Niet helemaal. Dit zijn door HF’ers warm aanbevolen hm’ers. Die vind je terug in de referentietopics ![]()
Ik snap wel dat je hiermee niet direct een Tissot reparateur gaat vinden.
@wbcoupe : weet jij iemand?
Ik heb eigenlijk niet zo veel ervaring met uitbesteden, ik doe het meestal zelf ![]()
Enige bij wie ik wel eens wat heb uitbesteed is @Floris155. Daar ben ik heel tevreden over maar die zit niet echt in de Randstad.
Dit is toch wel een topper hoor ![]()
Sinds 2 weken in bezit
Horloge stond in november te koop hier op het forum maar helaas net misgegrepen. Via een advertentie over een stalen tissot horlogeband die bij dit horloge hoorde in contact gekomen met de koper van het horloge en mocht ik het horloge van hem overnemen ![]()
In superstaat verkerende Tissot PR 516 chrono.
Heerlijk formaat en superblij ![]()
Gefeliciteerd ![]()
Wow!! Wat een plaatje, gefeliciteerd ![]()
Prachtig exemplaar, gefeliciteerd ![]()
Mooi! ![]()
Net binnen, Tissot cal. 28.9 chrono uit 1939. 28.9 staat voor de diameter van het uurwerk in mm. Ook Omega gebruikte dit kaliber onder deze benaming. Maar het is in feite een Lemania 13CH, het eerste Lemania uurwerk dat speciaal werd ontwikkeld voor polshorloges.
Geen groot horloge met een diameter van 32,5 mm. Erg populair zijn ze gezien de huidige verkrijgbaarheid nooit geweest. Het iets later onwikkelde grotere 33.3 kaliber zie je meer.
De rode secondewijzer is niet origineel, alle wijzers horen wit. Binnenkort maar eens met wat verf in de weer ![]()
Ik snap dat je de wijzer dan wit wilt hebben, maar rood misstaat hem niet
.
Fraaie aanwinst, gefeliciteerd
!
Dank je ![]()
Bij 30’s - 40’s horloges ben ik over het algemeen geen fan van rode secondewijzers, maar met deze zwarte plaat misstaat het inderdaad niet.
Maar origineel boven alles ![]()
![]()
Hoe ben je erachter gekomen dat het wit hoort te zijn?
Ik houd al jaren archief bij van Tissot chrono’s die ik online vind, staan intussen honderden horloges in, en dan krijgje wel ongeveer een gevoel wat origineel is en wat niet ![]()
Rode secondewijzers komen bij Tissots ouder dan de jaren 70 maar zelden voor.
Ja, slim.
Altijd goed om referenties op te slaan en je ogen te trainen. Die rode secondewijzer op een zwarte plaat, tussen de witte wijzers is natuurlijk veelvuldig toegepast voor betere afleesbaarheid met minder kans op fouten. Maar pas veel later dan de toepassing zelf is hier wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, las ik van de week. Best interessant.
Er is dus wetenschappelijke onderbouwing voor de afleesbaarheid van horloges met een zwarte wijzerplaat, witte cijfers en wijzers, en een rode centrale secondewijzer. Onderzoek in visuele perceptie en ergonomie (vanaf de jaren ’40, later verder uitgewerkt) laat zien dat wit-op-zwart het hoogste luminantiecontrast (3x woordwaarde) oplevert en daardoor het snelst en meest foutloos wordt herkend, vooral bij wisselend of fel licht.
Dat is precies waarom cockpitinstrumenten, dashboards en meetapparatuur vaak zo zijn uitgevoerd.
De rode secondewijzer voegt daar een extra voordeel aan toe: het menselijk oog reageert bijzonder snel op rood, zeker als het beweegt. Daardoor zie je in één oogopslag of het horloge loopt en kun je seconden intuïtief volgen zonder de uren- en minuteninformatie te verstoren.
De combinatie van zwart, wit en een bewegend rood element is dus geen toeval of louter esthetiek, maar een functioneel ontwerp dat maximale leesbaarheid en minimale cognitieve inspanning oplevert. Dit verklaart waarom dit kleurenschema zo vaak wordt toegepast bij militaire, technische en utilitaire horloges uit het midden van de 20e eeuw. Op een chrono zou het in die tijd dus nog best wit geweest kunnen zijn, maar experimenteel werd het soms dus ook al rood gemaakt. Dat gebeurt overigens gewoon met nagellak. ![]()
Porsche is van een rode toerentellernaald naar oranje gegaan, omdat je in de basis je focus vooral ver vooruit hebt als je snel rijdt. De toerentellernaald was bij een check in oranje snel genoeg te vinden en dat werkt anders dan bij een “klok” met tijd - de rest deed je op gevoel en geluid. Ik vind deze materie interessant, door mijn achtergrond en liefhebberij. Dankzij de horloges snap ik het nu nog beter. Vandaar dat ik deze chrono en jouw ervaring met andere chrono’s uit die tijd graag volg. Daar leer ik weer van.
Grappig, op mijn Smith zit al zolang ik hem heb een rode/oranje secondewijzer, waar er een witte zou moeten zijn… Of dat ooit voor een militair is gedaan of voor/door een hobbyist??
Geen idee, ik heb daar geen verstand van, maar er werd voor Ww2 dus al mee geëxperimenteerd en tijdens de oorlog werd er voor het eerst onderzoek naar gedaan. Ik zou het lekker zo laten, zolang niemand zeker weet dat het niet zo hoort te zijn. Van jouw horloge zijn wel officiële spec sheets, vermoed ik, maar wat ze er in het veld mee hebben gedaan is mogelijk interessanter… Toch? Qua contrast klopt deze perfect.