Vintage stijl zelf bedrukte wijzerplaten

Jee… Na… Ik heb zo’n ding staan trouwens, en zodra er een plaat design is die een oplage waard is, dan zou het interessant kunnen zijn. En uiteraard kun je dan professioneel resultaat behalen… Wat die methode oninteressant maakt alleen, is dat het totaal niet geschikt is voor:

1 Een one-off
-duur
-arbeidsintensief
-veel mislukte exemplaren voordat je een keer een goede hebt, en dat is dan weliswaar herhaalbaar, maarja, dat is dus het punt.

2 bepaalde effecten
-gradients (geleidelijk kleurverloop) zijn niet mogelijk, een fabrikant lost dit op door de gradient als onderlaag aan te brengen en dan daar over heen te tamponprinten.
-gilt, waarbij ik wel wil aangeven dat dit niet onmogelijk is, maar ik heb doorgewinterde wijzerplaat fabrikanten er mee zien strijden en platen op zien leveren die niet egaal waren geprint, dus dan is het wellicht qua details strak, maar de grote vlakken niet egaal.

Dan is het nog een verdere stap, maar je gaat daar wel heen, om lume aan te brengen met de silicone mal. Waar je dus heen gaat is gewoon een wijzerplaat fabrikant worden zoals elke andere. Voor mij is dan de fun er wel een beetje uit, en kan ik net zo goed een bedrijf worden. Je valt in de categorie waar een enkele plaat honderden euro’s moet gaan kosten, en dan alleen leuk is voor iets met een serieuse kast en serieus uurwerk enzovoorts. En grotere oplages worden dan pas een beetje betaalbaar…

Ik ben wel met de gedachte aan het spelen om enkel een logo, en wat standaard teksten op de platen te gaan printen misschien, zodra het dus repeterende design features worden, dan wordt dat interessant.

7 likes

Ik vind dit tot nu toe al erg mooi. Die print maakt het juist ook een beetje “handmade” :small_airplane::hugs:
Jammer dat de sunburst en de bronzen case lastig te zien zijn op de foto’s.

8 likes

Ja, ik snap je, maar het blijft child’s play zo. Ik heb ongeveer 100 Seiko duikers gemod en op een gegeven moment kwamen ze mij de keel uit, want ik zag er geen uitdaging meer in.

Ik kan me voorstellen dat jij op een gegeven moment een uitdaging voor jezelf neer wil zetten, je grens verleggen.

Voorbeeld van wat ik geweldig vind:

6 likes

Dan moet je de gordijnen eens openen :face_with_hand_over_mouth:

Nee, dat is ook wat het is hè, voor vintage (en dat is ook een beetje de reden voor het posten van dit topic in dit gedeelte) ziet het er over het algemeen echt wel goed uit. Als je echt gaat inzoomen op een foto, en überhaupt op een foto, ziet het er gewoon niet zo goed uit als in het echt.

Het hangt ook erg af van de maat. Ik merk wel dat als je boven de 30mm uit gaat komen, dan ziet het er eigenlijk wel strak uit. De grootte en soort lettertype is ook van belang, heel dunne lijntjes dicht op mekaar is gewoon lastig met deze print techniek. Vaak bewerk ik het design al zo dat dit allemaal wat vetter wordt, en dan print het al weer een heel stuk beter.

2 likes

Mooi hoor.
Vintage VDB heeft ook mooie.
Paar voorbeelden.

3 likes

Prachtig, maar daar zal er denk ik niet een van gemaakt zijn. Het is juíst het afwisselende wat het nog interessant houdt voor mij om het zo te maken, dit is wel even heel wat anders dan een ‘doorsnee’ Seiko mod, dan koop je gewoon een doos onderdelen en drukt die op een hopelijk zo smaakvol mogelijke manier op mekaar, maar meestal is niet iedereen het daar mee eens. En dat zal je altijd wel houden, en zodra het geen oplagen zijn van meerdere is dat ook prima.

Childs play, tja, je moet ergens beginnen. Dit is nou juist het pad om op een gegeven moment tot een ontwerp te komen die een grotere oplage waard is, en dan kun je gaan upscalen naar (duurdere, ingewikkeldere) methodes die tot een strakker eindresultaat leiden.

Laten we wel wezen, zolang er horloges bestaan die er uit zien alsof ze van Amsterdam naar Düsseldorf aan een kabel over het alsfalt gesleept zijn, en de wijzerplaat een jaar op de bodem van de oceaan heeft gelegen, waar 20K euro voor wordt neergeteld is het denk ik niet zo zinvol om te vinden dat het allemaal super ‘Patek Philippe’ strak moet zijn om mooi te zijn.

Verbetering is een mooi streven, maar strak is niet altijd persé noodzakelijk om aantrekkelijk te zijn. Zie Vintage VDB hier boven, dat is ook verre van strak, maar ó zo aantrekkelijk om te zien, karaktervol. En zoals ik al zei, is soms het unieke karakter wat het ook zo aantrekkelijk maakt. Strak is vaak het resultaat van een proces wat als een lopende band effect grote aantallen uitpoept, en natuurlijk kun je dan ook na een enkel exemplaar de lopende band stop zetten, en is het weer uniek, maar dan is het mega kostbaar. Je moet dingen wel in een realistisch perspectief blijven zien, en als je dat niet kan waarderen, dan is dat ook goed, smaken verschillen gelukkig…

7 likes

Hier hou ik enorm van, heel lekkere textuur op die plaat, zo te zien is er hier en daar ook een frees aan tepas gekomen om de details in de platen te ‘drukken’… Dit ziet er al wel weer vrij arbeidsintensief uit wat dat betreft, maar het is een heel karaktervol resultaat.

Dat heeft te maken met de charme van een lang leven achter de rug. Die kwamen wel snaarstrak uit de fabriek. :joy:

1 like

Moet wel zeggen dat het werk van @Barboendel er in het echt strakker uitziet dan op de fotos. Normaal heb je natuurlijk niet je neus op je horloge gedrukt zitten zoals hier op de fotos.

Onder macro of heel dichtbij is het nog net niet strak genoeg. Voor gewoon op de pols is het eigenlijk al goed genoeg.

1 like

Klopt, maar dan ga je voorbij aan de talloze mensen die juist dat verouderde, niet meer strakke zo kunnen waarderen, en dat zelfs gaan nabootsen.

Uiteraard zal ik altijd blijven streven naar meer perfectie. En het is ook geen naïviteit, ik weet wat er voor nodig is om een strakker resultaat te behalen, en ik heb dat ook al afgewogen, om tot de conclusies te komen zoals ik hierboven al probeerde te beschrijven, dat het een heel andere tak van sport wordt. Er zitten gewoon ook allerlei nadelen aan.

2 likes

Zo beter?

10 likes

Fijn dat iedereen zo tevreden is maar mij kan het niet bekoren. Ik vind het allemaal veel te grof maar als iemand er een leuke hobby aan overhoud helemaal prima en blijkbaar zijn er genoeg liefhebbers. Het lume daarentegen petje af man. Ik heb genoeg “pro werk” gezien dat hier niet aan kan tippen.

Ok, iedereen heeft recht op zijn mening, maar het is al een paar keer gezegd, we weten het al, ik heb er al een paar keer op gereageerd en het zelfs van te voren aangegeven. Kom, laten we dit topic leuk houden en onder de mensen houden die het wel ‘mooi genoeg’ vinden.

Zoals dat zelfs met gevestigde merken is, vindt er altijd wel iemand het niks, dus dat is niet vreemd, ik zit daar ook verder niet mee, ik heb nooit beweerd dat ik de strakste wijzerplaten print in de business. Zoals met veel meningen alleen, worden ze vaak al gevormd zonder hetgeen ooit in het echt te hebben gezien, dat wil niet zeggen dat dat je mening zal veranderen, maar dat maakt je mening wel een stuk waardevoller.

Ik zal het nog even duidelijk melden, ik ben het beste in uurwerken, daarna lume, en met een grotere afstand wijzerplaten printen. Dat laatste kan ik met de apparatuur die ik heb strakker, maar dan niet voor een enkel exemplaar, en op dit moment zeker niet tegen een concurrerende prijs.

17 likes

Iets kan al goed zijn omdat het de belofte in zich heeft om spectaculair goed te worden. Wie die verborgen kwaliteit herkent zal het stimuleren.

2 likes

Zo kun je hem lezen of dat ik je een flink compliment maak rondom je lume skills. Het is maar hoe je het bekijkt.

1 like

Ja, je hebt gelijk, nu leg ik ook ineens de klemtoon op het negatieve. Waar het mij om gaat is dat kritiek hebben altijd makkelijk is, zeker van achter een beeldscherm. Waar zijn jouw zelfgemaakte wijzerplaten bijvoorbeeld?

Ik waardeer het compliment ook wel, maar als het gepaard moet gaan met een stomp onder de gordel, dan blijft toch het negatieve gevoel het meest hangen. We hebben al veel te veel mensen op internet met die negativiteit. Daarnaast was het punt al meerdere keren gemaakt, wat het gevoel alleen nog maar versterkt dat je weinig moeite doet (om wat al geschreven is te lezen, laat staan zelf iets te maken zodat je zou weten wat voor proces dat is)

Iets afkraken is zo veel makkelijker dan iets te maken.

11 likes

Wat jij wilt.

1 like

Check. Toen ze net uit waren heb ik zo’n stalen G-shock gehad. In de praktijk vond ik die veel te bling. En toen kwamen er kwalitatief goede verouderde mod-sets, en dat bevalt me veel beter.

afbeelding

afbeelding

Inderdaad, heel mooi gedaan! Respect.

Agree!

1 like

WOW, wat een heerlijke look inderdaad zo op die G-shock! Normaalgesproken heb ik het niet zo op die digitale klokjes, maar dit zou ik zo wel dragen. Het heeft zo wel iets weg van een harnas van een ridder :yum:

WilSeiko The Knight
:point_up_2:t4:

De grap is dat ik eigenlijk totaal niet van beschadigde horloges houd. Maar blijkbaar kan het ook té bling zijn.

1 like