Voor de mensen die het polijsten gevolgd hebben

ik heb gisteren het spul weer gehad (maar net geen liter)…vandaag even tussen mijn werk door, naar de apotheek voor de potjes,(1,80 voor 10stuks)
maar ik denk dat de potjes te klein zijn…dus ga vanmiddag wat grotere halen …
en dan maar zien hoe we het regelen…

Misschien een linkje naar het originele topic?
Ben wel benieuwd nu :slight_smile:

dit is de link van het polijsten
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,315906
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,315906,315947#msg-315947 2

Thanks, en nu ben ik ook geïnteresseerd in zo’n potje. Heb ik ook nog wel een paar horloges die dat kunnen gebruiken (het mineraal glas vooral)

Ik wacht af in spanning :slight_smile:

Zou dit ook werken voor saffier?

Mocht je nog een drupje over houden, ik houd me aanbevolen…

Groet,

Willem!

Ben, Zoals eerder gemeld hou ik me aanbevolen.
Ik stuur je een PM.

Wil(Seiko)

Dit spul is ongetwijfeld ceriumoxide dat je in poedervorm kan kopen bij stichting "De Koepel"
Diepere krassen krijg je er waarschijnlijk niet mee weg.

Ik hou me ook aanbevolen voor een potje :~
Groet
Iwan

Beste Ben,

Mocht je van de polijstvloeistof nog wat voor de verkoop over hebben, dan houd ook ik me aanbevolen.

vriendelijke groet,
bertie

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar in welke verhouding zou de gewone sterveling dat moeten mengen om een goed werkend middel te krijgen?
En in gewoon water of een ander oplosmiddel?

kreupel + beuse001…ik zal jullie even uit de droom helpen …nee het komt daar NIET vandaan…het komt van het bedrijf AGC …te Tiel en dan de Hardmaas (is een afdeling binnen het bedrijf) daar maken ze colorbel een ‘‘keramiekpasta’’ geharde ruiten met een kleurlaag (zie je wel eens in gevels van grote gebouwen) dat gaat een oven in en dan worden de ruiten gehard en de colorbel kleur die brand in het glas…daarna gaan ze een koeler in en worden langzaam gekoeld…gaat het te snel dan klappen ze in kleine stukjes…soms is het wel eens dat de ruiten elkaar overlappen …dan krijg je krassen…of bij het stapelen …voor ze naar de klant gaan worden ze gecontroleerd …zitten er krassen in gaan ze naar een afdeling (expeditie genaamd) daar staan een stuk of 3 mannen die hebben een vloeistof kant en klaar …dan gieten ze een heel klein beetje over de krassen en gaan met een uit de kluiten gewassen DREMEL…er flink tegen aan …net zolang tot de krassen weg zijn…en laat deze jongen nu net die vloeistof in zijn bezit hebben…en nee het komt NIET bij de koepel vandaan.het is van AGC zelf speciaal voor geharde ruiten…hehe dat is eruit.ik kan het weten …ik werk nu bij snijden-ofline (nu 24 jaar), wij snijden ruiten van 6meter bij 3meter 4.6.8.en 10mm dik…en heb 5maanden bij de colorbel gestaan

en op elk soort glas zit een coating (kun je alleen met bepaald UV licht zien) ook mineraal en saffier …ik dacht dat het ac-coating of ag-coating hete…maar doet er niet toe…dat is keihard…en polijst je daar doorheen (zie je toch niet) en dan verdwijnen de krassen,omdat koudglas niet vast is maar blijft vloeibaar.klinkt raar maar is zo (het is alleen een vreselijk werk) in het begin denk je waar ben ik aan begonnen ik zie geen verschil…maar ga je door …nou je ziet mijn foto’s

PS…zet je een ruit rechtop…laat hem 50jaar staan en hij was 6mm dik…dan is hij boven 5mm en onder 7mm …kun je heel goed zien bij Archeologie als ze glazen karaffen of wat dan ook vinden van de Romeinen …zijn altijd vervormd… dat komt omdat koudglas vloeibaar blijft …dit is mijn uitleg over glas

groet Ben…

Ben,

Zo zie je maar dat er altijd iemand is, die nog beter weet waar hij het over heeft.

Je opmerking over vloeibaar glas is enerzijds verbazingwekkend maar, anderzijds ook weer niet zo: hetzelfde zie je immers ook bij asfalt. Waarom dan niet ook bij glas?

Ik woon in een wat oude pand (begin 1800) en heb hier en daar nog wel wat oude ruitjes. Ga voor de lol gewoon eens kijken of ik jouw stelling kan terugvinden.

Maar je maakt me ook gelijk bloednieuwsgierig om jouw middel eens te proberen, mocht je nog wat ‘over’ hebben.

Kortom, weer wat geleerd:D

Gr,
Kreukel

geen probleem… maar er word vaak gezegd (en niet alleen hier) ook bij de juwelier, met,horlogeglas kun je niet polijsten…maar dat dus kan wel ;)…

waar ik weer geen verstand van heb is horloges maken…dat is echt hokus pokus voor mij…
een keer een ancre proberen uit elkaar te halen…yep ligt nu op de vuilnisbelt

beste glastovenaar,
mocht je nog wat van je tovermiddel over hebben, ik hou me aanbevolen.

groetjes,
Fred

BEN goed bezig.nl

Beste Ben

Ik heb NOOIT beweerd dat het spul bij de stichting “De Koepel” vandaan komt , dit zou ook zeer onwaarschijnlijk zijn , deze stichting is er t.b.v. amateur sterrenkundigen. Ik beweer alleen maar dat het ceriumoxide is, de kleur is in ieder geval het zelfde.

Het lijkt een beetje op die roze vloeistof die ook in die staalschuursponsjes zit, zowel uiterlijk als qua geur…

Mijn moeder deed daar vroeger de houders van de branders van het gasstel altijd mee, gingen ze weer mooi van glimmen (toen ook al een Keuringsdienst van waarde??)

WilSeiko Schreef:

Het lijkt een beetje op die roze vloeistof die ook
in die staalschuursponsjes zit, zowel uiterlijk
als qua geur…

Mijn moeder deed daar vroeger de houders van de
branders van het gasstel altijd mee, gingen ze
weer mooi van glimmen (toen ook al een
Keuringsdienst van waarde??)

Dat was wereld spul. Ik deed daar mn velgen van mn fiets mee en die gingen ook als een malle schitteren. Maar o wee als je daarna geen kroon olie op je velg zettuh, dan was die binnen een twee dagen nog roestiger dan ervoor hahaha. Maar top spul wast.