Vochtigheid in Mn naaimandje

Helaas

De Hammy heeft blijkbaar in het verleden vocht gehapt met zijn kroon open…

Ik heb m in er zon gelegd met kroon open geschroefd …maar het gaat niet weg

Naar de horlogemaker ermee…?

Of heeft er iemand tips?

Dank alvast

Gr Marcel

1 like

Fohn ernaast leggen (en aanzetten :joy:)

1 like

Niemand in je omgeving die de achterkant kan losdraaien (of met een prop ducttape of zo). Dan zal ie sneller drogen.

1 like

In een bak met rijst leggen een dag, dat heeft bij mij wel eens geholpen

4 likes

Goede tips! Dank!

Met zo’n stressballetje van de Rikketik draai je hem ook handig open.

1 like

Heb ik ook wel eens gehad. Gaat niet weg todat de caseback wordt geopend en het uurwerk een nachtje kan drogen. Een juwelier had het gratis gedaan voor mij.

1 like

Ik ga het proberen deze week

Vier schroefjes en ductape
Stressballetje heb ik niet

1 like

Mocht je nog van die zakjes silica-gel hebben die vaak bij electronica meegeleverd wordt, dan eerst die drogen in de magetron.
Vervolgens je geopende horloge bij de silica-gel leggen in een afgesloten bakje. Na een dagje droog!
Geen rijst en zo, dat is te stoffig.

6 likes

Allemaal goede tips en sterkte!

2 likes

Goede tips Dank!!

Nog even een check

Indien ik de achterkant heb verwijderd
Kan eventueel voorzichtig een föhn gebruikt worden of is dat juist link?

Ik las de titel en dacht: dat is juist goed toch? Anders doe je elkaar pijn als het zo droog is…:grimacing:

2 likes

Ik ben geen horlogemaker, maar dat lijkt me niet bevorderlijk voor de smeermiddelen (en dunne rubbertjes).

2 likes

Föhnen kan wel maar de smeermiddelen drogen inderdaad uit door een warme luchtstroom. Gewoon een dagje in een afgesloten bakje met een zakje silicagel en het horloge daarna meteen weer afsluiten.

1 like

Als ik een huismiddeltje zou moeten proberen, dan zou ik het horloge met de kroon open in de koelkast leggen.

Warme lucht kan weliswaar meer vocht opnemen dan koude lucht, maar ik denk dat je juist door het blazen met een föhn die warme vochtige lucht dan in het horloge aan het pompen bent. Echt kans om te ventileren in een afgesloten horlogekast is er natuurlijk niet.

Aangezien een koelkast vocht onttrekt aan de omgeving (denk maar aan een onafgedekt blok kaas in je koeling of een halfje wit, dat wordt knetterhard) zou dat mijn eerste keuze zijn. En die 7 graden dat het in de koelkast is moet een horloge wel overleven lijkt me.

2 likes

Ik zou hem voorlopig dicht laten en goed in de rijst leggen en overdag even in de zon zetten dat bakje. Kan die wellicht dicht blijven en heb je het minste risico verder.

1 like

Ondertussen open gemaakt

En dan snap ik wel dat er vocht in is gekomen

De schroefjes zaten echt te los

Nu met föhn gedaan en ik heb m in de zon gelegd

Indien niet goed dan probeer ik de andere tips

Foto’s komen zo!

Dacht even dat het een pikant off topic geval was…valt tegen dan.

Succes!

1 like

Dat is idd een alternatief. Wel dan, na uit de koelkast halen, het horloge heel snel sluiten voordat er condens aan de binnenkant komt.

1 like