Kwam vanmiddag wat vintage horloges tegen op de markt. Met name eentje is blijven hangen. Ik wil er graag een of twee meepakken, echter geen diepgaande kennis of ervaring met vintage. Weet dat het nogal tricky is.
Hierbij foto’s en vraagprijs. Wat denken jullie? Worth a shot? Oh ja, ze werken allen.
Ik heb geen idee wat betreft nep/echt of de werkelijke waarde. Maar platen zoals die laatste twee sla ik persoonlijk altijd over. Dat is niet meer echt mooi te maken en vervangen is vaak onbegonnen en heel duur werk.
Wat die Glashutte betreft, prima horloge, ziet er nog redelijk oke uit. Je ziet op eBay dat al die kasten enorm verweerd zijn. Horloge is gemaakt door VEB Glashütte Uhrenbetriebe GUB. VEB=Volkseigener Betrieb=staatsbedrijf. Het is denk ik de cal 74. Had eens wat info opgezocht en om het wat te dateren:
Movement belongs to the 7x family. The caliber 74 (internally known as the 06-25) was a very famous one, the date version was the caliber 75 (GUB 06-26). Both movements have been produced in masses from 1964 to 1979/1980, approximately 280 different models have been available. Cases have been produced in gold or chrome plated. 24 different cases are known within the whole model range. Case of yours is gold plated brass, only the back lid is stainless steel.
The anual output of cal. 74/75 watches was about 260.000. From 1964 to 1980 1.858.466 watches with cal. 75 have been delivered. In the same period 1.857.966 watches with ca. 74 and 6.526 ebauches have been sold.
Qua prijs, geen koopje, ook niet teveel betaald. Als je erg hard je best doet kun je ze misschien vinden voor een tientje of 2 minder. Tenzij hij niet loopt, dan is het wat anders.
De Seamaster zou ik graag een betere foto van zien. Met een zwarte wijzerplaat is altijd heel risicovol, die zijn bijna altijd opnieuw opgemaakt. De trend in de jaren vijftig en zestig was witte wijzerplaten, 99% van alle zwarte platen zijn redials en als ze al echt zijn zouden ze zeker slijtage moeten vertonen, wat meer groenige tint. Ik ben er 99.9% zeker van dat die van jou ook een redial is, ook gezien de slordige lumedots en de zeer slordig geplaatste ‘12’. Verder zit er geen lume in de wijzers, maar dat had je vast wel gezien. Ik vraag me ook echt af wat het voor kast is, die lijkt mij zo niet kloppend. Staat er een ref in de achterdeksel?
Ik vind 400 euro voor dat horloge erg veel geld.
Van de Breitling en de Heuer heb ik geen verstand, die kunnen nog best eens wat waard zijn.
Idd,deze gekocht voor €75,- en in betere staat
De in de OP getoonde Spezimatic is behoorlijk afgedragen,scherpe kanten zijn rond en goudlaag gedeeltelijk weg.
Niet meer waard dan €40,-
Ik volg je in je redenatie, maar toch denk ik niet dat je ze kunt krijgen voor die prijs. Op eBay heb je ze in echt afgekloven staat en daar zijn ze verkocht tussen de 80 en 100 euro, op catawiki ook nog wel voor 120 euro (al zien die er wel beter uit). Daarom ook mijn redenatie: het is geen gekke prijs.
Heel erg bedankt voor uitgebreide terugkoppeling!! Ik heb nog geen van de horloges gekocht. Ik ben in Gdansk en de markt is er nog tot het weekend.
Denk dat je gelijk hebt over de Omega, de dial ziet er niet uit, cijfers en uurmarkeringen lijken er opnieuw opgeplakt.
Ik wil graag voor de Heuer gaan, maar echt geen idee of die €400 niet te veel gevraagd is. Kan er niet zoveel over vinden online m.u.v. dat de Regulator niet vaak voorkomt…
Hopelijk weet een ander forumlid hier nog iets over te delen.
Mijn ongefundeerde mening: niet doen. Volgens mij klopt er niks van. Alle cijfers zijn anders, de uitlijning klopt niet. Enorm veel ‘wear’ op de wijzerplaat. Vervolgens moet je het uurwerk gaan bekijken, welke onderdelen kloppen er en zijn er nog een beetje onderdelen voor verkrijgbaar?
Ben ook aan het zoeken geweest of er vergelijkbare horloges zijn van het merk maar er is inderdaad nergens een afbeelding te vinden van een vergelijkbaar horloge.
Dus óf het is een zeer, zeer zeldzaam item of het is een in elkaar geflanst ding. En wat mij betreft heeft de geschiedenis me wel geleerd dat als het te mooi is om waar te zijn, het ook te mooi is om waar te zijn.
Wat die Breitling betreft, er zijn wel echte vintage Breitling experts hier op HF die je zouden kunnen adviseren. Ik vind die er nog het beste uitzien…
Aan die heuer te zien is de verkoper niet van een niet origineel rommel horloge. Als je dan vervolgens 100 euro vraagt voor een Glashutte en 400 voor een Seamaster en 400 euro vraagt voor een “Breitling” chrono weet je genoeg. Het is zo te zien en verkoper met veel horloges die echt wel weet wat hij verkoopt. Gewoon een fake dus.
Niemand die zich afvraagt naar welke markt hij geweest is
Na de zoveelste doos vol waardeloze casio’s en nepgouden horloges waarbij het erna kijken me arm al groen uitslaat heb ik de hoop opgegeven en hier liggen gewoon Breitlings…