Inderdaad een wat ouder topic, maar moest het uitlezen zeer fascinerend, bedankt
Hm, nee, dat is het spul. En je wil eigenlijk gewoon geen alcohol rond shellac, ongeacht welke specifieke verbinding, dacht ik. Eens kort dippen en meteen drogen zal wellicht geen ramp zijn maar ik doe het zelf niet, daar heb ik one dip voor.
Met alle genoemde vloeistoffen heb ik geen ervaring.
ik gebruik in de Elma gewoon gelbar, eventueel aangevuld met ammoniak en twee keer wasbenzine voor naspoelen. daarna droog slingeren in de Elma en gebruik ook nooit de verwarming.
door het snel droogdraaien in de verwarming buis vervliegt de benzine bijna helemaal van de onderdelen.
Daarna op een witte doek, een oud laken, onderdelen nakijken en verder droogdeppen als er nog wat benzine op zit.
Nooit problemen gehad met loslaten van shellac.
Doe nooit een onderdeel met shellac in een ultrasone schoonmaak unit, de temperatuur gaat oplopen met de kans dat de shellac gaat smelten en de palletstenen of plateausteen kan gaan verplaatsen naar een andere ongewilde positie.
ultrasone gebruik ik uitsluitend om stalen banden, horloge kasten en bepaalde horloge onderdelen schoon te maken.
dixi
had niet gezien dat er iemand had gereageerd dus bij deze mijn excuses voor de late reactie. Dus best het anker en balans weken in wasbenzine en daarna droogblazen als je geen kuismaschine voor handen hebt? De balansveer borstelen met een penseeltje lijkt mij nogal gevaarlijk nl.
Weken is nu niet direct de bedoeling. Met een hele zachte borstel het anker schoonmaken met wasbenzine en dan laten drogen.
Ja, dat moet je zeker niet doen. Overigens heet zo’n ding spiraal en geen veer.
Spiraal dippen in speciale hiervoor bedoelde dipvloeistof. Bij hele oude zakhorloges gebruik ik ook wel eens thinner om de spiraal weer mooi schoon te krijgen.
Bij een grote spiraal bijvoorbeeld van een zakhorloge kan als de spiraal erg is aangetast met smurrie, gebruik gemaakt worden van een zachte kwast door de spiraal onder de benzine te tappen, dus niet borstelen, maar verticaal met de borstel op de spiraal aantikken. Nooit borstelen, dan is de kans groot dat de spiraal kan verbuigen.
Hier kan je ook een hele zachte tandenborstel voor gebruiken. Doe dit nooit bij polshorloges, die spiralen zijn flinter dun en snel beschadigd.
Klopt t dat je nu (2024) de afbeeldingen die bij dit goede topic ex 2008 “vintage striptease” van Morse niet meer kan zien ? Zonder fotos heeft t topic jammer genoeg minder waarde gr