Het is principe nergens toegelaten om eender welk soort juwelen te dragen als je in direct contact komt met voeding. Geen ringen, geen armbanden, geen horloges, niets. Ik weet uit ervaring als consultant in de voedingsindustrie dat hier door het FAVV ook streng op toegezien wordt.
Je horloge wassen is geen geldig alternatief! Het mag gewoon niet, punt.
Net even een gshock manual erbij genomen:
Leaving your watch in an area hotter than +60 °C (140 °F) for long periods can lead to problems with its LCD. The LCD may become difficult to read at temperatures lower than 0 °C (32 °F) and greater than +40 °C (104 °F).
O.k., een extra reden voor mij om niet in de horeca te gaan werken. Kan me trouwens niet voorstellen dat ik in de Squale kroeg ook m’n horloge niet mag omhouden, tijdens het biertjes tappen…
En ik zeg je gewoon dat het absolute nonsens is. Ik stel handboeken en richtlijnen op als beroep. Het mag helemaal niet, punt uit. Als je een andere controleur hebt die wel haar job kent heb je gewoon direct een ongunstig rapport wegens eens non-conformiteit met waardering 10 op persoonlijke hygiëne.
Persoonlijk zou ik dus dat risico niet nemen
EDIT: Het frustreert me wel dat een controleur met dergelijk belachelijk advies komt aanlopen en mensen totaal verkeerd gaat informeren. Dan komt er achteraf toch ellende van en mogen anderen de rommel opruimen
Eh. Gewoon geen horloge dragen. Als iets het kan overleven waarschijnlijk iets van een G-Shock.
Maar dit slaat gewoon echt nergens op. Horloges zijn niet hygiënisch omdat de bacteriën verzamelen ONDER het bandje. Het wassen van het horloge gaat dat probleem niet verhelpen. Tenzij je van plan bent bij elke keer handen wassen ook je horloge in de vaatwasser te gooien.
Dat is ook de reden waarom ik in het ziekenhuis geen horloge mag dragen tijdens werkzaamheden. Het is gewoon niet hygiënisch en dat komt niet door het horloge maar de zooi onder het bandje.
Zo is dit,
Ik pas me altijd aan en volg zo goed mogelijk de adviezen op maar het is inderdaad net alsof elke controleur zijn of haar eigen set regels meekrijgt.
Helaas, dit verschilt soms per controleur inderdaad. En dan zijn er nog verschillen per locale controle-eenheid. Als iemand die actief is over heel Vlaanderen is het soms echt om gek van te worden
Ik neem meestal rechtstreeks de controlelijst of zelfs de wetgeving als basis dan heb je steeds iets om op terug te vallen. Mocht ik moeten voortgaan op de mening van de controleurs dan had ik van elk handboek 10-tallen versies nodig
Ik ken niet veel vaatwassers die dat bij het spoelwater ook effectief halen, zelfs niet bij de industriële modellen. Een vaatwasser is dus niet altijd even geschikt om materiaal te ontsmetten.