Zit wat in wat je zegt. Ik wilde in 1ste instantie geen namen noemen. Maar wat denk je van MP en vooral Ebay. Daar is zoveel verschil afgelopen jaren in prijzen stijgen van de bekende merken. Heb daar veel gekocht, nu onbetaalbaar geworden.
Grappig vele reacties, maar nog geen duidelijke reden waarom dit dus gebeurt? Economie wellicht laatste jaren die aantrekt en Corona nu afgelopen jaar?
Veel geld maar niet kunnen uitgeven aan vakantie etc. Daar denk ik dus aan als reden.
Wie volgt?
Simpel, internet.
Maar die prijsontwikkeling is al langer bezig dan de 2 jaar
die u zegt.
10 jaar geleden kon je nog wel een mazzeltje hebben.
Maar nu, forget it.
Ben ik met je eens.
Maar de afgelopen 3/4 jaar zijn de prijzen bizar gestegen. En toen was er allang internet.
Het is idd erg rap gegaan.
Doen we allemaal aan mee.
Ebay, ben ik ook klaar mee, veel sofort kaufen!
Catawiki, professionele veilingmeesterâs
Ik koop liever hier op het horlogeforum
Wellicht drijven de buitenlandse Naties de prijzen wel op.
Ja kan ook.
Ebay is inderdaad buitensporig veel duurder geworden. Diegene die niet veel verstand van prijzen hebben, gaan googelen en hanteren de hoogste prijzen.
Catawiki nog erger, bijna alles gaat duurder weg als op alle andere sites. En dan komt er nog hoge veilingkosten en btw bij. Nee Catawiki kun je geen âkoopjesâ meer scoren.
Daarom kom ik niet meer bij Catawiki.
Misschien is dat wel 1 van de redenen, wellicht drijven alle verkopers zo de prijs op. En kopers denken nu toeslaan voordat het nog duurder wordt etc.etc.
Ik kon toen ik met deze hobby begon full set Rolex datejust kopen voor 1700, dat vond ik toen al heel duur dus nooit gekocht.
De oplossing om de prijsstijging voor te zijn is niet vandaag maar gister kopen
Ik val graag in herhaling. is de hoofdreden.
Daarom is alles duur geworden.
Huizen, boten, bijzondere autoâs, aandelen, coins, kunst, horloges noem maar op.
Er zijn natuurlijk sub argumenten te vinden zoals trend en aandacht.
Vroeger was niet alles beter, maar wel mooier volgens vele.
Ja ongelofelijk niet?
En zoals ik al eerder zei drijft dat dus de prijs op. Iedere geinteresseerde zal denken nu toeslaan, anders zijn we straks duurder uit.
Ja maar huizenmarkt idem, dat mensne over de vraagprijs bieden is in mijn beleving gewoon debiel.
Dat gaat niet helemaal op. Denk maar aan 4 jr geleden toen we schoorvoetend uit de recessie kropen. Waren de prijzen echt veel minder en dan spreek ik uitvervaring met grotere bedragen. Waar jij op doelt is pas van de afgelopen 2 jr. en heden.
Dat is tegenwoordig standaard.
Vraagprijs moet je overbieden, anders krijg je niets op de huizenmarkt.
Voorbeeld: vriend van mij verdiende 90.000,- binnen 2 jr. met aan en verkoop tussenwoning. Bizar is dat.
Ja maar de mensen maken dat standaard ze drijven het zelf op, zonder die gekken komt er weer kalmte in de markt, als je koophuis hebt lach je je ballen uit je broek nuâŠ
Inhoudelijke antwoorden die hout snijden en daadwerkelijk economisch onderbouwd zijn, daar antwoord men niet zo vaak op.
Evengoed ben ik blij dat je de aanvulling van trends deed.
A propos trends, je breekt op dit moment wel je nek over horlogepublicaties, vlogs, kanaaltjes en foto-streams. Zijn die nu een gevolg van de aangejaagde markt, of deels de oorzaak er van?
In de occasion wereld, pardon, de vintage wereld, is dat minder relevant, maar ik vraag me wel af hoe de marge-ontwikkeling is voor de gemiddelde horlogeproducent. Waar blijft die doekoe aan de strijkstok hangen voor nieuw verkochte horloges? Zit 'm dat in het kanaal of bij de fabriek?
De lonen zijn in veel plaatsen al jaren stagnant, in mijn beleving, terwijl we weten dat grondstofkosten niet het ding zijn in de horlogewereld, dus die prijsverhogingen moeten ergens vandaan komen, en ik vermoed dat het in marge gaat zitten. Tenzij overige operationele kosten de pan uit zijn gerezen.
Hmm.
Wat tweedehands betreft: Ik vermoed dat er nu ook zeker veel meer mensen op allerlei veilingssites zitten te snipen dan vier tot acht jaar geleden. Het voelt alsof veel meer mensen dezelfde populatie vintage door-akkeren.
Of heb ik dat mis?
En als je een prijs vraagt voor een woning en dan de woning voor die prijs of wat meer binnen een week hebt verkocht, dan heb je te weinig gevraagd.
Vooral als je geen haast hebt kan je gerust flink hoger gaan zitten en dan per 2 weken ofzo ietsjes dalen tot er iemand is die (ruim) de vraagprijs biedt.
En dit van iemand die 13 jaar geleden een appartement gekocht heeft op basis van eerst hypotheek regelen en dan een passende woning. En er nog steeds woont⊠Er zijn wel wat familieleden die meer voor een woning hadden kunnen krijgen dan dat ze gedaan hebben, maar dat is dan in de zin van ânog meerâ dan wat ze al gevraagd hadden.
Nee daar heb je zeker denk ik ook wel gelijk in.
Precies dit. Geld nĂĂ©t uitgeven kost geld, met als doel om de economie te stimuleren. Veel mensen gaan (spaar)geld uitgeven aan luxe goederen en dat drijft de vraag (en daarmee de prijzen) omhoog.
Daarna komt de tweede golf, de âinvesteerdersâ die niet echt iets met horloges hebben maar zien dat de prijzen stijgen en hiervan willen profiteren. Dit drijft de vraag nog verder omhoog en zo houdt dit systeem zichzelf in stand.