Voor en na JLC Memovox

Een Jaeger LeCoultre horloge met datum en wekkerwerk.
Stalen kast met caliber JLC 916 van ong. 1976.

De kast was zeer zwaar beschadigt aan de 4 lugs waarvan die rechts boven verplooit was naar boven en buitenkant.
Zeer veel werk aan gehad, was geen makkelijke opdracht.
Foto’s gaan het verduidelijken.











Het uurwerk met het gangwerk gemonteerd.

Wijzerplaatzijde.

Met het wekkerwerk gemonteerd.
Zie aan de linkerzijde de hamer die tegen een stift klopt in de bodem.

In het centrum het indexwiel van de afloop dat gemonteerd is op het uurwiel dat met inkepingen in het wiel de afloop bedient. Hierop komt de schijf van de wekkerwijzer, is een draaiende schijf.

In het centrum van de rotor is een opening waarin de stift van de bodem voor de wekker past

Na uren werk de lang verwachte “Na”.

24 likes

Heeel fraai! Mag ik vragen hoeveel zoiets nou kost?

Deze ‘na’ is echt geniaal. Ik dacht met die hap uit die lug zal het wel lastig gaan, maar daar is niets meer van te zien.

Hele mooie reportage.

Het horloge ziet er weer prachtig uit.
Sterk stukje vakmanschap.

Freddy,

Fantastisch stuk werk! Werkelijk fraai gerestaureerd.

Nog wel een vraag aangaande de werking van de wekker.
Waar zit nu exact de ‘stift voor de bodem van de wekker’ ? Ik zie nog niet voor me hoe 't kan dat de rotor niet in de weg zit, als het hamertje tegen de stift klopt. Als ik 't goed begrijp, zit de stift aan de bodem (= klank-kast) vast, terwijl de hamer verborgen is onder de rotor; met andere woorden: de rotor draait tussen de hamer en de stift door ?!?

Groet
Mark

wat subliem ! dit horloge is het zeker waardig om zo’n operatie te ondergaan, anders was hij waarschijnlijk ten onder gegaan, nu is er weer nieuw leven in geblazen in de hoop dat hij er weer vele jaren tegen aan kan gaan.

prachtig !

prachtig prachtig zoals elk stukje werk wat jij weer afleverd ik dacht eerst dit gaat niet meer goed komen maar geweldig echt vakwerk gr hans

Die ziet er na de werkzaamheden heel anders uit! Wat ik mij afvroeg: omdat de ene lug zo raar is vervormd, heeft het horloge geen enorme tik gehad, waarvan je de gevolgen ook in het uurwerk terugziet?

Groeten, Gerwin
[tikfout hersteld]

Ik ben echt weer sprakeloos. Deze topics blijven toch een hoogtepunt van het forum. (tu)

Dat is wederom een wauw klokkie geworden.

Is de gelukkig eigenaar een forumlid?

Prachtige reportage, subliem in beeld gebracht.

Vakmanschap ten top.

Je kunt beretrots zijn op dit resultaat. (tu)

groet

Ed

Mijn beste,

Wederom een schitterend resultaat.

Het is werkelijk een ‘meesterhand’ welke zich hier heeft ontfermd over het weer tot leven wekken van al wat al tot sterven gedoemd was.
Mijn complimenten ook voor scherpe foto’s.:wink:

Orologio Signaturis Temporis

Ooooh, wat een vakwerk! Mooooooi!! (tu) Die voor-en-na-topics blijven een lust voor het oog.
En zo krijgt dit fraaie klokje ook opeens weer een nieuw leven!

Dat vroeg ik me ook af, ik dacht eerst dat het een hamerautomaat was en dan is het geen probleem. maar dat is in deze niet het geval.

Er zit een uitsparing in de brug waar het lager zit voor de roter, precies in het midden een stift waar de hamer overheen rinkelt…
Clever thinking!

MarkV Schreef:

Freddy,

Fantastisch stuk werk! Werkelijk fraai
gerestaureerd.

Nog wel een vraag aangaande de werking van de
wekker.
Waar zit nu exact de ‘stift voor de bodem van de
wekker’ ? Ik zie nog niet voor me hoe 't kan dat
de rotor niet in de weg zit, als het hamertje
tegen de stift klopt. Als ik 't goed begrijp, zit
de stift aan de bodem (= klank-kast) vast, terwijl
de hamer verborgen is onder de rotor; met andere
woorden: de rotor draait tussen de hamer en de
stift door ?!?

Groet
Mark

Die ziet er weer als nieuw uit. Gered van de schroothoop.
Fraai bandje zit er ook om. Gefeliciteerd met dit prachtige resultaat!!

Groet,
Arno.

Mijn complimenten. Het horloge ziet er weer schitterend uit! (tu)

Groeten, Tom Vreeken.

ik ben fotolasser geweest en moest altijd 100 procent werk afleveren.
maar dit is 1000 procent.
een prachtig staaltje werk.
magnepan.

Wow…wat een prachtige restauratie!!! Echt een ongelooflijk eindresultaat Freddy!!! Of naar het volgende project zou ik zo zeggen. Ik ben benieuwd.

Prachtige reportage van weer een ongeloofelijk stukje vakmanschap ! (tu)

Hoe erg deze horloges ook “mishandeld” zijn ( ik vraag me soms af " Hoe KAN iemand een horloge zo toetakelen ??? ) - jij maakt er steevast weer een pronkstuk van !

Hieraan herkent men de echte meester ! (tu)

Zoals altijd Freddy: Prachtig vakmanschap !! (tu)

Gelukkig zijn er nog echte horlogemakers om deze pareltjes voor de toekomst te bewaren !

Met Bewonderende Groeten,

Morse