, dus dit uurwerk is zeker van na 1956.
Ik zou dus zeggen, dat dit horloge een Seiko Solar is uit 1959. Het uurwerkje is een Seiko 10C, tikt op 19800 bph. Zeer aardige specificaties voor die tijd!
Als ik mij ervaring laat spreken zou ik zeggen 1979 of 89 want erna werd het Diani teken niet meer gebruikt.
Het 10C uurwerk is ongeveer tot 1965 nog gemaakt, dus het lijkt me sterk dat het 1979 of 1989 zou moeten zijn.
Waar maak je uit op dat het een 10c uurwerk is?
Ik ben niet op de hoogte van damesuurwerken.
Ok foto! Niet gezien
Het kan natuurlijk ook nog een nepper of een samengesteld horloge zijn.
Als ik kijk naar de cijfers zijn die niet orgineel volgens mij.
Ik vraag ff wat anders.
Weet iemand de nauwkeurigheid/precisie van een King Seiko 4402-8000?
Ik vindt het interessant om te weten wat de specs zijn.
Het lijkt een moeilijke vraag.