Ik begin me ondertussen bijna schuldig te voelen over mijn onschuldige vraag ten gevolge van een uitspraak van een verkeerd geïnformeerde inspecteur.
Voor mij is de conclusie heel simpel, het mag niet om heel duidelijke redenen.
Ik ga het idee van een werkhorloge loslaten en dat budget bijplakken op het budget voor mijn Vrijetijdshorloge.
De gezondheid van mijn klanten en mijn pols zijn dus de winnaars.
Dank jullie voor al de feedback, serieus, nuttig en grappig.
Bekijk elke willekeurige metalen horlogeband eens.
Kijk eens hoeveel naden en kiertjes hierin zitten.
Net zo voor een ring met een steen.
Hoeveel bacteriën passen daarin denk je.
Dat klopt, er zijn heel wat redenen waarom juwelen niet mogen. Was niet mijn bedoeling om daar hier dieper op in te gaan. Maar voor voedselvergifiting is niet te onderschatten hoe belangrijk de rol van huidbacteriën is die zich makkelijker ontwikkelen onder gedragen juwelen. Al zou je een perfect gladde RVS armband dragen die je twee maal per dag ontsmet dan nog is het uit hygiënisch standpunt niet aanvaardbaar los van de bacteriën op het juweel zelf.
Naast bacteriën heb je natuurlijk ook nog het verhoogde risico op vreemde voorwerpen in voeding door loskomende deeltjes. Zo ooit eens een klacht gehad over een diamantje in een gehaktbal
Zeker! Horloges zijn niet voor de smetvrezers onder ons. Van de meeste leren horlogebanden kun je een pittig ongezonde soep trekken. En stalen banden hebben zoveel kleine kiertjes, de juiste temperatuur ook op de huid en doorgaans voldoende vocht voor handen.
Een waterdicht horloge, met schroefkroon. Lekker onder de sterilium en lauwwarm afspoelen.
Als je met rauwe vis of rauw vlees werkt, zou ik gewoon geen horloge dragen.
Neem je horloge en druk de binnenkant van de band eens tegen een contactplaatje. Bij voorkeur 2, eentje voor totaal kiemgetal en eentje voor Enterobacteriën. En, als je 1 van de ruwweg 20% dragers bent, ook even testen op Staphylococcen. Het is echt een ranzige bedoening én een voortdurende bron van besmetting als je het even aanraakt tijdens het koken.