volgende aankoop: Oris divers 65 of toch maar voor de grail? (Tudor Black Bay 58)

Als je de mogelijkheid hebt: kopen wat je echt wil.

1 like

Ik zou zeggen: koop die Oris tweedehands met de kop eraf. Geniet er even van en kijk verder naar een BB58.
Dan heb je de Oris toch nog even gehad en qua afschrijving niet veel geleden.

14 likes

Tis al gezegd, BB58, mits mogelijk, ga je geen spijt van krijgen, heb hem zelf, begin hem gaandeweg steeds meer te waarderen…

1 like

Niemand? Helemaal niemand die het zegt?
Wat HF normaal adviseert. :sunglasses:
:arrow_down::arrow_down::arrow_down:

Beste TS, kun je het budget oprekken tot…
4k, 5k, 10k of zelfs15k.
Dan kun je namelijk het volgende kopen.

En ik verwacht eigenlijk nog leuk epistel waarbij de eerste alinea betrekking heeft je vraag. En de rest over een leuk vakantie oordof de oorsprong van het begrip tijd ofzo.

1 like

The R-word, you know

1 like

Eerste vraag, heb je ze al beide gepast?

Ik stond voor hetzelfde dilemma en heb uiteindelijk de Divers 56 gekozen omdat die mooier op de pols lag.
Beide meermaals gepast en nu pas de knoop doorgehakt.

2 likes

Die in t zwart is wel aardig :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik heb in een vergelijkbare positie gezeten waarbij ik op zoek was naar een stapje ‘omhoog’ vanaf mijn Seiko SPB297. Ook lang gedacht over de BB58 maar vond de (financiële) sprong toen te groot. Uiteindelijk een Oris 65 via het forum overgenomen maar het premium gevoel (voor zover je daarvan mag spreken in die prijsklasse) ontbrak echt volledig en ik bleef de Seiko dragen. Kreeg hem vervolgens aan de straatstenen niet kwijt :sweat_smile:

Uiteindelijk ben ik zelf recent voor een Breitling Superocean gegaan. Ik zou zeggen ga voor de Tudor als dat is wat je wil. De Oris kan die honger waarschijnlijk niet stillen en gaat je alleen maar geld kosten.

1 like

Bedankt alvast voor de vele antwoorden!

Ik heb de Oris gepast op staal, maar de Tudor was op dat moment enkel beschikbaar op leer/nato.

Voor ik de knoop doorhak ga ik sowieso nog eens passen op de Tudor bracelet, zodat ik beter kan vergelijken.

Maar de Oris zat idd heel goed.
Goeie tip!

1 like

Tudor!

Als je die wilt, niet eromheen kopen!

Onnodig geld uitgeven aan de Oris…

1 like

Leuk, een skin diver topic.

Joh, pak gewoon die BB58.

Het is ook een skin diver. Eerlijk gezegd is dat een dichtbevolkte groep horloges waarin de Sixty Five ooit wel de toon zette, in mijn optiek. Die was er voor de BB58 uit kwam, want hij werd in 2015 al uitgebracht, terwijl de BB58 pas in 2018 op de markt kwam.

Daarmee is de 65 de OG a-merken skin-diver. Zelfs de Rado Captain Cook werd nog eerder uitgebracht dan de BB58, in 2017, dus Tudor was best behoudend tot ze vol op het orgel van de retro-releases gingen.

image

Dat gezegd hebbende vind ik slechts een paar 65 releases echt cool, zoals bijvoorbeeld de Momotaro en gewoon de originele zwarte van hierboven. Het hangt er dus sterk vanaf welke Oris 65 je wilt hebben.

image

Die Deauville is ook erg cool.

Ik stel voor dat je in het blauwe gedeelte en op Chrono24 wat gaat neuzen om te zien voor hoeveel een tweedehands BB58 afschrijft. Moeten we alles voor je doen? Kom op, niet zo lui.

Dat is helemaal niet erg. Ik kocht in 2015 een Seiko 5je en een SARB033, en ik klapte in Oktober 2022 een Cartier Santos om de pols, om daarna nog een GS en een limited Chronomaster te scoren. Shit happens. Als je het gewoon zonder zweten kunt betalen is het toch prima?

Een mens heeft in mijn optiek een Seiko duiker nodig. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb de trekker voor een Oris 65 nog nooit over gehaald.

Dat is ten eerste omdat ik drie skin-duikers en een duik-achtige GMT heb die allemaal in het segment 800-1250 Euro vallen. Als ik meer geld uitgeef aan een horloge, doe ik dat om één of andere reden niet aan een duiker of een pilot, omdat ik vind dat toolwatches niet te duur moeten worden.

De Oris Sixty Five schrijft behoorlijk af, dus als je daar tweedehands tegenaan loopt heb je een mooie duiker in dat “toolie” prijssegment. Dit waren mijn keuzes tot nu toe:

Daar gaat nog een Super Squale in goudbruin bij komen, later dit jaar, maar zoals je ziet zijn er heel, heel erg veel keuzes.

Als je na het lezen van dit hele epistel nou nog steeds denkt “Waar zou ik binnen budget een BB58 kunnen scoren?” lijkt het er op dat je het wel gewoon moet gaan doen.

Hier staat nog een safe queen te koop, bijvoorbeeld:

https://pangehorloges.nl/tudor-black-bay-58/

Hier op het forum staat op het moment alleen een blauwe BB58, in ogenschijnlijk iets gedragener staat, voor rond de 2800, dus zo aan weerszijden van de 3000 ballen moet je er uit kunnen komen.

8 likes

Gewoon voor je grail gaan. Als een goeie 2de hands kan vinden die halen en anders doorsparen voor een nieuwe

1 like

Er is al veel gezegd, maar aangezien ik voor exact hetzelfde dilemma heb gestaan wil ik ook even mijn ervaringen met beide horloges kwijt :grin:

De Divers 65 kwam bij mij wel wat eerder in het vizier dan de BB58. Dat was ongeveer in 2019. De BB58 kwam bij de release van de blauwe pas in mijn vizier. Dat was in juli 2020. Toen had ik de Divers 65 nog niet, maar ik had mijn zinnen op dit horloge gezet. Ook met het budget wat ik voor ogen had en vond meer dan €3000 te veel.

Na een lange zoektocht (ik wilde mijn Divers 65 persé nieuw kopen) is de Divers 65 uiteindelijk gekomen en wat was ik ik er trots en blij mee! Overigens ben ik dat nog steeds :smile: Net zoals jij had ik al wat horloges in mijn bezit, maar ik droeg ze nauwelijks. De BB58 zat nog steeds in mijn achterhoofd, maar kwam langzaam steeds weer meer naar voren. Ik had besloten om alle horloges die ik nauwelijks meer droeg te verkopen, om zo de BB58 nog te kunnen financieren. Afgelopen oktober heb ik een deal kunnen sluiten met een zeer gewaardeerd forumlid. We hadden afgesproken en ik was een BB58 rijker.

Het woord ‘grail’ vind ik best een lastig begrip. Want zodra je je grail te pakken hebt, volgt er wel weer een andere grail. De divers 65 was echt een grail voor mij. Nieuw is die lastig te verkrijgen, toen vond ik het redelijk aan de prijs (ik moet mijn geld namelijk over meerdere hobby’s verspreiden). Toen ie uiteindelijk om de pols hing was de jeuk gekrabd. Na een tijd ga je toch weer verder kijken en komt er een nieuwe grail :rofl: “Hallo BB58” :man_facepalming:

Goed, ook die jeuk is gekrabd en ik moet zeggen dat ik me aardig compleet voel qua horloges! Is de honger gestild? Nee… want er is inmiddels weer een ander horloge wat inmiddels weer omgedoopt is tot mijn grail :see_no_evil:
Dus tja… wat is de definitie van een grail in horloge termen? :grin:

Over beide horloges heb ik vrijwel alleen maar positieve ervaringen. Maar als ik ga muggenziften en ze ga vergelijken, dan heb ik over beide ook wel weer wat aanmerkingen.
Het uurwerk van de BB58 is hoogwaardiger. Ook het bedienen van de kroon voelt veel robuuster dan bij de Divers 65. Het draaien van de bezel is wat bevredigender dan bij de Divers 65. Leuk feitje: zodra de pip weer bij de 12 uur komt, voel je een soort van weerstand en weet je blindelings dat de bezel weer goed staat.
Qua afwerking… hierbij wijk ik misschien af van de standaard, maar de Divers 65 is beter afgewerkt. De minuten markering op de bezel bij de BB58 staan iets uit het lood. Ook zit er een soort van donkerblauwe zweem op de dial. Dit kan wel onder garantie vervangen worden, maar dan ben ik hem maanden kwijt. Daarnaast vind ik een heleboel stofdeeltjes op de wijzerplaat. Dit heeft de Divers 65 allemaal niet. Maar nogmaals, dis is echt muggenziften op microscopisch niveau. Met het blote oog heb je nergens last van.
De stalen band van de Divers 65 vind ik persoonlijk verfijnder en “zachter”. Ik weet niet hoe ze het gedaan hebben, maar de band voelt zijdezacht aan. Ik heb dit nog bij geen andere stalen band meegemaakt.

Over beide horloges valt dus wat te zeggen, maar als ik puur op mijn gevoel af ga dan vind ik beide horloges even gaaf! Verkies ik de een boven de ander? Nee ook niet. Wat natuurlijk ook meetelt is de weg er naar toe, voordat je de horloges in je bezit hebt. Dat is ook een onderdeel van de reis die niet met feitelijke weetjes of specs valt te onderbouwen.

Heb je hier wat aan? nee geen ene :poop: denk ik :rofl: Het enige advies is doe waar jij je goed bij voelt. Roept de BB58 harder dan de Divers 65? Ga dan voor de BB58. Maar als je ze beiden heel graag in de collectie zou willen hebben, ga dan eerst voor de Divers 65. Dan heb je namelijk daarna nog steeds wat te wensen over en kun je later voor je grail gaan. :grin: Zo duurt de horlogereis weer wat langer en heb je er meer plezier van :wink:

18 likes

Altijd kopen wat je mooi vindt (mits binnen je budget).

1 like

De Tudor 58 paar keer gepast en ja de kroon is gewoon veeeeeeel degelijker, maar goed bij regelmatig dragen hoef je deze niet veel te gebruiken. Ja hij is mooi maar de 65 op staal draagt zoveel maal lekkerder! En mij stoorde het ontbreken van de datum. Daarbij ook een lekker prijsverschil :yum:

1 like

Koop de Oris, als je de bb koopt dan denk je je grail te hebben maar na een tijdje komt dan toch de volgende grail. En zo gaat het maar door.:grimacing:

2 likes

Heb bij de gehad, dragen vergelijkbaar beide heel erg fijn.
Maar als je in je hart het liefste een 58 wil dan daar voor gaan :relieved: dus nog even sparen .

1 like

Hier heeft @JuKo ook wel een goed punt.
Iets te wensen over houden maakt het altijd leuk .

2 likes

58

1 like

Duidelijk toch.

1 like