The Battle:
http://www.fratellowatches.com/summer-special-seiko-skx007-vs-citizen-ny0040/
And the winner is : ???
Heb ze allebei gehad; voor mij zeker 007, veel eleganter en tijdloos design.
Heb ze beide. Als ik een winnaar zou moeten aanwijzen, ga ik voor de 0040. Wat ik overigens niet had verwacht, tot dat ik de Citizen erbij kreeg
Ik heb deze vergelijking een paar dagen geleden ook gelezen. Het is een leuk artikel om helemaal door te lezen. Voor de luiere forummer hier twee belangrijke stukken:
The Citizen uses its in-house Miyota 8200 movement with 21 jewels and 21,600 bph frequency. Here again, it’s similar to the Seiko with a day and date function, but it strays in that it can be hand wound. Also, oddly, the crown sits at 8:00. It should be known that most find the Citizen movement to be more accurate than the Seiko.
…
If you’ve read articles by me, you’ll assume right off the bat that the Seiko is the clear winner due to my affection for the brand and also due to the fact that I collect vintage Seiko divers. This is a great argument, but honestly, if forced to choose, I’d probably pocket the Citizen.
Ik ga voor de Seiko, puur vanwege de vorm van de lugs.
De Seiko heeft mijn voorkeur. Tijdloos design, vooral de bezel doet het voor mij en de kastvorm
Mvg. Bertjan
De 0040, omdat de 007 gewoon lelijk is met dat plompe indices en datumvenster (waar tekst en cijfer ook nóóit recht lijken in te staan).
Ik weet dat er veel fans zijn van de 007, maar tja, ik vind hem gewoon lelijk.
De 7002 is 10x mooier. Het is dat ik niet zo van het hardlex ben, anders had ik hem nog.
http://homepage.ntlworld.com/d.bartle/Seiko%20Divers/7002-front.jpg
Ben persoonlijk geen liefhebber van 007 maat in deze “wedstrijd” toch krijgt ie mijn stem. Citizen lijkt stukje onrustiger en Seiko iets strakker. Toch blijft hier kwestie van smaak.
Ik vind de Citizen strakker door details als de opgelegde indices en zwarte day/date.
De vorm van de “12” en de wijzers vind ik dan weer mooier op de Seiko.
Zoals ik al heb gezegd, kwestie van smaak. Zij zij beide aan de ondrgrens qua grote vind ik. Echte duiker moet, volgens mij, wat robuster zijn. Deze 2 zijn robust alleen maar op de foto’s.
Beiden voldoen aan ISO 6425 en zijn daarmee dus voldoende robuust voor een duiker. ISO 6425:
Adequate readability/visibility at 25 cm (9.8 in) in total darkness.The presence of an indication that the watch is running in total darkness. This is usually indicated by a running second hand with a luminous tip or tail.
Magnetic resistance. This is tested by 3 expositions to a direct current magnetic field of 4,800 A/m. The watch must keep its accuracy to ± 30 seconds/day as measured before the test despite the magnetic field.
Shock resistance. This is tested by two shocks (one on the 9 o’clock side, and one to the crystal and perpendicular to the face). The shock is usually delivered by a hard plastic hammer mounted as a pendulum, so as to deliver a measured amount of energy, specifically, a 3 kg hammer with an impact velocity of 4.43 m/s. The change in rate allowed is ± 60 seconds/day.
Chemical resistance. This is tested by immersion in a 30 g/l NaCl solution for 24 hours to test its rust resistance. This test water solution has a salinity comparable to normal seawater.
Strap/band solidity. This is tested by applying a force of 200 N (45 lbf) to each spring bar (or attaching point) in opposite directions with no damage to the watch or attachment point.
Bedankt voor deze uitgebreide definitie van een “echte duiker”
Gezien dat onze horloges niet meer dan spatwater hebben beproeft is de persoonlijke smaak toch nog bepallend. Moet wel zeggen dat bvb Monster oogt heel groot en robust op elke foto, maar op mijn pols niet meer.
Niet te vergeten dat de NY0040 door de Italiaanse marine is gebruikt, en daarbij getest tot 500m WR. De Italianen hebben op de dial Marina Militare en 500m gezet.
Over robuust gesproken
@Aleksandar je hebt inderdaad gelijk. Persoonlijke smaak is nog altijd belangrijker dan ISO-normen. En dat ik aangaf waarom ik de Citizen mooier vond, was juist net om aan te geven dat iedereen inderdaad andere dingen ziet en mooi of minder mooi vindt. Dat maakt dit forum ook zo lekker divers
Voor mij de 007!
Jongens, ik ben vandaag eerste keer echt bezig men commentaren hier op HF en krijg ik burnout als jullie zo doorgaan​:grinning: Wel leuk en leerzaam iets van jullie ervarende lotgenoten te horen en zien. Bedankt
Bedankt allemaal voor jullie bijdrage!
Het heeft me heel goed geholpen bij m’n keuze: ik heb zojuist een 0040 besteld.
Gezien het aantal clicks op de link is dit topic ook aardig druk bezocht.
Toen ik serieuzer met horloges bezig begon te gaan heb ik ooit de 0040 gehad, erg fijn horloge met een eveneens fijn formaat, ik had dan wel de blauwe sunburst versie. Uitstekende lume en zeer comfortabel om de pols. De rubber band die erbij hoorde was voor mij echter veel te groot, dus ik droeg het horloge altijd op zulu/nato-banden.
Anderzijds blijft de 007 echter een (modern) icoon. Met beide horloges kun je geen buil vallen.
Huh, je had toch gewoon saffier kunnen laten plaatsen door Rob van Monsterwatches ?