Voor en na ! Pronto Verdal Arbu Valjoux 72C

Ik was al lang op zoek naar een horloge met het befaamde caliber Valjoux 72c, een chronograaf handopwinder met volkalender. En op een dag staat er een oude horlogemaker aan de deur met een horloge dat hij nog gevonden had in zijn atelier en ooit eens gekocht had voor sloopgoud. Hij wist dat ik oude chronografen verzamelde en ik kon het kopen van hem en heb dan ook geen honderste van een seconde getwijfeld :D.

Het is van het merk Pronto-Verdal met op de wijzerplaat “arbu”. Is dit een modelnaam of wat ? moet dit nog uitzoeken. Van Pronto weet ik dat ze altijd goede stevige horloges gemaakt hebben, zoals in die tijd Pontiac maar verder ook weinig over te vinden. Is ook geen echt merk maar een verkoopsnaam.
Voor mij is het caliber belangrijk en niet de naam op wijzerplaat. Het verzamelen moet nog een beetje leuk blijven ivm de prijs. Er zijn zoveel prachtige horloges te verzamelen met een onbekende naam, waarvan dit een mooi voorbeeld is.

Op het eerste zicht was het ff schrikken maar met de louppe op mijn oog zag het er al beter uit.
Zelfs de wijzerplaat had geen schrammetje.
De kast is van 18ct geel goud en weegt 20,7 gr dus een volgouden kast, een chronograpfe suisse weegt maar een 5gr. Heeft een doormeter van 36 mm zonder kroon, voor mijn pols juist goed :D. Het moet zijn van de periode eind ’ 50.
De kast heb ik ook in twee tonen bewerkt zoals origineel, in mat en blinkend.






Een beetje foto’s van dit prachtig caliber.
Let op de dag- en maandaanduiding zijn in het zwart wat beter uitkomt.
Ook staat het calibernummer achter de wijzerplaat.
Het is de eerste uitvoering van dit caliber, maw, bij de correctiedrukker op 10u voor het bijstellen van de dag kan men alleen de dag bijstellen. Bij de latere uitvoering in 1965 kan men bij het doordrukken van deze drukker ook de maand bijstellen. Ik heb dus nog de eerste uitvoering maar is al wel met een incablocsysteem (antischok op de balansas).
De drukker op 8u is voor de datumverzetting.




Het kolomwiel wat de verschillende hefbomen van de chronograaf bediend en zo het mechanisme in en uitschakeld.

De overbrenging van uurwerk naar chronograaf.

Is dan uiteindelijk één van mijn grote favorieten geworden.





10 likes

Ow my god, wat is die mooi geworden. wederom sta ik weer versteld!!!
prachtig!!!

1 like

Freddy hoe krijg je het voor elkaar.
Ongeloofelijk mooi geworden.

Hoe lang doe je over een restauratie?

Ik heb je altijd deze vraag willen stellen.
Ik zie wel is klokken in vreselijk slechte staat (dure veilinghuizen)volgens enkelen moet dat zo blijven om de waarde en authenticiteit te behouden.
Daarentegen op andere veilingen kom je horloges tegen die kompleet zijn gerestaureerd.
Wat is het verstandigst?
Een kostbaar/exclusief iets zo te laten of geheel te restaureren?

1 like

Hallo Freddy.
Eigenlijk past hier alleen maar stilte.
Wat ontzettend mooi en wat een vakwerk.!!!1
Ik hoop dat we nog vele jaren van je ontzettend interessante bijdrage mogen genieten.
Nogmaals erg bedankt en ontzettend mooi.
Groeten,
JohnSr

1 like

Ontzéttend mooi, toen ik de 1e foto’s zag dacht ik nog van, die is niet meer waard dan enkele euro’s, maar nu ik de Na heb gezien is deze in een keer enkele Honderden euro’s méér waard geworden. Echt prachtig!!

Supermetamorfose van een supermooi horloge. :smiley:

1 like

Zeer fraai!!

had je er nog eentje liggen :wink:

1 like

mooi hoor freddy, ook mooi werkgeleverd.

1 like

Holy shit, wat is die mooi geworden!!

1 like

Proficiat Freddy,
Petje af voor dit sublieme werk.
Miguel

1 like

respect voor je werk hoor.
bloedmooi!!!
gr oscar

1 like

prachtig!!!

allen naar Freddy voor onze restauraties!

1 like

gewoon super (tu)

1 like

Als jouw bijdragen mensen niet aanzet om de restauratie hobby op te pakken dan gebeurt het echt niet meer !
Prachtig gewoon. Mijn hartslag gaat toch elke keer wat sneller als ik lees " Voor en na ! "

1 like

DB Schreef:

Prachtig gewoon. Mijn hartslag gaat toch elke keer
wat sneller als ik lees " Voor en na ! "

Hahaha, gelukkig ben ik dus niet de enige, toen ik “Voor en Na” zag staan keek ik gelijk of het Freddy was die weer een wonder had verricht en met een grijns op mijn gezicht klikte ik op het topic.

Elke keer weer krijg ik meer en meer respect voor Freddy als ik die foto’s zie. En helemaal met het verhaal er om heen. :smiley:

1 like

Je bent een echte vakman Freddy!! Echt super!

Wat ik me afvraag: kan een gewone leek die niet veel verstand heeft van de mechaniek van een horloge ook leren te restaureren? Worden hiervoor cursussen ingericht, of moet je voor juwelier studeren?

Lijkt me een mooie hobby.

1 like

ik ben bang dat zoiets is weggelgd door vakmensen die een jarenlange opleiding hebben genoten in dit mooie vak.

1 like

Op Timezone hebben ze geloof ik zo’n cursus. :slight_smile:

1 like

Prachtig horloge, helemaal mijn smaak, en ook weer geweldig mooi opgeknapt (tu)
Mooie wijzerplaat nog (echt mazzel!) en ook die zwarte datumschijven staan bijzonder goed; ik wou dat er iemand eens met zoiets aan mijn deur kwam! :smiley: :smiley: :smiley:

De merknaam Pronto vind ik al wel terug (in een uitgave van 1939) als manufaktuur (ook chrono’s) maar is dan Pronto watch - Le Noirmont (L.Maitre & Fils) de naam Arbu zie je ook wel eens als merknaam op chrono’s, de kombinatie Pronto-Verdal Arbu kan ik niet terugvinden; maar de merknaam doet er ook weinig toe, de kwaliteit spreekt voor zich, super! (tu)

Groet,

1 like

Ik kan me voorstellen dat dit een van je favorieten is geworden, wat een prachtstuk, er zit alles op wat je mag hopen op een maanfase na maar ik weet eigenlijk niet of ik dat wel zou willen. Ik heb volgens mij nog nooit een horloge met maanfase gehad en ook niet gemist… Hmmm… Maar heel mooi gedaan Freddy!

ARBU is een merkaanduiding van de ARBU WATCH (Co?) waarvan ik denk dat die misschien wel net zo’n relatie kunnen hebben gehad als bijvoorbeeld Nivada en Croton? Eigenlijk een bedrijf maar de ene naam voor de ene geografische markt en de ander naam voor de andere. Dus bijvoorbeeld Europa en de VS? Nivada en Croton deden dit ook zo en soms stonden beide namen op de plaat. Het is een gedachtegang hoor, geen kennis.

1 like

Prontex, Pronto en Pronto-Verdal waren verkoopsnamen van L. Maitre & Fils volgens mijn informatie.

Arbu komt los niet voor. Wel Arbu Watch, maar niet in relatie tot bovengenoemde fabrikant. Wel in relatie tot Arbu Watch en daarvoor A. Bueche & Fils, Bienne.

1 like