Vintage Valjoux

Nou met LeCoultre/JLC is er nog wel meer aan de stok geweest. JLC heeft op een gegeven moment zelfs ontkent meer te hebben gedaan dan ebauches leveren, terwijl er gewoon parallelle modellen in omloop waren.

Zaf Basha heeft daar over geschreven. Ook e.e.a. raadpleegbaar op classicwatch.com van diezelfde Basha.

Wow echt? Heb het boek van Zaf Basha hier liggen ga hem nog eens moeten nalezen.

Ik zie nu dat de oude posts op het classicwatchforum zijn gewist (nieuwe forumsoftware?).

Ik ga eens vragen hoe het nu zat.

@GhentWatch

http://www.classicwatch.com/discus/messages/622/41.html?1150258707

Posts van 20 januari 2001. Klaarblijkelijk heeft JLC USA op enig moment beweert dat JLC slechts uurwerken leverde en dat de horloges werden gebouwd door Longines-Wittnauer. Basha weerlegt dat vervolgens, o.a. met behulp van documentatie waaruit de nauwe band JLC-LeCoultre blijkt.

1 like

Valjoux ?. alle column wheel chrono uurwerken , dus niet de 773x lijn maar de al eerder genoemde 23, 55, 72 (vooral 72 !!) 92

verder kun je je eigenlijk geen buil vallen aan column wheel uurwerken van andere merken als de afwerking maar mooi en goed is

en echt echt echt echt begeerlijk ā€¦ rattrapante uurwerken uit eind jaren 40 begin 50 van Valjoux, Venus en anderen

Oooit komt dat er nog eens van.

1 like

Of gewoon een 13 als je nog een beetje handig bent :wink:

http://m.ebay.de/itm/VINTAGE-ANTIQUE-1920s-Zenith-Chronograph-Monopusher-Valjoux-13-VERY-RARE-watch-/221910746977?nav=WATCHING_ACTIVE

Zoals meermaals vermeld is de 7730 serie een serie zonder kolomwiel en een vrij basic chrono uurwerk, komt ze bijna net zo vaak tegen als de Landeron 48/248. De 72(6) is een van de meest gezochte Valjoux uurwerken maar zelf heb ik meer met Excelsior Park, Lemania en Zenith uurwerken.

Martel bedoel je :wink:

1 like

hmmmm, misschien ook een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar volgens mij is een Valjoux 22 het meest gezochte kaliber; dit wordt tenslotte gezien als het klassieke chronograaf uurwerk, ik vind ze erg fraai, zie onderstaand fotootje; de mono-rattrapante is technisch gezien de meest interessante (rechts op de foto)

1 like

Wat een leuk topic met prachtige plaatjes en interessante informatie.

Recent heb ik onderstaande Navigator bemachtigd met VJ 7734 loopt perfect:

En ik ben nog op zoek naar een VJ7740 voor mijn Breitling Pult 7101 project:

2 likes

wie niet ?.. parts genoeg , uurwerken niet , die zijn allemaal doorverkocht aan andere merken (en direct opgebruikt) in 78/79

donor vinden is het enige dat je kunt doen

En met een ongesigneerde brug danā€¦

Hahaha klopt zeker, nu gebruikte zowel Heuer als Breitling het cal. 12 maar nergens nog gevonden. Ik geef de hoop nog niet op, en als je een 7734 een kwart slag draaitšŸ˜Ž

Past ook gewoon niet denk ik. Evenmin als de VJ7734 ivm de hoogte.
En vind maar eens een Cal 11 / 12 werkje voor onder de 500 euro.

Op Breitlingsource lees je over een crea die een 7734 in een Pult heeft gezet. Enige echte nadeel is de datumschijf, los dat het natuurlijk een franken is geworden. Als ik een Breitling Cal. 12 krijg aangeboden voor 500,- of nog meer neem ik dit serieus in overweging. Immers een volledig originele Pult voelt toch wel gaver, los van het feit dat hij meer waard isā€¦

Ik ben bijlange na geen Breit kenner maar hadden de chronomatic en de 7740 variant geen ander referentienummer?

Ja dat klopt, van de zg ā€œBullheadā€ zijn verschillende versies. De 7101 heeft het Cal.12 handopwinder en de kroon en pushers beide aan de bovenzijde. Maar je hebt ook een versie met de kroon onder en automaat. Al ben ik zeker geen Breitling kenner, is puur info die ik heb verzameld omdat ik zonder nadenken bedacht had een Bullhead Breitling bij elkaar te rapen na inschrijving op de Stuckxs Bull kickstart project. Een leek dus eigenlijk nogšŸ˜

7730 onderweg. Weet niks van dit uurwerk. Apart?

Cal 12 handopwinder bedoel je VJ7740 toch?

Is een rebranded Venus 188 na de overname van Venus door Valjoux.

2 likes