Alles is afhankelijk van je smaak, je polsomtrek en je budget. Oh, en van wat je ermee wilt gaan doen uiteraard. Als je ermee wilt gaan sporten kom je waarschijnlijk op iets anders uit dan wanneer je in een kantoor aan de slag gaat.
Als leuke instapmerken zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan Casio, Seiko, Citizen, Orient en Timex.
Als je in Zwitserse horloges wilt instappen kom je bijna niet om Tissot, Hamilton en Certina heen.
Als nuttige accessoires zou je eens kunnen kijken naar een bandenswap-tool zoals een Bergeon 6767, zodat je makkelijk bandjes kunt wisselen. Een doos om je horloges op te bergen zou ook een idee kunnen zijn, al zal dat nog niet nodig zijn wanneer je in het begin een of twee horloges hebt
Als je -als beginnende horloge enthousiast - wil leren heb je voorlopig al heel veel informatie als je regelmatig hier op HF de bijdragen leest. Interessante posten en discussies over horlogemerken, prijzen en techniek te over. Ook in de Vintage hoek zal je veel bruikbare info vinden als je gaat voor de wat oudere / gebruikte horloges. Misschien geen must, maar zeker interessant voor het opbouwen van een collectie zijn veel horloges die hier aangeboden worden in het blauwe gedeelte. Je mag daar nog niks zelf aanbieden als nieuw HF lid (TL1), maar wel kopen.
Verder is het nuttig om regelmatig goede / gerenommeerde horlogewinkels te bezoeken, daar rond te kijken om er achterte komen wat je mooi, leuk betaalbaar etc. vind. Dan af en toe eens wat passen en misschien eens wat kopen. En passant zal je dan vaak van de winkeliers wel eens wat leuke en informatieve brochures of catalogi van enkele merken mee mogen nemen. Daarin staat vaak dezelfde informatie over de modellen van diverse merken en ook over de geschiedenis van die merken als wat je ook kunt vinden in veel (dure) horlogeboeken.
Een (vind ik) goed en uitgebreid boek over horloges dat vaak ook wel tweedehands voor redelijke prijzen te vinden is dit boek:
Niet een van de nieuwste uitgaven, maar wel naar mijn idee een van de meest uitgebreide en informatieve uitgeven met algemene en nuttige info over polshorloges.
Kijk bij Bol.com en Amazon voor zowel nieuwe als gebruikte exemplaren.
Goed om te beginnen met een Vostok Amphibia en een Seiko 5. Veel plezier voor weinig geld en risico. Ik weet dat veel mensen er anders over denken, maar vóór je horloges boven 2500 gaat kopen is het misschien verstandig éérst een Chinese hommage (= een replica met een andere merknaam dan het origineel) te kopen om te kijken of het model je bevalt.
Interessant punt en zeker waardig aan zijn eigen topic; replica’s.
Echter ben ik zelf niet zo’n fan van replica in het algemeen, maar heel eerlijk gezegd heb je me wel geïnspireerd om dit wel te doen voor dat ik een Omega, Rolex of Hublot aanschaf o.i.d
Ja en dit zou ik dus niet doen. Koop gewoon origineel/echt. Er zijn zoveel redenen om geen replica te kopen. En daarnaast zijn er ook heel veel betaalbare goede en heel mooie horlogemerken. Ik noem er maar een paar: Sinn, Squale, Nomos of Doxa.
Zie hierboven. Maar waarom ‘luxe’? Vind ik een lastige. Ik wil, als horlogeliefhebber gewoon een kwalitatief heel goed en daarnaast heel mooi horloge en liefst ook met wat geschiedenis. Wat door een ander als ‘luxe’ wordt ervaren boeit mij niet zo. Nou ja, dat is hoe ik erin sta.
Als een account op Anon is gezet komt de oorspronkelijke naam weer vrij denk ik. Beetje onhandig in dit geval.
Misschien moet TS even aan de mods vragen om de accountnaam te wijizigen want ik voorzie wel wat problemen hiermee. Klokkengek heeft nu bijvoorbeeld al uitstekende verkoopervaringen.
@Jur moeten Anon accounts niet geblokkeerd worden voor toekomstig gebruik?